לקראת יום העצמאות ה-62 של מדינת ישראל ביקשנו מסדרת אישים מרחבי העשייה הישראלית לציין רגע או אירוע, אישי או כללי, המהווה עבורם חיבור והתקשרות לישראליות. שר החינוך גדעון סער רואה בשירות בצה"ל רגע כזה, האלוף במיל שטרן רואה ברגעי הגיור בצה"ל רגע שכזה.

השר סער רואה בשירות הצבאי חיבור ישראלי ייחודי ובמקביל נזכר ברגעיו הפרטיים מתוך השירות הצבאי כנקודת חיבור אישית לישראליות:

"חובת השרות בצה"ל היא בודאי ממאפייניה הבולטים של הישראליות. יש לה גם השפעה ניכרת על עיצוב אישיותם של צעירים וצעירות. השרות בצה"ל אינו רק חובה, הוא זכות לבניו של עם אשר במשך דורות רבים היה חסר כוח מגן, נתון לפרעות ואף להשמדה".

מוסיף סער ומספר: "בלילות ארוכים בשירותי בצה"ל – בסדיר (כחייל בחטיבת "גולני") ובמילואים ביחידת שדה בגבולות הארץ, תמיד הבטתי לאחור לעבר אורות הישובים שעל ביטחונם שמרנו. חשתי גאווה שאני שייך לדור של יהודים שיש לו הזכות ואת הכוח להגן על עמו בעצמו".

"בעיני אלה רגעים מאוד ישראליים שמגלמים היבט חשוב בשינוי ההיסטורי שחוללה התנועה הציונית".

 

"כשבי"ד צבאי אומר ללוחם - התקבלת לעם היהודי"

האלוף במיל. אלעזר שטרן מוצא רגע אחד קטן בחייו של חייל צה"ל כרגע המחבר אל הישראליות.

"רגע החיבור הוא מבחינתי אותו רגע בו בית דין צבאי מודיע ללוחם צה"ל שהוא התקבל לעם ישראל לאחר תהליך גיור שעבר. אותו רגע בו בית הדין אומר לו 'התקבלת, בחר לך שם ותאמר 'שמע ישראל', זהו עבורי רגע החיבור עם הישראליות".