חיילים במאחז
חיילים במאחזפלאש 90

הרמטכ"ל גבי אשכנזי מצהיר כי הלקח מהשנים האחרונות הוא שצה"ל לא צריך לעסוק בפינויים. בגדוד שמשון כנראה לא שמעו על כך.

בתוך חודשיים בלבד, משבת "ואתחנן" לאחר תשעה באב ועד ליום כיפור,  התקיימו בחומש שבעה פינויים וניסיונות פינוי בליל שבת תוך חילול שבת המוני ובוטה – כולל ניסיון פינוי בליל יום כיפור. באותו פרק זמן התקיימו במאחז  "שבות עמי" ליד קדומים שלושה פינויים וניסיונות פינוי בליל השבת – כולל ניסיון פינוי בליל ראש השנה.

בארגון "חומש תחילה" מקפידים להחליף בין האזרחים היורדים מחומש לפני כניסת השבת ואלו המתכוונים לעשות אותה במקום כבר בשעות המוקדמות על מנת למנוע לזות שפתיים של ניצול קדושת השבת, וכי בית המשפט פסק כבר פעמים רבות כי אין כל עברה על החוק בשהיית אזרחים בחומש.

לדבריהם, "חילול השבת השיטתי והחוזר על עצמו כנראה התקיים בהוראת מפקד אוגדת איו"ש הקודם תא"ל נועם תיבון. קצין מג"ב אשר פיקד באחד הפינויים מחומש בעיצומו של ליל שבת הסביר לאחד האזרחים שמחה באוזניו על הפינוי האלים בשבת כי ישנן הוראות חדשות ממפקד האוגדה לפנות בשבת".

באחד הפינויים משבות עמי בליל שבת, שהמשיך כשלוש שעות לאחר כניסת השבת, התקשר בכניסת השבת ראש מועצת קדומים חננאל דוראני (סמח"ט חי"ר במילואים בעצמו) אל תא"ל תיבון וביקשו לדחות את הפינוי לאחר השבת. תיבון סירב והודיע כי יפנה את האזרחים מהמקום גם בשבת, מה שכאמור התרחש בשטח.

התושבים טוענים כי "מי שהורידה את "רוח המפקד" לביצוע  ומפקדת על ביצוע הפינויים מ"למעלה" היא חטיבת שומרון. ראוי לציין כי  מפקד החטיבה אל"מ איציק בר העביר פקודה לחייליו לפיה אסור להם להתארח בשבתות לסעודות שבת בבתים של מתנחלים בכל הישובים בגזרת החטיבה, פקודה שזכתה לביקורת רבה מכל גווני הקשת. אותו אל"מ בר אף סירב להזמנתו של הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב אביחי רונצקי, להתארח בסוכתו שבביתו בישוב איתמר".

הגדוד המקיים תעסוקה מבצעית באזור הוא גדוד "שמשון". לדברי התושבים, "מאז נכנס הגדוד לפעילות בגזרה הועצמה הרדיפה וההתנכלות לאזרחים השוהים בחומש. הדבר מתבטא הן בחילולי שבת בפינויים, הן בהתנהלות אלימה והן בצעדים תמוהים ומסוכנים ביטחונית".

הם מספרים כי בעיצומו של ליל שבת בשבת תשובה (לפני יום כיפור), התקיים בחומש פינוי עליו פיקד אישית מג"ד שמשון סא"ל ציון שנקור.

במהלך הפינוי רדף המג"ד באופן אישי אחר אחד האזרחים ופינה אותו ברכב בעיצומו של ליל השבת. תוך כדי המרדף נפל הצעיר ונפצע בראשו. למרות הדם שנזל מהפצע לא קיבל הפצוע טיפול והוסע בכפיה  תוך שימוש בכוח לתחנת המשטרה באריאל, כאמור בעיצומו של ליל שבת. גם יומיים אחר כך, ערב יום כיפור, התחיל ניסיון פינוי ע"י גדוד שמשון, ניסיון פינוי שגלש אל תוך ליל החג.

חיילים בגדוד סיפרו לבני משפחותיהם כי המג"ד סא"ל צין שנקור, קיים מעין "הכנה מנטאלית" לסגל הפיקוד הזוטר בגדוד לפני כניסתם לתעסוקה מבצעית בגזרה, בה הסביר כי יש לפנות אזרחים מחומש גם בשבת כדי "לשמור על החוק" וכן על מנת ש"לא נצטרך לשמור עליהם בשבת".

לטענת התושבים מעבר לפינויים בשבתות וחגים, בפעמים רבות  מופעלת אלימות מצד מפקדי וחיילי גדוד שמשון כלפי אזרחים הנמצאים בחומש ובמאחז "שבות עמי", כולל  דחיות, מכות, קשירת ידיים באזיקונים ועוד. לדברי תושבי "שבות עמי", באחד הפינויים התנהג אחד מהקצינים הבכירים בגדוד באלימות רבה כל כך, עד שאפילו השוטר שנכח במקום הרגיע אותו ופעל להרחיקו מהמקום. בנוסף, בפעמים לא מעטות החרימו חיילי הגדוד ציוד ללא כל צו, דבר המהווה גניבה ברורה לפי החוק.

לפני כשבוע סגן מפקד פלוגה בגדוד שמשון ערך עם חייליו מארב באזור סבסטייה (הסמוכה לשבי שומרון) על מנת לתפוס אזרחים שיעלו או ירדו מחומש. מאוחר יותר פקד אותו קצין על מפקד מחלקה בפלוגה לבצע מרדף בתוך שטח הישוב שבי שומרון אחרי אזרחים בהם חשד כי ירדו מחומש. המרדף הפרוע כלל שימוש בהאמר ממוגן ירי ומרדף בין בתי הישוב וצמוד לגני הילדים של הישוב ע"י חיילים עם אפוד מלא, קסדות ונשק טעון במחסניות - זאת בשעה בה יוצאים ילדים מגני הילדים ומבית הספר.

ראוי לציין כי האזרחים שנתפסו שוחררו מכיוון שלא עברו כלל על החוק.  כאמור, בנושא זה כבר ניתנו פסיקות לא מעטות בבית המשפט כי השהייה בחומש כלל איננה עברה על החוק.

מקרה חמור נוסף התרחש ביום שני השבוע, כשרכב שהחליף בין האזרחים ששהו בחומש הותקף במטר של בקבוקי תבערה והג'יפ ששהה באזור רדף... אחרי האזרחים המותקפים כדי לעצור אותם וכלל לא ניסה לרדוף אחר משליכי בקבוקי התבערה.

"משהו רע מאוד עובר על גדוד שמשון", אומרים פעילי ימין, "אנו אוהבים את החיילים ורואים אותם נקרעים בין אי רצונם להילחם ביהודים ובמיוחד תוך חילולי שבת מכוונים לבין פחדם מקצינים מסויימים ומהמג"ד, שכנראה חושבים שמשימתם היא להלחם באחים, והתבלבלו במשהו לגבי מטרות צה"ל. ברור לנו כי זו רוח המפקד שנשבה מלמעלה ממפקדי הפיקוד והאוגדה הקודמים, אך כיוון זה חייב להשתנות. גדוד שמשון איננו נחלה פרטית של ארגון שמאל קיצוני. הוא גדוד עם מסורת מכובדת של מלחמה וניצחונות על האויב ולא כלי למלחמה אובססיבית ביהודים".

תגובת דובר צה"ל:
 
"מצער מאוד שישנם גורמים המנסים לרפות את ידיהם של חיילים המבצעים את משימותיהם ואת הפקודות הניתנות להם במסירות רבה, ומסיטים את תשומת ליבם מן המשימה המרכזית שהיא הגנה על אזרחי ישראל באשר הם."