ההרס בחוות פדרמן
ההרס בחוות פדרמןפלאש 90

אלישבע פדרמן הגישה תביעה בית משפט השלום בירושלים נגד צה"ל, המשטרה ומשמר הגבול בגין הנזקים שנגרמו לה ולילדיה בעת פינוי חוותה בקרית ארבע לפני כשנה.

לתביעתה צירפה פדרמן את עשרת ילדיה הקטינים ואת מיכאל פולק שרכבו שהיה בשטח החווה בעת הפינוי וההרס ניזוק. פדרמן תובעת את כוחות הביטחון בגין פגיעה נפשית כאב וסבל וגרימת נזק לרכושה בסכום של  432,339 ש"ח.

בפתח התביעה נכתב כי כוחות הביטחון פרצו לביתם של משפחת פדרמן, פגעו בהם פיזית ובעיקר נפשית והשחיתו את רכושם בצורה בלתי הפיכה ואף גנבו תכשיטים וכסף. כל זאת ללא כל מידתיות למטרה שלשמה הגיעו הנתבעים  - הריסת ביתם של התובעים אשר כנגדו הוצא צו הריסה עוד לפני למעלה מעשר שנים.

פריצת לילית - ילדים בפיג'מה עצורים

בתביעה מתארת פדרמן כי אבי המשפחה שמע רעשים, יצא את הבית כדי לראות מה פשר הרעש נעצר והוכנס לניידת תוך מספר דקות. לאחר מעצרו פרצו כוחות הביטחון לבית המשפחה בשעה 1:30 בלילה, הילדים הקטנים התעוררומשנתם לשמע הרעש הרב של כוחות רבים שהיו במקום והקיפו את הבית. כששאלה מה עם הרכוש נענתה "אנחנו נדאג לכך". פדרמן מציינת כי ניתנה לה ארכה של שתי דקות להוציא את הילדים מהבית. פדרמן מתארת כי "הנתבעים ללא כל רגישות ואנושיות  החלו להוציא בכוח את הילדים מן הבית. הם לא היססו להפעיל כוח כלפי ילדים קטנים, כל זאת כאמור כדי להוציא אל הפועל את ה'מבצע' החשוב". חלק מהילדים הוצאו מהבית בפיג'מה והושארו ללא השגחה עד שאחיהם הגדול יותר דאג להם ולקח אותם לבית סבתו בקרית ארבע. ילדים אחרים נעצרו והובאו למשטרת גוש עציון.

חפצים יקרי ערך נארזו בחובבנות והלכו לאבדון

פדרמן דרשה כי היא תדאג לפנות את חפצי הבית וסירבה לעזוב את הבית, אם העניין לא יוסדר. רפ"ק אייל עטייה מיס"מ ש"י הסכים כי שוטרים יאספו את החפצים יקרי הערך של התובעת והם יוצאו יחד עימה מן הבית. בתביעה נכתב "לשם כך, הובאה מעין שמיכה צבאית לתוכה הושלכו חפצים שבאותו זמן זכרה התובעת את קיומם. מטבע הדברים שבלחץ בו היא הייתה נתונה נשכחו פריטים רבים. מכל מקום בתוך אותה שמיכה נצררו מעטפות עם כסף (כ-97 אלף ₪) ותכשיטים. וכן סלסלת כביסה בה נאספו פריטים אישיים של אלישבע פדרמן שהניחה בתוך שידה שהייתה בחדר השינה שלה, תכשיטים בתוך קופסאות תכשיטים. צורת האריזה לא נראתה לפדרמן והיא אמרה לרפ"ק עטיה כי לא תעזוב את הבית עד שעניין האריזה יוסדר". בשלב זה נגררה פדרמן בכוח מן הבית, ביתה התינוקת נתלשה מידיה ונלקחה למשטרת גוש עציון.

באשר לגורל הרכוש נכתב בתביעה כי "השוטרים ושוטרי מג"ב לא הגיעו למקום עם ארגזים והם ארזו מכל הבא ליד בתוך מעין שמיכות צבאיות שהובאו למקום. בשלב מסוים 'כנראה' שנמאס לשוטרים לארוז, הם יצאו את הבית למקום הוכנס שופל צבאי אשר הרס את הבית על חלק גדול מתכולתו כמו על חפצים שהושמו בצד".

ממדי ההרס על פי התביעה הם עצומים, "במקום גם נהרס קרוואן השייך לתובעים על תכולתו. (תכולה שכללה שולחן טניס (פינג פונג), כלי עבודה, מכשירי חשמל כגון מקרר, תנור, מכונת כביסה, מייבש כביסה, מדיח כלים ועוד כהנה וכהנה. השופל הצבאי הרס גם דיר עיזים ואורווה. כאשר החיות לא הוצאו מהמקום לפני כן. כתוצאה מן ההרס ברחו החיות מן האורווה ומן הדיר. לשתי סוסות שהיו במקום לא קרה דבר , אולם חלק מן העיזים שנותרו ללא מחסה נטרפו כנראה ע"י שועל או כלבי שדה. השופל הצבאי לא פסח גם על כלוב ארנבות והרס אותו על החיות שבו וכן לול תרנגולים קטן על תרנגוליו. הארנבות נעלמו ואילו התרנגולות נטרפו. בכך לא תם ההרס: השופל הצבאי שעט על מכולה השייכת לתובעים, על קיר טיפוס של התובעים ועל טרמפולינת ענק השייכת לתובעים. יודגש, כי למכולה, לכלוב הארנבות, ללול, לקיר הטיפוס ולטרמפולינה לא הוצאו צווי הריסה מעולם. למחרת בבוקר הנזק העצום לרכוש התובעים נראה לעיני כל;  שאריות חפצים וספרים, שאריות מכשירי חשמל ומחשבים, רהיטים שבורים ועוד ועוד, תקצר היריעה מלפרט". בקשתה של משפחת פדרמן לקבל את הציוד נענו בתביעה לשלם 20,000 ש"ח עבור אריזה והובלה.

צלקות נפשיות לילדים הרכים

על הפגיעה בילדים נכתב בתביעה כי הילדים נפגעו לא רק פיזית אלא בעיקר נפשית מהתנהלות הנתבעים, "משראתה אלישבע פדרמן כי לילדים צלקות נפשיות שלא עברו גם כמעט לאחר שנה מיום האירוע, היא פנתה לפסיכיאטר ילדים אשר יאמוד את הנזק הנפשי שנגרם לילדים כתוצאה מהתנהגות הנתבעים. לאחר  שהפסיכיאטר – דר' יוסי הטב פגש בילדים וערך להם אבחונים, קבע כי קיימת נכות לילדים כתוצאה מהטראומה שחוו".

לסיכום טוענים התובעים  כי "אין ולא יכול להיות כל הסבר מניח דעת, מדוע כוחות הביטחון התפרעו ופגעו בילדים רכים, אשר בוודאי לא יכלו להתנגד בדרך כלשהי להוצאתו לפועל של צו ההריסה".

לדברי התובעים, מעשי כוחות הביטחון נעשו שלא לצורך, תוך רמיסת זכויות אדם בסיסיות. הם פגעו בזכויותיהם הקנייניות מעבר לכל מידה ופרופורציה.

עוד נטען כי "כי מעבר לזדון שנעשה, הנתבעים נהגו ברשלנות פושעת בכל הקשור להתנהלותם כלפי רכושם של התובעים. הנתבעים התנהגו ופעלו בדרך אשר אינה הולמת את חוק יסוד; כבוד האדם וחירותו, כאשר אין ספק כי הם חשו שהם יכולים לעשות ככל העולה על רוחם, כאילו לית דין ולית דיין.

התובע מיכאל פולק טוען כי לא הייתה כל סיבה לפגיעת השופל הצבאי ברכבו, אך משום שחנה בקרבת הבית המיועד להריסה.

תיעוד פינוי משפחת פדרמן באישון ליל:

פינוי משפחת פדרמן