השר סער
השר סער

שר החינוך גדעון סער חנך היום את "אתנ"כתא", מרכז למידה לתנ"ך בבית הספר "עשה חיל" באפרת. במקום הזה לא מדברים על תנ"ך אלא חווים אותו.



המרכז מחולק לפינות פעילות שונות בתחומי ארכיאולוגיה, גיאוגרפיה, דרמה מוסיקה ועוד, דרכן המבקרים מכירים את סיפורי התנ"ך והנפשות הפועלות. למדריכי מרכז הלמידה, חשוב להעביר את התנ"ך בצורה חוויתית, המעוררת הזדהות והתרגשות, לכן כבר בכניסה התלמידים והמורים לובשים בגדים תקופתיים.



הפעילויות באתנ"כתא נועדו לחבר את המבקרים לתקופות בהן חובר התנ"ך, גם במשמעות החומרית. לדוגמא: כשרוצים ללמד על מסעם של בני ישראל במדבר, התלמידים מתבקשים להכין אביזרים שיסייעו להם בהליכה, רק מחומרים שיש במדבר. המבקרים מציגים, יוצרים, משחקים ובכך ממש "חיים" את התקופה.

בזכות העיצוב המיוחד של המקום, הנכנסים לאתנ"כתא חשים כאילו הגיעו לעולם אחר. החדר עוצב ונבנה על ידי אמן התפאורות הוגו גואז, שעיצב בין השאר את השחזור החדש במצדה. במקום מחיצות דמויי קירות אבן עתיקים, המחלקות לפינות פעילות שונות. בכניסה עמודים, כותרות ועיטורים שעוצבו על פי דגמים מממצאים ארכיאולוגים מתקופות שונות בהן נכתב ועוצב התנ"ך.



הכינוי "אתנ"כתא" הוצע על ידי תלמידי כיתה ו' בבית הספר, ונבחר להיות השם של מרכז הלמידה. הפעילויות במרכז אינם באות על חשבון שיעורי התנ"ך בבית הספר, אלא כתוספת עליהם. רותי מרק יוזמת ומרכזת המקום מדגישה כי "אין תחליף ללמידה ליד שולחן וקריאה מהספר בצורה מסודרת, אך מרכז הלמידה מביא את התנ"ך לתלמידים בצורה חוויתית ומרגשת, שתגרום להם להתחבר למסר, למוסר, ללקח האישי ולתקופה".