מאמציו של עורך הדין דוד שונברג לביטול מעמד חבר הכבוד בחבר הנאמנים שהעניקה האוניברסיטה העברית לשופט גולדסטון נשאו פירות, כך מסתבר ממכתב שקיבל עו"ד שונברג מהלשכה המשפטית של האוניברסיטה.

מסתבר שבאוניברסיטה מצאו דרך, גם אם מעט פתלתלה, כדי לבטל את התואר. ביומן ערוץ 7 סיפר עו"ד שונברג על ההצלחה אותה הוא מגדיר כחלקית בדיוק משום כך שהדרך בה בחרה האוניברסיטה אינה ישירה ולטענתו יתכן שאף לא חוקית.

במכתב שקיבל מהלשכה המשפטית של האוניברסיטה נמסר לשונברג כי הוחלט שלמרות שאין מנגנון ביטול חברות כבוד בחבר הנאמנים של האוניברסיטה נמצאה הדרך, אותה הוא עצמו מגדיר כ"פיקציה משפטית", לבטל את מעמדו כמו גם את מעמדם של עוד כמה נאמני כבוד כיוון שנעדרו היעדרות מתמשכת מדיוני הנהלת האוניברסיטה.

שונברג מספר שלא נמסר לו מי הם החברים הנוספים שבעקבות ההחלטה בוטל התואר שלהם מתוקף אותה סיבה, וכן לא נמסר לו נוסח ההחלטה המפורש. פרטים אלו הוגדרו כחומר פנימי של האוניברסיטה, אולם עם זאת הודגש בפניו שההחלטה כוללת את השופט גולדסטון.

להערכתו של שונברג מספר חברי חבר הנאמנים של האוניברסיטה כולל כחמש מאות איש. זאת בהסתמך על הזמנתם של כחמש מאות חברים לישיבה הקרובה.

כאמור לטעמו מדובר בפיקציה שאינה מעוגנת בחוק. הוא מזכיר שהמינוי לחבר כבוד מוגדר כמינוי לכל החיים שלא ניתן לבטלו. כמו כן הוא מציין שלא נאמר לגולדסטון או לכל מי ממקבלי התואר שאם ייעדרו מהישיבות יילקח מהם התואר. הוא מציין שחלק ניכר מחבר הנאמנים אינם מופיעים לדיונים לא בשל חוסר עניין אלא מהסיבה הפשוטה שהם מתגוררים בחו"ל ואינם יכולים להטריח את עצמם לישראל בכל דיון ודיון. כמו כן הוא מציין שאיש מהנהלת האוניברסיטה לא מציין את הסעיף בחוקת האוניברסיטה שעל פיו הוחלטה ההחלטה.

לנוכח כל זאת קובע עו"ד שונברג כי "רצוי היה לבסס את הצעד על יסוד עמדה עקרונית שלה יש בסיס משפטי ולפיה כאשר ניתן דבר מה על בסיס מסויים ברגע בו לא קיים אותו דבר מסויים הרי שניתן לבטל אותו. לטעמו של שונברג אמירה עקרונית וחוקתית שכזו הייתה מעגנת את ההחלטה לשלול מגולדסטון את מעמד הכבוד כיוון שהשתנו הנסיבות והאיש שינה טעמו.

לדבריו הסיכוי שיש פסול חוקי בהחלטת האוניברסיטה מחזק את התחושה שמדובר במענה שאינו אלא התחמקות בעלמא ולא מעבר לכך. "הדרך צריכה להיות ברורה ולא מבוססת על הנחה שאינה כתובה בשום מקום", הוא אומר.