אוטובוס נפרד. הידור מצווה?
אוטובוס נפרד. הידור מצווה?צילום: פלאש 90

משרד התחבורה יודיע בקרוב עמדתו בעניין ההפרדה בין נשים וגברים בתחבורה הציבורית ("קווי מהדרין"), רגע לפני פונים עשרות אישי ציבור ואנשי רוח בקריאה לשר התחבורה, ישראל כץ, לצאת נגד מה שהם מכנים "הסדר משפיל ומבזה הפוגע בנשים וגברים במדינת ישראל".

החותמים, בהם חתני פרס ישראל חיים גורי, א.ב יהושע ונתן זך, כתבו לשר כי "לאחרונה אנו עדים לתופעות חמורות של אפליה וביזוי נשים בקווי תחבורה ציבורית המוגדרים כקווים ייעודיים לאוכלוסיה החרדית. בקווים אלו (המכונים קווי מהדרין) נשים נאלצות לשבת בצפיפות ובדוחק בחלקו האחורי של האוטובוס ומוטלות מגבלות שונות על לבושן. נשים שמעיזות להתנגד לדרישות אלו סובלות ממסכת השפלות, אלימות מילולית ואף תקיפות פיזיות מצד נוסעים בקווים אלו".

בראיון לערוץ 7 מסבירה ד"ר צביה ולדן, בתו של נשיא המדינה שמעון פרס, וחברה בישיבה החילונית של בינה מבית המדרש קולות מדוע היא צרפה את חתימתה למכתב "אנחנו צריכים להיות אנשים הומאניים, כל אדם נברא בצלם והעובדה שהם מונעים זכויות מהנשים באוטובוסים של המהדרין, זה ממש לא הידור מצווה. לא ייתכן שמדינת ישראל תהפוך לאיראן פונדמנטליסטית, אם הם רוצים להתנהג ככה והם לא רוצים נשים במחיצתן שיעשו את זה במרחב הפרטי שלהם, אבל אוטובוס זה מרחב ציבורי".

היא לא מצליחה להבין מדוע הם צריכים הפרדה בין נשים לגברים "נשים וגברים נולדו בצלם והם ביחד אחראים על ההמשכיות של המין האנושי, ההמשכיות נובעת ותלויה בחיבור הזה, מי שלא רוצה להתחכך בנשים באוטובוס צפוף שידאג לכך שיעמוד ליד גבר ולא ליד אשה וכנ"ל אשה שלא רוצה להיות ליד גבר. אני בכלל לא מצליחה להבין מה קורה כשמדובר באם ובנה איך הם יכולים ליסוע ביחד".

לדבריה היא לא רואה במכתב שנשלח לשר התחבורה התערבות חילונית בנעשה בקהילה החרדית "מה שקורה לנשים שם זה גם עניין שלי ואני צריכה לדאוג שדברים כאלה לא יקרו במדינת ישראל, שיפסיקו להתייחס לנשים כאל דבר טמא וגם אם הם חושבים כך שיעשו מה שהם רוצים אבל במרחב הפרטי שלהם לא בציבורי"