חוק הפרטת הקרקעות אושר

מליאת הכנסת אישרה אחרי הצהריים (שני) את חוק הפרטת הקרקעות בקריאה שנייה ושלישית. 61 חברי כנסת הצביעו בעד ו-45 הצביעו נגד.

ברגע האחרון הצליח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להגיע לפשרה עם סיעת העבודה ועם סיעת הבית היהודי בנוגע להצבעה על חוק הקרקעות. בכך למעשה מנע נתניהו את האפשרות כי השרים יצביעו נגד החוק ואת הצורך לממש את האיומים כי יפטר את מי שלא יצביע בעד החוק.

שר המדע, דניאל הרשקוביץ סיכם עם ראש הממשלה ועם השרים ברק ויעלון על הצעת פשרה בחוק הקרקעות. לפי ההצעה, הרפורמה תבוצע בהדרגה ותוקם לאלתר ועדת שרים, בה יהיה חבר השר הרשקוביץ. הוועדה תבצע שינוי בחוק, כולל בסעיף מכירת הקרקעות. 

"בהתאם להחלטת הסיעה שלא לפרוש מהממשלה, קיבלה סיעת הבית היהודי ברגע האחרון את המקסימום האפשרי. ההחלטה נבעה מכך שיש רוב לחוק גם בלי הבית היהודי וכל הצבעה אחרת משמעה שגם לא נהיה בקואליציה וגם לא נוכל לטרפד את מכירת הקרקעות", נמסר מלשכת השר הרשקוביץ.

על פי הפשרה שהושגה עם מפלגת העבודה הקואליציה תצביע בעד ההסתייגות של ח"כ שלי יחימוביץ' לחלק לשתי תקופות את הפרטת הקרקעות: 400 אלף דונם יופרטו עד שנת 2014 ולאחר מכן יופרטו 400 אלף דונם נוספים.

ח"כ אופיר פינס (העבודה) התנגד לפשרה. בנאומו בכנסת גילה פינס כי מתגבשת ואמר "בין הצעת החוק וערכי תנועת העבודה יש סתירה עצומה. כעת דנים בפשרה, אך הפשרה לא נוגעת כלל במהות ההפרטה הפסולה של החוק, ואינה משנה דבר וחצי דבר עקרוני. כל מטרתה היא לספק לשרים וסגני השרים חבריי לסיעה סולם לרדת בעזרתו מהעץ, כדי שלא יצטרכו לקפוץ ממנו".

לדבריו על פי הפשרה במקום הפרטת 800,000 דונם יופרטו 500,000 דונם, כאשר השטח הבנוי הוא 260,00 דונם, ואותו ניתן להפריט, "אני קורא לחבריי לא לתת יד לפשרה לא פשרה זו, פשרה רקובה, ולדבוק בעקרונות של תנועת העבודה", אמר.

יו"ר הועדה לרפורמה במנהל מקרקעי ישראל ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) התייחס לפשרה עם מפלגת העבודה ואמר כי "הפשרה שהושגה אין בה שום שינוי בחוק גם אם נחפש אותו במיקרוסקופ משוכלל לא נבחין בו". לדבריו, "אין מצב בעולם שנצטרך יותר מ-400 אלף דונם עד אוקטובר 2014 כך שבסה"כ נשארנו עם המגבלה האפקטיבית של 800 אלף דונם. השינוי היחיד הוא בעמדת שרי העבודה שהפכו לתומכי הרפורמה" אמר ח"כ שאמה.