15האזרחים, בוגרי גדוד שמשון, שחתמו על עצומה כי אין להשתמש בצה"ל לפינויים בחומש בשבתות הופתעו לקבל צו מילואים לתיבת הדואר לצורך "משפט".

המדובר בחיילים המשובצים במילואים בפלוגת חי"ר המסייעת לגדוד 46 של חיל השריון. הפרשה התמוהה החלה לפני כשבועיים אז  קיבלו האזרחים צו מילואים שגרתי לאימון שיערך בחלקו השני של חודש פברואר. החיילים נענו לו בחיוב מלבד חוץ ממי שפטור ע"פ חוק (בתיאום מלא עם הקישור). ביום שני (1\18) קיבלו האזרחים שיחת טלפון תמוהה מהקישור שתוכנה היה כך: "שלום מדברת ... מהקישור, אני מדברת עם ...? כן. אתה סרבן מילואים?",החיילים הופתעו מהפניה ואף התרעמו היות ואישרו את הגעתם למילואים וראו בשאלה שאלה פוליטית.



למחרת בבוקר (1\19), בעקבות פניות נזעמות של האזרחים למ"פ המילואים שלהם ושיחה של המ"פ עם הקישור, קיבלו שיחת טלפון מהקשל"ח (קצינת שלישות חטיבתית), בה היא התנצלה על צורת השיחה מאתמול והודיעה שהמדובר רק בצווים שנשלחו ל"שיחה" עם מג"ד 46 ליום ראשון ה1\31.  לטענתה חלה טעות ואי הבנה בשיחות הטלפוניות ותוכנן היה צריך להיות הודעה טלפונית על הצווים שנשלחו בסמיכות קרובה לאימון המילואים.

לאחר מספר ימים הצווים הראשונים הגיעו, צווים אלו היו כתובים בכתב יד ובהם נכתב שמטרת הזימון "בירור" ושעת ההתייצבות היא 11:00. לאחר יום או יותר הגיעו אל חיילי המילואים צווים נוספים מודפסים ובהם כתוב שמטרת הזימון היא "משפט" ושעת ההתייצבות היא 16:00".



כשהאזרחים התמהים התקשרו לקצינות הקישור בתמיהה על הצו המוזר הם נענו כי מדובר רק בבירור ולא במשפט והתוכנה במחשב אינה מאפשרת לרשום "בירור" ולכן נכתבה בצוים המילה "משפט"...



סמ"ר (במיל) עובדיה רוזנצויג הגיב בכעס על הזימון ליום המילואים ולבירור-משפט "כל הפרשה מוזרה ביותר, יש לנו שני צוים לאותו היום: אחד לבירור והשני לאחר משפר שעות כבר למשפט בעקבות תוצאות אותו בירור שעדיין לא התקיים...זו שערוריה, מישהו בצבא מנסה לסתום פיות לאזרחים. זכותנו כאזרחים לומר כל דעה במסגרת חופש הביטוי, חובתנו, כאזרחים ששרתו בצבא כלוחמים ותורמים לו מעל חודש בשנה, להתריע את דעתנו כי הפוליטיקאים מכניסים את הצבא לפינויים פוליטיים ופוגעים בו. הנסיון לזמן אזרחים בצו ליום מילואים ולשפוט אותם כחיילים על אמירות שאמרו כאזרחים  מקומם ומעצים את טענותינו על הפוליטיזציה ששר הבטחון אהוד ברק מכניס לצבא".



סמ"ר ידידיה נוימן זעם אף הוא על הזימון "יש בזימון זה פגיעה בוטה בחופש הביטוי והבעת הדעה שלנו כאזרחים במדינת ישראל.

יש כאן התערבות בלתי מידתית של הצבא בחיינו האזרחיים הפרטיים. אך חמור מכל זה, אנו רואים ב"בירור" שכזה נסיון הפחדה לבל יעז מישהו להביע עמדה שיש בה משום ביקורת על מהלכי הצבא והלכי הרוח הנוהגים בו".  

סמ"ר (מיל) מנחם שמשי אמר "דווקא היום, בו כל העולם מעלה את זכר השואה הנוראה שהתרחשה על עמינו, חשוב לזכור ולהזכיר את המטרה לשמה קם צבא ההגנה לישראל: ביטחון המדינה. וכמפורט בקוד האתי של צה"ל: 'מטרת צה"ל היא להגן על קיומה של מדינת ישראל ועל עצמאותה, ולסכל מאמצי אויב לשבש את אורח החיים התקין בה. חיילי צה"ל מחוייבים להילחם, להקדיש את כל כוחותיהם, ואף לחרף את נפשם להגנת מדינת ישראל, אזרחיה ותושביה. 

