אורלב ואורבך
אורלב ואורבך

יו"ר סיעת הבית היהודי מפדל החדשה ויו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, ח"כ זבולון אורלב ואורי אורבך מהבית היהודי סירבו לחתום על הצעת החוק של אלדד וחוטובלי האוסרת על כוחות צה"ל לעסוק בפינוי יהודים. 

ח"כ זבולון אורלב מגיב לדברים ואומר כי "הצעת החוק מסוכנת לשמירת הביטחון הפנימי במדינת ישראל. מי שיאסור בחוק על צה"ל לאכוף את החוק ביהודה ושומרון יקשור את ידיו מלהתערב, אם וכאשר תתחיל התנגדות מזוינת של אזרחיה הערביים של מדינת ישראל בימי מלחמה כמו בימי שלום. רק צרי אופק וקצרי ראיה, המתעלמים מהסכנה של ביטחון פנים מצד ערביי ישראל, מסוגלים להוציא מתחת ידם הצעת חוק שעלולה למוטט את מדינת ישראל מבפנים. את ההגבלות על פעילות צה"ל בפעולות האזרחיות הקשורות להתיישבות ביו"ש יש להשיג באמצעים ציבוריים ופוליטיים. לו כל הציונות הדתית היתה מאורגנת במפלגה אחת עם חמישה עשר חברי כנסת, אף שר ביטחון לא היה מעז לפעול כפי שפועל השר ברק".

ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) אומר בתגובה, "אני לא מצטרף לכל גימיק שכל מטרתו להשיג כותרת ותו לא". אורבך מוסיף, כי "לגופו של עניין, אני חושב שצריך לאפשר לממשלה הנבחרת את החופש להורות לצה"ל לפעול על פי הוראת הממשלה. הגבלת הממשלה עלולה לפעול בעתיד דווקא בסוגיות אחרות הקרובות לליבנו". 

הצעת חוק חדשה שיזמו חברי הכנסת אריה אלדד (האיחוד הלאומי) וציפי חוטובלי (ליכוד) קובעת כי חיילי צה"ל לא ישתתפו בפינויים. על פי ההצעה צה"ל לא יופעל לאכיפת חוק שאינה קשורה בסכנה לביטחון המדינה, אלא אם כן אישרה זאת הכנסת ברוב של שמונים מחבריה.

בהצעת החוק נכתב כי מטרת צה"ל היא להגן על קיומה של מדינת ישראל, על עצמאותה ועל ביטחון אזרחיה ותושביה, "צה"ל יופעל אך ורק לצורך הגנה על ביטחון המדינה, לצרכים הומניטאריים ולצורך הצלת בני אדם או רכושם בארץ ומחוצה לה", הודגש בהצעת חוק. עוד נכתב כי "משטרת ישראל היא המופקדת על אכיפת החוק והסדר בשטחי מדינת ישראל, וכלפי אזרחי מדינת ישראל, גם באזור ובשטחי הרשות הפלסטינית".

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "הפעלת צה"ל לפיזור הפגנות בתחומי הקו הירוק ולמשימות פינוי אזרחים ישראלים ורכושם בתקופת ההתנתקות מחבל עזה וצפון השומרון הביאה את צה"ל אל לב הסכסוך הפוליטי של המדינה. חיילים מצאו עצמם קרועים בין מצוות רבותיהם ופקודת מפקדיהם. אלפי אזרחים ראו בצה"ל – לב הקונצנזוס הישראלי – צבא גירוש”. עוד נכתב כי הצעת חוק זו נועדה למנוע מצבים דומים בעתיד וכדי לנסות ולשקם את הקרע בין העם וצבאו.

להצעת החוק הצטרפו כמציעים חברי הכנסת: יריב לוין, ניסים זאב, דני דנון, כרמל שאמה, חיים כץ, ציון פיניאן, יצחק וקנין, חיים אמסלם, אברהם מיכאלי, מיכאל בן-ארי ואורי אריאל.