להרגיע את אש המלחמה הפנימית. הרב אמסלם
להרגיע את אש המלחמה הפנימית. הרב אמסלםפלאש 90

בעקבות מהומת הקברים בבית החולים 'ברזילי, מפרסם היום חבר הכנסת, הרב חיים אמסלם, איש ש"ס, מכתב לרבני העדה החרדים ובו הוא מבקש לצנן את רוחות המלחמה, ומוכיח מהשולחן ערוך כי ניתן לפנות קבר המזיק את הרבים גם אם יש עליו ספק אם הוא של יהודי.

במכתבו כותב הרב אמסלם: "מכאן ומכאן נשמעים קולות "מלחמה", מחד מהעדה החרדית, המכריזה שאם יזיזו את הקברים במתחם בית החולים "ברזילי" באשקלון, תקום על זה מלחמה, ומאידך, כשתושבי אשקלון מתריסים כנגדם: "רוצים מלחמה? אנחנו מוכנים!" ובתווך, לבלרים ומסיתים, המלבים את אש המחלוקת, שמתחילה באיומים וחלילה אין לדעת לאן היא עלולה להתדרדר. ולמה זה ועל מה זה? וכי אנחנו בשעת גזירת השמד שאפילו על "ערקתא דמסאני" מוסרים נפש ונהרגים? (עיין סנהדרין ע"ד ע"ב) הרי בקברי גויים מדובר, ואפילו אם אלו ספק גויים, נפסקה הלכה בשו"ע כי קבר המזיק את הרבים מפנים אותו (יו"ד סי' שס"ד ס"ה),  וכל שכן כשיש פה ענייני נפשות ובריאות! וניתן לפנותם בדרך מכובדת וראויה".

מוסיף הרב אמסלם ושואל תחת הכותרת 'אל נא אחי תרעו' את רבני העדה החרדית: "ואיה חילול השם הנורא? באמרם לאמר, העם ה' אלה?! ואיה עוון המחלוקת? ואיה עוון שנאת חינם? ובזיון ועלבון התורה? וכל זאת על שום מה? והכל שותקים ואין פוצה פה ומצפצף להחזיר השפיות למקומה!".

"דוקא בימי הדין של ספירת העומר שכבר חווינו מיתתם של כ"ד אלף תלמידי רבי עקיבא על שלא נהגו כבוד זה בזה, יש להתחזק במיוחד ולהיזהר שבעתיים שלא להגדיל ולהרחיב את השסע בעם ישראל. לכן אני פונה לרבני וגדולי העדה החרדית, אשר דבר ה' יקר ללבם בלא ספק, לאמר למלאך המחלוקת הרף, ולהבין שלפעמים כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע, והוי מחשב שכר "מצווה" כנגד הפסדה".

במקביל לפנייתו זו לרבנים, פונה הרב אמסלם לציבור הרחב ולתושבי אשקלון ומבקשם "להבין לרגישותם של אנשי העדה החרדית ולנהוג באיפוק, כדי שהמחלוקת לא תגלוש לאלימות מכל סוג חלילה, כי אש המחלוקת הפנימית היא סכנה מרובה לכללות העם".

את מכתבו מסכם הרב אמסלם בפנייה מודגשת "לרבנים הראשיים לישראל ולחברי מועצת הרבנות הראשית אשר זהו תפקידם, לצאת לפני המחנה, ולכנס את כל רבני ישראל לומר למלאך המשטין הרף! והאמת והשלום אהבו, כי תורה דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".