אסור לזמן חיילי מילואים על מנת לברר את התייחסותם לסוגיות פוליטיות השנויות במחלוקת כואבת בחברה הישראלית. זו הפרה בוטה ושיטתית של הקוד האתי של צה"ל.  

ראוי שכל הגורמים הרלוונטיים יעשו בדק בית, על מנת שיהיה לכולנו צבא חזק ומוסרי המכיר את יעודו, היודע לנצח את אויביו והדואג לכך שלא תארע לנו שוב, חס ושלום, שואה שניה"

ח"כ אורי אריאל, שהזדעזע מהזימון התמוה, שלח שאילתא דחופה לשר הבטחון, אהוד ברק "ממתי מזמנים אזרחים כדי לברר את דעותיהם הפוליטיות והאם לאזרחים אסור להביע את דעתם בנושאים שנויים במחלוקת?".



ח"כ אריאל אמר אמש (ג): "הדברים חמורים מאוד. מדינה שבה מעמידים אזרחים למשפט בגלל דעתם הפוליטית היא מדינה שאף אחד מאיתנו לא רוצה לחיות בה. עצם ההתנהלות המבולבלת של הצבא במקרה זה מעידה על הפאניקה בה הוא שרוי. לא אהיה מופתע אם נגלה שגם בפרשיה זו מעורב הפוליטיקאי אהוד ברק. זה לא טוב לנו ולא טוב למדינה. הפיתרון הנדרש הוא לא להעניש את האזרחים אלא להפריד בין הצבא ובין פעולות שיטור אזרחיות, ואני פועל בכל יכולתי כדי לקדם זאת". שר הבטחון אמור לענות על השאילתא הדחופה של ח"כ אריאל היום (ד) במליאת הכנסת.



כזכור, 25 לוחמים במילואים, ביניהם קצינים, סמלים, מ"כים ולוחמים אשר שירתו בגדוד שמשון בשנים האחרונות חתמו לפני כחודשיים וחצי על מכתב מחאה עקב השימוש הרב שעושה הצבא בחיילי גדוד שמשון לפינויים מחומש בשבתות.

המכתב מוען אל מח"ט שומרון אל"מ איציק בר ומפקד הגדוד סא"ל ציון שנקור, שהובילו באותה תקופה את הפינויים ואת חילולי השבת.



בעצומה נכתב: "אנו, חיילי שמשון בעבר וחיילי מילואים בהווה, הרוצים להחזיר את גדוד שמשון, היקר לכולנו, לימי הפאר והגבורה, פונים בזאת למג"ד ולמח"ט לסייע לנו במשימה חשובה זו. לגדוד 92, גדוד שמשון, יש עבר קרבי מפואר במלחמה בטרור ובהגנה על אזרחי מדינת ישראל. לחמנו עם הגדוד בגוש קטיף, בנצרים, בניסנית ובגוש עציון, היינו חלק ממשפחה לוחמת בה כולם ידעו מיהו האויב וכיצד יש להתייחס אליו. התעסקותם של מפקדי הגדוד וחייליו בחודשים האחרונים בגחמות פוליטיות בחורבות חומש שבשומרון, תצפיות ומרדפים אחרי יהודים, צהלות קרב כאילו היו אלו גדולי המחבלים - כל אלו גורמים לנו בושה גדולה".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "בעת שליחת המכתב הזדהו אנשי המילואים כחיילי צה"ל, ולכן נקראו החיילים שחתמו על המכתב לשיחה אצל מפקד הגדוד במטרה להבהיר את חומרת המעשה ואת עצם הפגיעה במשימות הצבאית ובהנחיות המפקדים".

דובר צה"ל מוסר כי "צה"ל כפוף למרותה של הממשלה הנבחרת בישראל, וימלא אחר הנחיותיה, כך היה בעבר וכך יהיה גם בעתיד. צה"ל ינקוט יד קשה נגד כל תופעה של סירוב בכל עת. באשר לזימון החיילים הרי שמדובר בבירור ולא במשפט ועובדה זו הובהרה לחיילי המילואים."