דבריו יכללו בחוק הגזענות? חולדאי
דבריו יכללו בחוק הגזענות? חולדאיפלאש 90

על שולחן מזכירות הכנסת יניח היום ח"כ ד"ר מיכאל בן ארי הצעת חוק לתיקון הגדרת הגזענות שמכונה בפיו גם 'חוק גזית - חולדאי'.



על פי הצעת החוק תורחב ההגדרה של המושג גזענות בחוק העונשין, ואם עד היום ניתן היה להרשיע בגזענות רק בשל אמירות על רקע מוצא לאומי - אתני, הרי שעל פי התיקון לחוק כל אמירה על רקע דתי, עדתי, ועל רקע מקום מגורים תתוייג כגזענות. המשמעות היא כי על פי החוק תאסר אמירה גורפת כגון 'החרדים טפילים' או 'המתנחלים פאשיסטים'.



הצעת החוק זוכה לתמיכה מחברי כנסת שונים מכל סיעות הבית ובין היתר הזדרזו להתייצב לצידו של חבר הכנסת בן ארי גם חבריו מהאיחוד הלאומי ובהם יו"ר הסיעה, יעקב כץ ( כצלה), אורי אריאל ואריה אלדד וכמו כן  יו"ר ועדת הכספים הרב משה גפני, יו"ר הועדה לפניות הציבור ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), יו"ר סיעת שס בכנסת ח"כ אברהם מיכאלי, כמו גם ח"כ נסים זאב וח"כ הרב חיים אמסלם ואף חברי כנסת מסיעת קדימה כישראל חסון, יוליה שמלוב ברקוביץ ואריה ביבי .



חבר הכנסת בן ארי מזכיר כי הצעת החוק באה בעקבות דבריהם הקשים של גבי גזית ורון חולדאי נגד הציבור החרדי. לדבריו "מיותר לציין שאם אמירות אלו היו נאמרות כלפי הציבור הערבי היו אותם משתלחים עומדים לדין פלילי ואולם סעיף הגדרת הגזענות מאפשר כיום להעמיד לדין פלילי רק על רקע של צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי אתני .על פי הצעת החוק הגדרת הגזענות שבחוק תוגדר ותחול גם כלפי מי שרודף, משפיל, מבזה, מגלה איבה, עויינות או אלימות או גורם מדיני כלפי ציבור או חלקים מהאוכלוסיה על רקע דתי או עדתי".

לדברי ח"כ בן ארי הצעה זו תשים קץ להסתה חסרת תקדים נגד הציבור החרדי כמו גם הסתה כנגד המתנחלים וחלקים נוספים של האוכלוסיה הישראלית. "מבדיקה שערכתי עולה כי עד היום סגר היועץ המשפטי לממשלה תיקים בגין התבטאויות כנגד החרדים, המתנחלים ואף הרוסים  והמרוקאים בטענה כי קבוצות אלה הם לא קבוצות לאומיות  אתניות כמו הערבים. כך נוצר מצב אבסורדי שאדם שטוען שהחרדים עלוקות או המתנחלים טפילים זוכה להגנת החוק בעוד שאמירות דומות נגד ערבים הובילו באופן מיידי להגשת כתבי אישום בעוון גזענות. אני מקווה כי מהרגע שהחוק יעבור  יהיה סוף להסתה של אנשי ציבור נגד הקבוצות השונות של האוכלוסיה במדינת ישראל".



בלשכת בן ארי מציינים כי בהצעת החוק הוא מבקש לשנות רק את הגדרת המושג גזענות כפי שהוא קבוע בחוק. במידה וההצעה תתקבל יושתו על מי שיתבטא נגד המתנחלים, החרדים או הרוסים עונשים של עד חמש שנות מאסר.