הרב פרומן
הרב פרומןפלאש 90

ביום חמישי האחרון נפגש הרב מנחם פרומן, רבו של הישוב תקוע, עם ראש ממשלת טורקיה, טאיפ ארדואן. ביומן ערוץ 7 הוא מספר על המפגש שהחל לדבריו עוד לפני מספר חודשים בהם קיים חלופת מכתבים עם ארדואן, מכתבים שהובערו על ידי ידיד מוסלמי ובהם פרס את משנתו בדבר השלום הדתי שיש לקיים וניתן לקיים בין היהדות לאיסלאם.

"לא טוב שהציבור המתנחלי יהיה נגרר לתכניות השלום של השמאל, לא טוב שהוא רק יגיד לא ויסרב כל הזמן", אומר הרב פרומן המסביר מדוע חשוב לקדם חלופה למהלך המדיני המוכר. "צריך להציע תכנית שלום וליזום", הוא אומר ומדגיש שההצעה שלו אינה רק שיח פנימי בציבור הציונות הדתית אלא חזון מציאותי ומעשי שניתן ויש לקיימו.

"אמרתי לארדואן שעכשיו כאשר הוא הלך לכיוון החמאס, איראן וסוריה אולי זה מאפשר לו לקדם שלום מולם. הצגתי לו דברים ומהלכים מפורטים שלא ניתן כעת להאריך בהם, אבל הוא היום גיבור העולם המוסלמי והוא יכטול לעשות דברים מתוקף מעמדו זה".

השיחה בין הרב פרומן לארדואן נמשכה שעה ו-19 דקות באווירה טובה מאוד, כהגדרתו של הרב פרומן. הוא מספר על מתנות שקיבל הוא ורעייתו, ועל כך שארדואן התאכזב שלא הביא למפגש גם את רעייתו שתפגוש את רעיית הרב. לטעמו היחס האישי שנוצר משמעותי וחושב בעת דיבור על מו"מ.

להערכתו של הרב פרומן ארדואן הבין את רעיון השלום הבינדתי טוב יותר מרבים אחרים והעובדה שלא ביטל את המפגש המשותף מעידה על כך. הוא מזכיר בדבריו את פסיקת הרמב"ם שהאיסלאם מייחד שם כראוי ולכן ניתן לקיים קשר שכזה על יסוד משותף של ההלכה היהודית והשריעה. "אפשר לבנות שלום בין יהודים למוסלמים, כלומר גם לאיראן", הוא אומר ומדגיש שאין מדובר בקבלת תכתיבי השמאל לויתורים טריטוריאליים טרם כל הסדר מדיני אלא לפרשנות אחרת לחלוטין של המונח שלום.

ובאשר להתנהלותו של ארדואן מזכיר הרב פרומן שההזדהות עם האיסלאם הקיצוני לא החלה במשט הטרור אלא באופן כללי במרוצת השנתיים האחרונות, שנתיים בהן הוא מעביר את ארצו מהמערב לזרועות המזרח. "זו לא פעם ראשונה שהוא יוצא נגדנו", מזכיר הר פרומן, ובאשר לשאלה מדוע הוא נוהג כך, השובה ברורה וחד משמעית: "הוא מוסלמי", הוא מזכיר ומציין כי מדובר בראש הממשלה המוסלמי הראשון זה שנים שמחזיק מעמד במדינה החילונית מאוד טורקיה. "ואני ניסיתי להסביר שדווקא העובדה שהוא דתי והלך למדינות האיסלאם יכולה להוות גשר".

"המטרה שלי איתו הייתה להציל את היחסים עם טורקיה. הוא אמנם מותח את החבל אבל שלא יקרע, שלא יתבטל שיתוף הפעולה הביטחוני והכלכלי".

כאמור, לטעמו של הרב פרומן עצם עובדת קיומו של המפגש מעידה על כך שארדואן הבין את הרעיון העמוד מאחורי גישה זו, בעיקר כייוון שהמפגש הגיע לאחר מסכת מכתבים שבהם פרס הר פרומן את משנתו. עם זאת הוא מדגיש שלכל מהלך שכזה חייבת להתלוות תפילת רבים ותפילת יחיד להצלחה, וכשם שביקש מתלמידיו ומבני קהילתו בתקוע להתפלל להצלחת נסיעתו כך הוא ממשיך ומבקש מהציבור הכללי גם כעת.