האם ענק הרכב סאאב לפני סגירה?

לאחר הפסדים של מיליארדים עשוי ענק הרכב סאאב להיסגר. ממשלת שבדיה החלה בהיערכות לסגירה ומקיימת שיחות חירום בנושא.

ציפי בלום , ה' בטבת תש"ע

ממשלת שבדיה החלה לערוך שיחות חירום עם איגודים מקצועיים, על מנת להכינם לאפשרות של סגירת סאאב, למרות ההצעות החדשות שהוגשו ליצרנית המכוניות.

על פי דיווח ברשת bbc  שרת הפרויקטים והמיזמים, מאעוד אולופסון, הביעה ספקות האם ניתן יהיה להציל את סאאב בשלב כל כך מאוחר.

הבעלים של סאאב, ג'נרל מוטורס, אמרו ביום שישי שעבר כי הם יסגרו את פסי הייצור של סאאב, אך מאז הם כבר קיבלו כמה הצעות וניסיונות רכישה של חברת הבת.

חברת מכוניות הפאר ההולנדית, ספייקר, כבר הציעה הצעה הנמצאת על שולחן של סאאב עם תאריך תפוגה בשעה 22:00.

מניות ספייקר המריאו לאחר שהם חידשו את הצעת הרכישה של סאאב, לאחר שהשיחות עם החברה כשלו.

סמנכ"ל ספייקר, ויקטור מולר, אמר ביום ראשון כי הוא מאוד בטוח שהצעתו החדשה תוביל לעסקה. "עשינו כל מאמץ שביכולתינו על מנת לפתור את כל הנושאים שמנעו את סגירת העסקה הקודמת, וביקשנו מ-GM ומכל המעורבים האחרים לשקול ברצינות את ההצעה הזו", אמר מר מולר. "אנחנו מאוד בטוחים שההצעה החדשה שלנו תעבור את המכשול שעמד בדרך, ותתן לנו לחתום על עסקה לפני סיום המועד המקורי אותו הציבה GM לחתימה על הסכם".

אבל צוותו של מאעוד אולופסון בספק גדול אם בכלל תצא העסקה לפועל. "אני חושבת שזה יהיה מאוד קשה, אב צריך לנסות כל אופציה על מנת להציל את סאאב", היא אמרה.

ספייקר הגישו הצעה עם 11 סעיפים, שעונים על כל הבעיות בהם נתקלו בשיחת הקודמות.

השמועות טוענות כי ההצעה החדשה אינה כוללת מתן הלוואה  מהבנק האירופאי להשקעות, מה שהיה אמור להקל על ביצוע העסקה עוד לפני סוף השנה האזרחית.

סקייפר היא בבעלות חלקית של הטייקון הבנקאי הרוסי, ולדימיר אנטונוב. הוא צורף כיו"ר באפריל 208, והוא גם הבעלים העיקרי בשני בנקים נוספים ברוסיה.

האיגודים השבדים דוחקם ב-GM לשקול ברצינות את הצעה החדשה.

סאאב מעסיקה 3,400 עובדים בשבדיה, ו-GM מעריכה כי 8,000 אנשים נוספים יסבלו באופן בלתי ישיר מתכנוני סגירת המפעל.

בשנה שעברה הפסידה סאאב 3 מיליארד קרונות (כ-412 מיליון דולר). החברה לא הרוויחה כלום מאז שנת 2001, והיא מהווה כיום רק 1.1% ממכירות GM. חברת GM נשלטת היום ברובה (62%) על ידי ממשלת ארצות הברית, והיא מתמודדת עם תחרות קשה מצד יפן. על פי תכנוני החברה, הם מתכוונים להתמקד כעת בדגמים של: ביואיק, קאדילק, שברולט ו-GMC, ואופל האירופאית.