
השבת כ"ב שבט יחול הייארצייט של אחד המיוחד מגדולי החסידות הרבי, הרב מנחם מנדל מקוצק זי"ע.
הרבי מקוצק היה מתלמידיו של 'היהודי הקדוש' מפשיסחא ויותר מאוחר של האדמו"ר הרב שמחה בונים מפשיסחא, חסידי פשיסחא היו חבורה מיוחדת של בני עליה שביקשו בדורם דורו של החוזה מלובלין, להשיב את החסידות לקדמותה ופנימיותה כפי שהייתה בימי הבעל שם טוב והמגיד, ולחפש את עבודת ה' האמיתית הפנימית על פי דרך החסידות.
לאחר פטירת הרב שמחה בונים מפשיסכא נהיה הרבי מקוצק אדמו"ר תחילה בטומשוב ואחר כך בקוצק. הנהגתו התבטאה בדרך מיוחדת של דרישת האמת ללא פשרות מעצמו ומתלמידיו, בסוף חייו שהם רוב שנותיו כאדמו"ר התרחק מן העולם והסתגר במשך כ-20 שנה בחדרו. בתקופה זו היה יוצא לעיתים מחדרו וגוער בחסידיו. ובקוצק אמרו שמה שהרבי משפיע מהחדר הסגור זה יותר מהשפעה של אדמורי"ם אחרים שחדריהם פתוחים על חסידיהם.
הרבי מקוצק נפטר לפני 151 שנה, בכ"ב שבט תרי"ט, ומחסידות קוצק יצאו שושלות חסידיות רבות שחלקם ממשיכות עד ימינו במדינת ישראל. גיסו ותלמיד חבר שלו היה הרב יצחק מאיר בעל החידושי הרי"מ, מייסד שושלת חסידות גור, נכדו 'השפת אמת' זכה לראות בחייו את הרבי מקוצק, וראה את עצמו כממשיכו בתחומים רבים.
חתנו היה האדמו"ר הרב אברהם בורנשטין מסוכטשוב, בעל 'האבני נזר', מגדולי ישראל בדורו, ומייסד שושלת חסידי סוכטשוב. נכדו של הרבי מקוצק היה 'השם משמואל'. נכד אחר היה האדמו"ר רבי ישראל מפילוב, תומך גדול בתנועה הציונית ובשיבה לארץ ישראל. מקאצק גם נמשכה חסידות אמשינוב הקיימת היום בשכונת 'בית וגן' בירושלים.
בעת פטירתו אמר עליו גיסו החידושי הרי"מ: 'הצדיק אבד ואין איש שם על לב'. אין מי שישים את הדברים על הלב.
הרבי מקוצק לא הניח אחריו כתבים, אבל אמרותיו לוקטו על ידי חסידיו.
בין אמרותיו הידועות: "אין דבר שלם יותר מלב שבור ויותר זועק מן הדממה".
וכן אמר לחסידיו: "רצוני שלא תחטאו לא מפני שאסור לחטוא אלא מפני שאין פנאי לחטוא". לחסיד שהתפאר בפניו שסיים את הש"ס שאלו: ומה הש"ס לימד אותך?". וכן דרש על הפסוק: 'אנשי קודש תהיון לי" שהקב"ה לא מחפש מלאכים אלא בני אדם בשר ודם שהם יהיו קודש.
היה דורש מחסידיו ובכלל שאדם יהיה נאמן לאמת של עצמו.
זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל.