רקטת קסאם
רקטת קסאם

"איתיג'אה", ארגון הגג של החברה האזרחית הערבית, פרסם בסוף שנת 2008 הודעה רשמית בה הוא מאשים את מדינת ישראל בביצוע מדיניות של רצח עם (ג'נוסייד) וטרור ברצועת עזה. הארגון הדגיש, כי "מדינת ישראל המחליטה בכוונה תחילה לפגוע בהמוני אזרחים, להרוס בתי חולים, מסגדים ואוניברסיטאות היא מדינת טרור המבצעת אקט של ג'נוסייד והשמדה, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות".

עוד נמסר בהודעת הארגון, כי "החברה האזרחית הפלסטינית והבינלאומית כבר פועלת שמנהיגי ישראל וקברניטיה הפוליטיים והביטחוניים ישפטו בבתי משפט בינלאומיים של פושעי מלחמה... החברה הישראלית בהמוניה תישא אף היא באחריות לשתיקתה על הטבח. ההיסטוריה מלמדת כי לא רק משטר אפל ישא באחריות כי אם ההמונים התומכים בו שותפים לפשע". 

בראיון שערך החוקר יהונתן דחוח הלוי עם אמיר מח'ול, יו"ר ארגון איתיג'אה, פרט מח'ול את עמדות הארגון ביחס למלחמה ברצועת עזה, לממשלת חמאס ולשיגור הרקטות לעבר ישובים ישראליים, להלן נוסח הראיון: 

שאלה - איזה צעדים קונקרטיים אתם מתכוונים לנקוט?

אנחנו נוקטים בצעדים של מאבק ציבורי, ארגון הפגנות בכל רחבי הארץ, ארגון השביתה הכללית שהייתה היום (29.12.08) של האוכלוסייה הערבית ופועלים להפוך את המאבק ליותר מאורגן בתוכה ולשים קץ למדיניות הטבח. במקביל, אנו עובדים ברמה והבינלאומית בארגון הקמפיינים של הטלת חרם על ישראל והפגנות נגד הארגונים הבינלאומיים שבעצם משתפים פעולה עם ישראל, ובכלל זה ארה"ב, כמובן, מועצת הביטחון האיחוד האירופאי וממשלות כמו מצרים, ואפילו חלק מהרשות הפלסטינית שאנחנו נאבקים איתם". 

שאלה - אתם כותבים שאתם פועלים להעמיד לדין בבית משפט בינלאומי את האחראים?

כן, כן, אנחנו עושים את זה... זה לא לפרסום איך אנחנו עושים את זה. יש דיסקרטיות מסוימת לגבי הביצוע עצמו ואנחנו עובדים על זה ברמה מאוד מאוד איכותית ובינלאומית. 

שאלה - מיהם היעדים שלכם בהקשר זה?

היעדים הם שרי הממשלה, שר הביטחון, ראשי הצבא, מפקדים של הצבא בעזה ובמקומות אחרים, ומפקדי השטח, מפקד חיל האוויר, יש סדרה של אנשים שישאו באחריות. אנחנו לא נפרסם שמות עכשיו כיוון שאח"כ הם יתגוננו.  

שאלה - אתם קובעים שגם העם הישראלי כולו נושא באחריות לפשע?

לא אמרנו כולו אלא בהמוניו. המונים, לא אמרנו את כולו. יש חלקים שמתנגדים, יש חלקים שנאבקים נגד הכיבוש. איננו מדברים עליהם. מדברים על מי שתומך. ההמונים שתומכים במדיניות הממשלה הם שישאו באחריות. זה (רלבנטי) בכל מדינה ובכל עם שסבל מפשעים או שמדינתו ביצעה פשעים.  

שאלה - למה הכוונה יהיו שותפים לפשע בהקשר הזה?

העם הגרמני עדיין אחראי על הפשעים של המשטר שלו. 

שאלה - איך איתיג'אה רואה את שלטון חמאס, האם הוא מגדיר אותו כשלטון ששותף בפשעי מלחמה?

לא, לא, זה שלטון שנבחר. זו אוכלוסייה תחת כיבוש. בסופו של דבר, ע"פ אמנות האו"ם והחוק הבינלאומי מותר לנהל מאבק נגד הכיבוש ואי אפשר לדבר על עזה שהיא הייתה מחוץ לכיבוש, כי האחריות והמצור היה ישראלי ולא מצור שהגיע מהשמיים. 

שאלה - ארגונים כמו אמנסטי ובצלם מגדירים את ירי הרקטות כפשע מלחמה. האם הארגון שלכם רואה כמו ארגונים אלה את ירי הרקטות כפשע מלחמה?

לא, לא, יש לנו עמדה המתנגדת לפגיעה באזרחים ולא משנה איזה אזרחים, אבל בסופו של דבר אנו יודעים שהמאבק של העם הפלסטיני הוא מאבק נגד כיבוש ולא מאבק נגד היהודים. 

שאלה - האם ירי הרקטות הוא פשע מלחמה שמבוצע ע"י חמאס?

לא. 

שאלה - הפגיעה באזרחים היא לא פשע מלחמה?

לא, לא, לא, יש לזה הגדרות אחרות לגמרי. הקורבן הוא לא ישראל. הקורבן הוא העם הפלסטיני, כולל תנועת חמאס שהיא תנועה לגיטימית. 

שאלה - השאלה היא על ירי לעבר ישובים אזרחיים, השאלה פשוטה - האם ירי לעבר ישובים אזרחיים הוא פשע מלחמה?

לא, לא, בפני עצמו לא מוגדר כך ....זה לא פשע מלחמה. הגדרה של פשע מלחמה היא שונה.  

שאלה - איך מתכוון הארגון לסייע לעם הפלסטיני בעזה?

אנו עובדים על סיוע הומניטארי ואנו חושבים שהמתקפה הישראלית היא לא רק העם הפלסטיני בעזה ... מתקפה נגד העם הפלסטיני בעזה זה מתקפה על העם הפלסטיני זה לא שאנו מחוץ למעגל הזה והאיבה כלפי האוכלוסייה הפלסטינית בישראל היא תהומית ברמה השלטונית בישראל. אנו מתגוננים כשאנו מגנים על העם הפלסטיני. בעזה אנו מגנים גם על עצמנו פה, כי מדינת ישראל לא עושה אבחנה בין הפלסטינים. היא מתייחסת לפלסטינים כחלק מבעיה בין אם זה פה ובין אם זה בעזה ואנו מתנגדים לזה. אנו מתייחסים לזה (לסיוע) ברמה המוראלית והסיוע ההומניטארי, במישור של סיוע פוליטי, במישור של העלאת המורל של מאבק נגד הכיבוש, גיוס תמיכה בינלאומית וכולי".  

שאלה - האם יש מגבלות בהכנסת סיוע המוניטארי לעזה?

כמובן. עזה עכשיו נחשבת שטח אויב ולמדינת אויב ע"פ החוק הישראלי מאז הקיץ. יש לנו מגבלות להעביר כסף, יש לנו מגבלות להעביר ציוד. אנחנו מנסים דרך ספינות וסיוע דרך ארגונים בינלאומיים להעביר את מה שאנו צריכים להעביר, ובמישור של מאבק אזרחי וזה התפקיד שלנו".   הראיון פורסם בבלוג של יהונתן דחוח הלוי בקפה דה מרקר ב- 30 בדצמבר 2008.

רקע קצר על ארגון איתיג'אה

אתיג'אה הינו ארגון הגג של החברה האזרחית הפלסטינית המאגד 64 ארגונים פלסטינים בלתי ממשלתיים הפועלים בישראל. הוא נוסד בשנת 1997 וזכה למעמד של יועץ לאו"ם והיה חבר מייסד ב"במה האירופית - מז"תית של הארגונים הבלתי ממשלתיים. בשנת 2001 נטל הארגון חלק בועידת דרבן שהייתה במה לעמדות אנטי ישראליות. הארגון פועל באחרונה בזירה הבינלאומית להטלת חרם על ישראל. מכון המחקר NGO Monitor מציין, כי איתיג'אה נתמך בין היתר ע"י האיחוד האירופי והארגונים הבאים: CORDAID, ICCO, Christian Aid, EuroMed, Open Society Institute ולפחות עד שנת 2004 גם ע"י הקרן החדשה לישראל (NIF).