מרוצה מהתוצאה. ח"כ אריאל.
מרוצה מהתוצאה. ח"כ אריאל.פלאש 90

בסיכום הדיון שנערך היום (שני) בועדת הכלכלה על החרם הפלסטיני על מוצרי התנחלויות, אמר יו"ר הועדה ח"כ אקוניס כי "הגיע הזמן למעשים" וציין כי הועדה מתכוונת לקדם חוק בנושא.

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) אינו מתרגש מהקריאה. "שבענו אמירות נחרצות", אמר. "הזמן פועל לרעתנו, והליך חקיקה, כפי שהציע ח"כ אקוניס, הוא תהליך שנמשך על חודשים וקשה להאמין שיסתיים לפני סוף מושב הקיץ".

לדברי אריאל, הפיתרון טמון בהחלטות שיקבלו הממשלה והכנסת. "רוב סיעות הבית תומכות בתגובה הולמת לחרם ולכן יש לנקוט בצעדים מעשיים כגון החלטות ממשלה על עיכוב תשלומי המס המועברים לפלסטינים, סגירת נמלי הים בפני תוצרתם וכדומה", ציין אריאל.

אל הדיון הצטרף בצעד חריג ובמפתיע יו"ר הכנסת ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, זאת בעקבות הביקור המתוקשר שערך באזור התעשייה ברקן עם ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה ביום חמישי האחרון.

על אף אירוע היום הסוערים, השתתפו בדיון חברי כנסת רבים מסיעות רבות, ביניהם ח"כ זאב אלקין יו"ר הקואליציה ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) ח"כ אברהם מיכאלי יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ יעקב כץ (כצלה) יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ אליעזר מוזס יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ דודו רותם (ישראל ביתנו), ח"כ ישראל חסון (קדימה), ח"כ אנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו), ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד), ח"כ גדען עזרא (קדימה), ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי), ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי).



יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, אשר הצטרף לדיוני הועדה באופן נדיר, אמר בדבריו לחברים, "ביום חמישי ביקרתי באזור התעשיה ברקן, איזור תעשייה של שלום וחיים ביחד. מי שהתכוונו להתחיל בחרם התכוונו בעצם לפגוע במדינת ישראל, אין הבדל בין ברקן, תל אביב או שדרות".

"נפגשתי עם פועלים אזרחי ישראל ועם פועלים שהם תושבי הרשות הפלשתינית. זכור לי חזונו של ראש הממשלה לשעבר והנשיא דהים שמעון פרס על מזרח תיכון חדש שמרכזו באזורי תעשיה בהם עובדים יחד. הצעתי לכבוד הנשיא להגיע אף הוא לביקור באזור התעשייה ברקן. מדובר בחרם שיכול להתפתח לחרם על כלל מדינת ישראל. מציע להזמין את ראש הממשלה לדיון בועדת הכלכלה.

צריך למנוע מהרשות הפלשתינית את הצעד של החרם וכן מניעת מעבר של פועלים לאזורי התעשיה או בשלום או בצורה קשה יותר. מציע במקביל לפצות תעשיינים ישראלים באזורי התעשייה הללו על פגיעה באם תהיה", הוסיף ריבלין.

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה, אשר פועל בנושא כבר חודשים, אמר בדיון, כי "לצערי, המצב כיום מצד הממשלה הוא כמאמר הפתגם: 'דיבורים כמו חול ואין מה לאכול'. סלאם פיאד הודיע בתקשורת שאין שום איומים אמיתיים הרשות הפלשתינית ניא כמו רוטווילר שהוכנס לבית ונושף כל הזמן. במקום לפעול נגדו מנסים לרצות אותו. הממשלה יכולה לעצור את החרם בדקה אם היא באמת רוצה.  במקום זה, רק הוסיפו בשבוע האחרון אישורי אח"מים למעבר חופשי במחסומים לסוחרים מהרשות – מניעי החרם. התעשייה ביהודה ושומרון לא תפגע, היא חזקה מכל אלה. הבעיה  היא המדינה שלא עושה דבר כנגד היריקה עליה".

מסיקה הציע להתחיל בקידום הליכי חקיקה: "אל מול חוסר העשייה, הדרך הנכונה היא להתחיל בתוך מספר ימים בחקיקה על מנת לעצור את הצעד הברברי ומפר ההסכמים של החרם" – אמר מסיקה לחברי הועדה.

יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין הצהיר בדיון: "החרם הוא נזק לא לישובים אלא למדינה. אני קורא לממשלה לממשלה לפעול בצורה בהולה. אני מציע לאמץ את דברי שרגא ברוש נשיא התאחדות התעשיינים ולסגור את נמלי האויר והים לסחורה פלשתינית".

ח"כ אריה אלדד טען, כי "יש לעצור את החרם כשהוא קטן. חובת הביצוע היא על הממשלה, אם היא לא תפעל נעבור לחקיקה".

יו"ר מועצת יש"ע דני דיין סיפר לברי הועדה כי לפני כבר למעלה מחודש שלח לשר האוצר מכתב בו ביקש מננו לקזז כספי הרשות ולפצות בהם התעשיינים שנפגעו מהחרם, אולם דבר לא נעשה".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם מוזס, ציטט מדברי חז"ל: "כל המרחם על אכזרים, סופו שהם יתאכזרו עליו. מדינת ישראל מעבירה אליהם כספים והם מתאכזרים – אפילו כלפי העם שלכם. התגובה צריכה להיות מידה כנגד מידה, יש לקזז את ההפסדים של המפעלים מהכספים שמעבירה מדינת ישראל לרשות. במקביל צריך להתחיל בחקיקה".