"הקשישה ניחנה בתושיה ובאומץ לב"
"הקשישה ניחנה בתושיה ובאומץ לב"צילום: פלאש 90

ועדת העבודה הרווחה, והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ חיים כץ אישרה את הצעת החוק של חברי הכנסת חיים כץ ומרינה סולדקין לפיה תינתן זכאות להטבות למי שאינו זכאי לגמלה להבטחת הכנסה בשל הכנסה מפנסיה.



ב- 1 בינואר 2008 נכנס לתוקפו צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק המחיל את חובת הביטוח הפנסיוני על כל העובדים והמעבידים בישראל . משמעות הצו היא כי כל עובד יהיה זכאי לפנסיה חודשית לאחר פרישתו (נוסף על קצבת הזקנה), בהתאם לסכום שצבר במהלך שנות עבודתו ולמסלול שבו היה מבוטח. עם זאת הכנסתם הפנויה של שכירים בגיל העבודה תקטן עקב ההפרשה לקרן הפנסיה, והדבר עשוי להביא להעמקת העוני בעיקר בקרב שכירים ברמות שכר נמוכות . נוסף על כך עקב הגידול בהכנסות העצמיות בגיל הזיקנה , בשל תשלומי הפנסיה, תקטן או תבוטל הזכאות של בעלי הכנסות נמוכות לגמלת הבטחת הכנסה המשולמת לפי הוראות חוק הבטחת הכנסה .



הצעת החוק שאושרה נועדה להתמודד עם מצבם של חלק מהעובדים המשתכרים ברמות שכר נמוכות שנוצר בשל הצו. החוק קובע כי מי שהחל להיות מבוטח בביטוח פנסיוני לראשונה מים כניסתו לתוקף של הצו והכנסתו מפנסיה אינה עולה על השיעורים האמורים בהצעת החוק. בדיון נקבע כי ההטבות יוצמדו לשכר הממוצע במשק.



יו"ר הועדה ח"כ חיים כץ בירך על אישור החוק ואמר "נפלה בחלקנו הזכות לתקן עוול שנוצר בעקבות צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק  מנענו מצב שבו קשישים רבים היו נכנסים למעגל העוני".



ח"כ משה מוץ מטלון אמר כי "מדובר בלא פחות משינוי תפיסה מהותי שנועד להגן על החלשים בחברה "