קווי מהדרין
קווי מהדריןפלאש 90

משרד התחבורה הגיש לבג"ץ את מסקנות הוועדה המקצועית בנוגע להפרדה בין גברים ונשים הנהוגה בחלק מקווי התחבורה הציבורית. הדו"ח הוגש בתגובה לעתירה שהוגשה נגד קווי המהדרין.

על פי הדו"ח מדובר בהסדר שאינו חוקי וכי כל אדם רשאי לשבת היכן שהוא חפץ בתחבורה הציבורית. עם זאת, הדגישו בוועדה כי ניתן לקיים הפרדה באוטובוסים לפי רצון הנוסעים, אך הדבר לא ייעשה על ידי החברות הציבוריות ולא יאכף על ידן.
 
 בדו"ח ממליצים חברי הוועדה לעשות ניסיון של שנה בה יופעלו חלק מהקווים מבלי שיוגדרו כמהדרין ומבלי שתהיה בהם הפרדה בין גברים לנשים, הנוסעים יוכלו לעלות בשתי דלתות האוטובוס על פי בחירתם.


הוועדה ממצליצה מעקב אחר קווי הניסיון על מנת לוודא שלא יהיו מקרי אלימות או התנכלות כלפי נשים.
 
ממשרד התחבורה נמסר כי שר התחבורה, ישראל כץ קיבל הבוקר לידיו את דו"ח הועדה לבדיקת הסדרי הסעה בתחבורה הציבורית, בקווים המשמשים את הציבור החרדי.

עוד נמסר כי שר התחבורה יגבש את עמדתו בנושא לאחר שילמד את המלצות הדו"ח לעומקן ויתייעץ עם כל הגופים והגורמים הרלוונטיים לדו"ח, תוך התחשבות עם מכלול השיקולים.

במשרד ציינו כי בית המשפט העליון שיבח את משרד התחבורה והעומד בראשו על עמידה בלוח הזמנים בהגשת הדו"ח וקיבל את עמדת משרד התחבורה כי לשר נחוץ זמן כדי ללמוד את הדו"ח.

בעקבות מסקנות הוועדה קורא ח"כ אופיר פינס לשר התחבורה לאמץ לאלתר את מסקנות הוועדה ולתמוך בחקיקה בנושא. ח"כ פינס הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק הדומה למסקנות הוועדה של משרד התחבורה לאסור הפרדה שכזו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי יש לאסור "על יצור חציצה או הפרדה בין נשים לגברים בין אם באמצעים טכניים ובין אם באיום, הפעלת סמכות, הצבת שילוט או עידוד הפרדה על ידי הנהג, או הבעלים בכלי התחבורה, ולאסור על הנהג הבעלים לאפשר למי מנוסעיו או לאדם אחר ליצור הפרדה כאמור". 



"הפרדה כזו היא שערורייה, אין לה מקום בשום מדינה מתוקנת, והיא צריכה להיפסק לאלתר. אסור לחברות ציבוריות לקיים הפרדה כזו או לאכוף אותה", הוסיף פינס.