התנתקות 2
התנתקות 2

ממסמך צה"לי שנחשף כאן עולה החשש כי מערכת הביטחון בישראל נערכת לעימות רחב עם מתיישבי יהודה ושומרון על רקע החלטתו של בנימין נתניהו להקפיא את הבנייה ביהודה ושומרון ופעילותו של שר הביטחון להרוס מבנים לא חוקיים שנבנו בשנים האחרונות ברחבי יהודה ושומרון.

במסמך, שהגיע באופן חסוי לידי מערכת ערוץ 7, נכתב ומפורט על "מבצע צבאי ברמת מטכ"ל", הכולל את כל הכוחות ברמה הכלל צה"לית לקראת פינוי והריסת מבנים יהודיים ברחבי יו"ש.

המבצע שאמור בקרוב לצאת לפועל כולל שש חטיבות מרחביות של צה"ל, יחידת חבלנים, כל פלוגות מג"ב איו"ש וירושלים, חיל האוויר באמצעות מזל"טים ומסוקים, פעילות נרחבת של שירות הביטחון הכללי, משטרה, מודעין וגיוס מילואים. במסגרת ההיערכות והתכנון למבצע הונחו מפקדי צה"ל למסור דיווח עדכני למטה הכללי ולשר הביטחון בכל יום עד השעה 13:00.

במסמך נכתב: "המשימה- לאכוף את החלטת הממשלה בדבר הקפאת הבנייה ומבצעי הריסה או פינוי, צה"ל וכוחות הביטחון יגלו אפס סבלנות כלפי אלימות כנגד כוחות הביטחון". 

במסמך פורטו שלבי ההריסה של המבנים היהודיים: "הנחת היסוד שלא יהיה פינוי מרצון ולפיכך מהלך הפינוי יחייב הפעלת כוח. המתיישבים יראו בפינויים אלה את תחילת ההתנתקות ועל כן ישקיעו מאמצים למנוע את ההריסה בכל דרך", עוד נכתב למפקדים "הערכות לשימוש בנשק- אין מידע קונקרטי לשימוש בנשק – אך יש להביא בחשבון כל תרחיש".

במסמך מזהירה מערכת הביטחון מפעילות נקם כנגד המקומיים מיד לאחר ההריסה. בנוסף מצווים הכוחות להיערך לחסימת צירי תנועה והפרעה לכוחות הפינוי.

עקרונות מרכזיים בפינוי:

א. בידוד הגזרה והגעה לביצוע מהלך הפינוי על ידי כוח אדם גדול מתוך הבנה "שהעוצמה משתקת"

ב. עקרון ההפתעה-יש ליצור הפתעה ברמה הטקטית

ג. טיפול משפטי מהיר ככל האפשר כנגד מפירי הסדר כולל פרסום התוצאות. 

סעיף מיוחד מתייחס לאמצעי תקשורת, במסמך נאמר: "יש למנוע מהתקשורת מלהיכנס למעגל הפנימי". בסעיף על שרשור הפקוד נכתב כי מפקד האוגדה יהיה אחראי על המבצע כולו. 

שליטה על התנועה באזור:

1.סגירה מוחלטת של ישובים סמוכים, יציאה תאפשר רק לאזרחים עם צרכים דחופים.  

2.לטובת מניעת אזעקת תגבורת יבוצע מיסוך סלולארי של האזור כולו.

3.ראשי מועצות שהתנגדו לצו ינקטו מולם סנקציות על ידי מניעת היתרים לבניית מבני ציבור. 

 
תגובות למסמך:

ארגון זכויות האדם ביש"ע הגיב למסמך הצבאי הקשה שנחשף הבוקר "מדובר במבצע צבאי נגד ציבור המתיישבים שירמוס עד עפר את זכויות האדם הבסיסיות ביותר". לדברי הארגון "ככל שהקפאת הבניה נועדה לרצות את האמריקאים יש להזכיר לממשלה שארה"ב לא הייתה נוקטת צעדים כאלה כלפי אוכלוסיה אזרחית בתחומה. אנו קוראים לממשלה להתעשת בטרם תאבד את זכותה להיקרא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".

ח"כ ד"ר מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) מתייחס למסמך הצבאי שנחשף אודות מבצע נגד המתנחלים, "המסמך המזעזע מלמד כי ממשלת הליכוד מכריזה מלחמה על המתנחלים". לדבריו, "ביבי ממשיך את דרכו של שרון שהרס את צה"ל במלחמה ביהודים והותיר לחזבאללה צה"ל מרוסק. תפקידו של צהל להלחם באויבים ולערך לכך, מי שמשנה את יעודו קורע את העם ומחריב את המדינה".

ח"כ פרופ' אריה אלדד (האיחוד הלאומי) אומר כי "פקודת המבצע של פקמ"ז מנוסחת כאילו הפיקוד מתכוון לכבוש מדינת אויב. פקודה כזו מעידה על טירוף מערכות שנקטה בו ממשלת ישראל בהנחיותיה לצה"ל, פיקוד המרכז על גורמי המודיעין והשב"כ שלו בצירוף חיל האוויר, משועבדים לצורך הריסת בתים בישובים היהודיים", אמר אלדד. "הפשע הוא כפול, הפעלת צה"ל למשימה פוליטית נגד יהודים ואי הפעלתו כלפי האויב הערבי. בפשע הכפול אשמים ברק ונתניהו ושותפים לו כל שרי ממשלת ישראל המשתפים עימם פעולה.

בוועדי המתישבים של בנימין והשומרון אומרים, כי "תכנית המלחמה שגובשה במערכת הביטחון כנגד ההתישבות החלוצית בשומרון ויהודה וכנגד ישיבות ההסדר שמהן יוצאים מיטב לוחמי ישראל, הופכת את אהוד ברק לפושע מלחמה",

"בגיבויו המלא של נתניהו אשר בציניות כינה אותנו אחים ברק מבזבז מיליארדים מכספי עם ישראל על מנת לקדם את מעמדו בשמאל הישראלי במקום להשקיעם בבניה ופיתוח בגליל ובשומרון, בנגב וביהודה. אנחנו ניאבק ללא פשרות כנגד מעשיו הנפשעים של ברק ונמשיך לבנות את ארצנו בכל המקומות המאויימים ע"י הלאומנות הערבית השואפת להופכם למדינת טרור", מוסיפים בועדי המתיישבים.