ערן נעים
ערן נעיםערוץ 7
האוסקר לא נראה מעולם רחוק יותר: שחקן הסרט "ע'גמי" ערן נעים, המשחק בסרט את דנדו – "השוטר הטוב", חויב שלשום לשלם מכיסו יותר מ-25,000 ₪ כפיצויי נזיקין, לאחר שהורשע באלימות כלפי מפגין.



במאי 2007 הורשע נעים, אז שוטר ממחוז תל אביב, בעבירת תקיפה של מפגין "כתום", עקיבא ויתקין, שהתרחשה שנתיים קודם לכן במהלך הפגנה נגד ההתנתקות. האירוע זכה אז לכינוי "הלינץ' ברחוב ז'בוטינסקי". נעים נעץ אז את אצבעותיו בתוך נחיריו של המפגין ומשך את ראשו לאחור.



נעים לא הכחיש את המעשה, שתועד במלואו בעדשת המצלמה של צלם ערוץ 7 טוביה לרנר, אלא טען - וטוען גם היום - שמדובר בהפעלת כוח נורמטיבית של שוטר. ואולם השופט חנן אפרתי, בעקבות עדויותיהם של שני קציני משטרה בכירים, קבע שמדובר ב"טכניקה שאיננה נלמדת ואיננה מומלצת". נעים נשלח ל-6 חודשי עבודות שירות, ופוטר מן המשטרה.



לאחר שהערעור שהגיש נדחה ע"י בית המשפט המחוזי, הגיש המפגין שנפגע, עקיבא ויתקין, בעזרת ארגון זכויות האדם ביש"ע,  תביעת נזיקין נגד ערן נעים, ונגד אלירן אברהם - שוטר נוסף שהכה אותו לאחר מכן בתחנת המשטרה. בכתב ההגנה שהוגש מטעם המדינה, התנערה הפרקליטות לחלוטין מ-2 השוטרים, ואף צרפה "הודעה לצדדים שלישיים" בה הודיעה לשוטרים-לשעבר כי בכוונתה לדרוש שסכום הנזק ישולם כולו מכיסם הפרטי.



בין היתר, ציינה אז הפרקליטות "כי היא מוקיעה כל התנהגות שיש בה נקיטת אלימות ... כי היא אחראית על מעשי שוטרי משטרת ישראל רק כאשר הם נעשים כדין ובסמכות, על פי הוראותיה ולמען מטרותיה... מעשים פליליים אלה הינם מעשים פרטיים, אשר מנוגדים לתכלית תפקידו של שוטר בפרט, ותכלית פעולת המשטרה בכלל...ובניגוד גמור לעמדת הנתבעת ככל שהדבר נוגע לשמירה על זכויות אדם".



ערן נעים נמנע לאורך תקופה ארוכה מכל התייחסות לכתב התביעה שהוגש נגדו, ולא הגיש כלל כתב הגנה. רק בינואר 2009,  לאחר שבית המשפט קצב לו מועד אחרון, שלח ערן נעים פניה נרגשת לבית המשפט, ובה ציין כי הוא נתון בחובות כבדים, ואין באפשרותו לממן עורך דין שיגן עליו. נעים ביקש מבית המשפט רשות לוותר לחלוטין על הגשת כתב הגנה, ולהגיע לבית המשפט ביום הדיון כדי להגן על עצמו ללא עורך דין. לבקשה נרגשת זו צרף ערן נעים דו"חות רפואיים המתארים אותו כאדם "דכאוני עם מחשבות אובדניות" אשר "לפני מספר ימים נעצר על הימורים בלתי חוקיים ... וגם רצה להתאבד..." – תיאורים אשר הביכו את עקיבא ויתקין, שלפתע חש שאולי השוטר שהתעלל בו ראוי לרחמים.



ואולם, אז התברר שמדובר במצג-שווא, ושבו-זמנית להעמדת פני מסכן כלפי בית המשפט, היה ערן נעים עסוק בקריירה החדשה שלו כ...שחקן קולנוע בסרט עג'מי,  בו מגלם נעים את דמותו של דנדו, "השוטר הטוב". ויתקין היה מזועזע, וטען בראיון לערוץ 2 "הבחירה של ערן נעים לגלם דמות של שוטר בסרט, דומה לבחירה באנס לשחק בסרט על אונס".



באמצעות עו"ד חיים כהן, המייצג אותו מטעם ארגון זכויות האדם ביש"ע, פנה ויתקין לבית המשפט וביקש פסק דין בהעדר הגנה, ולפני ארבעה חודשים הטילה השופטת, יעל הניג, מבימ"ש השלום בתל אביב על נעים לשלם מכיסו הפרטי יותר מ-25,000 ₪ למפגין בו התעלל.



נעים ביקש את ביטול פסק הדין, והיום דחתה השופטת סופית את בקשתו תוך שהיא מציינת כי: "בעת התקיפה היה המבקש (-ערן נעים) ממוקם מאחורי התובע והחדיר את אצבעותיו לעומק נחיריו של האחרון, משך באמצעות אצבעותיו את ראשו של המשיב לאחור בחוזקה וללא רחמים. באותם רגעים חש המשיב (-עקיבא ויתקין) שהמבקש חובל באפו ושדם פורץ וניגר מאפו על פניו וכאבים עזים משתלטים עליהם" וכי "המבקש (-ערן נעים) לא חלק על עובדות אלה".



השופטת הדגישה כי נעים איננו מתחרט כלל על האלימות בה נקט, וחייבה אותו בתשלום 1000 ₪ נוספים בגין הוצאות משפט.