להעלות מחירים? עכשיו? למה?
להעלות מחירים? עכשיו? למה?צילום: פלאש 90

מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב, מתקשה להבין מדוע דווקא בעת הזאת החליט משרד התחבורה לייקר את תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בכמעט חמישה אחוזים, "התחבורה הציבורית היא כיום כלי התחבורה הבטוח ביותר והוא גם הכי טוב לסביבה. בכל מדינת מתוקנת מעודדים את הנסיעה בתחבורה הציבורית, והתחבורה הציבורית היא המפותחת ביותר. רק אצלנו במקום לעודד את הנסיעה באוטובוסים וברכבות מעלים את המחירים".

אבואב מציין כי סקר שהם ערכו מצא שאם התחבורה הציבורית הייתה מתייעלת אז נהגים רבים היו משאירים את רכבם בבית ומשתמשים באוטובוסים, "כיום יש כשני מיליון אזרחים שמשתמשים לפחות פעם בשבוע בתחבורה ציבורית, רק 19 אחוז מכלל האוכלוסייה משתמשים באוטובוסים כל יום. שאלנו את האנשים בסקר אם הם היו מוכנים לעזוב את הרכב לטובת התחבורה הציבורית, הם אמרו לנו שאם התחבורה הייתה זמינה ואמינה הם היו עוברים להשתמש בה".

לדבריו תחבורה ציבורית היא הדרך להלחם בקטל בדרכים, "מעבר לזה שזהו פיתרון טוב לאיכות הסביבה וזיהום האוויר, הנסיעה היא הרבה יותר בטוחה, יש מדינות שבהם האוכלוסיות החזקות עושים שימוש רק בתחבורה הציבורית. כשאתה מסתכל על הסטטיסטיקות - אין הרבה תאונות בתחבורה הציבורית, זו נסיעה הרבה יותר בטוחה, מה גם שיש נתיבי תחבורה ציבורית שמאפשרים נסיעה בתנאים טובים יותר".

הוא משוכנע שאחת הסיבות לתאונות בדרכים, היא עצבנות הנהגים, "בישראל יש הרבה רוגז, עצבנות ואלימות. הדברים ניכרים היטב בכבישים, הנהגים מסנוורים ולא נותנים לעקוף. כשאתה נוסע בכביש ונתקל בנהגים כאלה תתרחק מהם, אל תכנס לסיטואציה, תהיה חכם אל תהיה צודק, תתרחק, תתעלם ואל תחזיר, אל תהפוך את הנהיגה לזירת אגרוף".