האזרח עמוס כהן
האזרח עמוס כהן

תושב פתח תקוה, עמוס כהן, פנה למבקר המדינה ולנציב תלונות הציבור במשרדו, בבקשה להורות למשרד הפנים להנפיק לו לאלתר דרכון חדש, מבלי לגבות ממנו אגרה של 1,000 שקלים, כפי שדורש ממנו משרד הפנים, בטענה – לא מוצדקת, לדעתו – של השחתת הדרכון הישן הנמצא ברשותו. 

במכתב ששלח למבקר המדינה ולנציב תלונות הציבור בשבוע שעבר, מבקש מהם עמוס כהן, לבדוק אחת ולתמיד את נושא הקריטריונים להגדרת "השחתת דרכון" על ידי משרד הפנים ולקבוע  נהלים וקריטריונים ברורים בנושא הזה כדי שלא כל פקיד במשרד הפנים יקבע על פי שיקול דעתו מהו דרכון ש"הושחת". עבור הנפקת דרכון חדש במקום דרכון שהושחת גובה משרד הפנים אגרה של 1,000 שקלים במקום 250 שקלים הנגבים עבור הנפקת דרכון חדש. 

עמוס כהן, נהג אוטובוס במקצועו, טוען במכתבו למשרד מבקר המדינה כי במקרה שלו – ובמקרים נוספים שקרו לאחרים והגיעו לידיעת התקשורת וחברי כנסת - מדובר בהחלטה לא מוצדקת ושרירותית של משרד הפנים על "השחתת דרכון" שמשמעותה היא ניסיון מיותר של הוצאת כספים מאזרח תמים, על לא עוול בכפו.  

בין השאר כותב כהן למבקר המדינה: "אני אזרח שומר חוק, המכבד את המדינה, חוקיה ומסמכיה. הקפדתי לשמור על הדרכון, כנדרש, ולמנוע השחתתו בכל צורה שהיא. נצרתי אותו כבבת עיני. משום מה, אולי עקב ריבוי נסיעות והחזקת הדרכון על גופי וחשיפתו לחום הגוף או לזיעה (אנחנו אחרי הכל בני אדם, בשר ודם), קבל הדרכון צורה גלית קלה בדפיו וקמטים קלים בחלקי הפלסטיק (למינציה). זאת ללא כל מעשה או מחדל שלי. הדרכון, עם זאת, שלם לחלוטין וכל הכתוב ומודפס בו הוא ברור ובהיר. הפגמים נוצרו כנראה בגלל איכות הנייר והפלסטיק והכנה לקויה של הדרכון, דברים שאינם תלויים בי.

לנוכח כל זאת נגרמות לי בעיות ואי נעימויות במעברי הגבול במדינות שונות וגם בישראל, כאשר אני מעוכב מידי פעם לבירורים ולבדיקה מיוחדת של הדרכון.

עקב כך פניתי למשרד הפנים בפתח תקווה בבקשה להנפקת דרכון חדש, אף שתוקפו של הדרכון שלי עדיין לא פג. נאמר לי שעליי לשלם אגרה של 1,000 שקלים בגין "השחתת דרכון". הסברתי בעל פה ובכתב שלא השחתתי כלל את הדרכון וכי מצבו של הדרכון כיום נובע מתהליך טבעי וכנראה בגלל נתוני הנייר וההכנה של הדרכון, שאינם תלויים בי.

ערערתי בכתב למשרד הפנים בירושלים, אבל משרד הפנים עומד בסירובו ודורש 1,000 שקלים".

למכתבו צרף כהן את הדרכון, להתרשמות אישית של מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור.