ארכיון
ארכיוןפלאש 90

יצחק הרשקוביץ, בן ה-78, זכה בקרב קריטי במאבקו החוקי בן ה-16 שנים שנועד להשיב את השליטה לידיו על חלקת אדמתו בירושלים עליה התנחלו פולשים ערבים. בית המשפט המחוזי בירושלים פסק לטובתו, והשיב לו את השליטה על חלקת האדמה שבדרום ירושלים, ליד שכונת גבעת המטוס.

כעת, על הרשקוביץ להתחיל את התהליך המפרך של הוצאת השוהים הבלתי חוקיים מחוץ לאתר הפרטי שלו. התאריך המצויין על הפסיקה בנוגע לפינוי חלקת האדמה הוא החמישי לאוגוסט. עד כה, נראה ברור כי המשטרה תצטרך להיות מעורבת בפינוי המקום, או שהפולשים יערערו שוב לבית המשפט לפני ביצוע פסק הדין.

"באווירה הנוכחית של המתח בהריסת מבנים לא חוקיים של הערבים, ופינוי פולשים ערביים, קשה להיות אופטימיים שהמקרה שלפנינו יפתר במהרה", אמר מקור בכיר המקורב ביותר למקרה.

הסיפור החל בשנת 1993, כאשר הרשקוביץ הגיש עתירה לבית המשפט בירושלים כנגד כנופיית ערבים, משפחת טסלאן, שגרה על שטח האדמה שלו ליד הכפר הערבי בית צפפה, הנמצא בסמוך לשכונת גילה בירושלים.

לאחר יותר מעשור- הרשקוביץ זכה במשפט. ערעורם הקודם של הערבים נדחה, ועל הפולשים להתפנות מבתיהם.

אבל, לאחר הפסיקה הקודמת החליטו משפחת טסלאן לתבוע את הרשקוביץ, בטענה שהשטח שייך להם, ובכך למעשה דחו את המשפט וגרמו לסחבת נוספת בתיק. לאחר שמונה עשרה חודשים הם משכו את עתירתם באופן תמוה. הרשקוביץ טוען כי זה היה בסך הכל "תמרון השהייה".

חודש או חודשיים לאחר מכן, לפני שהמשטרה ביצעה את צווי הפינוי. באותו הזמן החל גם המשפט השלישי בסדרה, בו הערבים שוב הגישו תביעת בעלות על הנכס, והפעם לבית המשפט המחוזי. המשפט הזה הסתיים רק בחודש אפריל האחרון, והפסיקה הסופית ניתנה רק כעת.

הרשקוביץ חוזר ומציין עד כמה הוא מודאג מהסחבת של המשטרה, שכבר הייתה להם האפשרות לתפוס את השטח בשנת 2008 ולא עשו זאת.

בנוסף, מול הרשקוביץ עומדת בעיה נוספת - הפולשים הערבים שהשתמשו בקרקע לא שילמו שכר דירה על שהותם בקרקע, ועל פי פסיקה קודמת של בית המשפט הם מחוייבים בתשלום שכר דירה על שהותם על הנכס.