שופט בית המשפט העליון ניל הנדל הורה אתמול (רביעי) למדינה לעכב כל פעולה של הריסה או איטום בבית הכנסת שבשכונת אל מתן בישוב מעלה שומרון.

את העתירה לבג"ץ שהוגשה נגד שר הביטחון, אלוף פיקוד המרכז, המינהל האזרחי, מפקד מחוז ש"י במשטרה ואפילו נגד המועצה האזורית שומרון, הגיש ועד מתיישבי השומרון. לדברי עו"ד דורון ניר-צבי המייצג את ועד המתיישבים, מדובר בשכונה בת 10 שנים הממוקמת על אדמות בבעלות המדינה ובתוך תוכנית המתאר של הישוב. בית-הכנסת נבנה מראש בתוך השטח המיועד למבני ציבור, והושקעו בו כמיליון ₪.

נזכיר כי ראשית הפרשה בעתירתם של שני פלשתינים, באמצעות ארגון השמאל הקיצוני 'יש דין' (בג"ץ 4475/09), שטענו כי בית הכנסת נבנה על אדמה השייכת להם. באותו יום ניתן ע"י השופט דנציגר צו ביניים, המונע את המשך הבנייה. העתירה – וגם הצו - כוונו נגד המדינה, ולא נגד תושבי השכונה או מתפללי בית הכנסת.

תושבי השכונה כלל לא ידעו על הוצאת הצו נגד המשך הבניה, והדבר נודע להם רק במקרה לאחר שכבר הכניסו לבית הכנסת ספר-תורה, ולאחר שהחלו להשתמש בו באופן שוטף לתפילותיהם. לדברי ניר-צבי מיד כשנודע לתושבים דבר קיומו של צו הביניים, אעפ"י שהוא לא הופנה נגדם, הם כיבדו אותו והפסיקו כל בנייה במקום. בית-הכנסת לא הושלם עד היום.

למרות זאת, במסגרת הודעה של פרקליטות המדינה לפני כשבועיים, תחת לחץ של ארגון השמאל הקיצוני שהגיש את העתירה, החליטה פרקליטות המדינה שאכן הופר צו הביניים ובשל כך המדינה תאטום את בית-הכנסת תוך 60 יום. ניר-צבי מדגיש כי לא הובאה ראיה כלשהי להפרת הצו, במיוחד שחוקית לא יכולה להיות הפרה כזאת, כאשר המתיישבים עצמם כלל אינם צד לעתירה ולכן הצו אינו מכוון כלפיהם. הודעת הפרקליטות לא הותירה ברירה לבית המשפט, והוא החליט לבקש עדכון בתוך חודשיים - אם אכן איטום בית הכנסת התבצע.

עו"ד ניר צבי טוען כי מלבד שלא ניתן כלל לבוני ומתפללי בית הכנסת להתגונן בבג"ץ, הרי שמדובר באכיפה בררנית, סלקטיבית ומפלה. "באזורי יהודה והשומרון יישנם עשרות-אלפי בתים לא חוקיים שניבנו ע"י פלשתינאים בשטחי C (בהם האחריות האזרחית והביטחונית היא של מדינת ישראל), ורק מדי פעם בפעם ולעיתים רחוקות, כאילו רק כדי להצדיק את קיומן, רשויות האכיפה מוציאות לפועל צו הריסה בודד. כישלונם המהדהד של הרשויות למנוע את הפרת החוק הקיימת בכל הקשור לבניה פלשתינאית בלתי-חוקית, מראה כי מדובר בהזנחה פושעת של אכיפת החוק", הוא טוען.

לדבריו, "המדינה מנסה ליצור מצג-שווא בפני ביהמ"ש הציבור כולו כאילו רשויות האכיפה פועלות בהתאם לסדרי עדיפויות קבועים, ענייניים ושוויוניים הנקבעים בהתאם לחומרת המקרה ולהשלכותיו. אך לפתע פתאום, כאילו כבר סיימו רשויות האכיפה לטפל במאות ובאלפי המבנים הממוקמים גבוה בסולם העדיפויות וכאילו נפתרה כלא-הייתה בעיית חוסר המשאבים, אצה למישהו הדרך לדלג בקלילות על מדרג החומרה ולטפל בבית-הכנסת הזה".

"איטומו של בית-הכנסת בימים אלו, אינו עולה בקנה אחד עם אף לא אחד מן הקריטריונים עליהם הצהירה המדינה בעבר, ומדובר בבניה שקדמה ל'צו ההקפאה', הממוקמת על קרקע המצויה בבעלות המדינה, ובשכונה המצויה בהליכי תכנון מתקדמים", הוא מוסיף.

כאמור, בג"ץ קיבל את עתירת המתיישבים לעכב את הריסת בית הכנסת, והורה למדינה להשיב בתוך שבוע.

כאן המקום להזכיר כי ממש לאחרונה זכה ניר צבי להתנצלות מצד עיתון "הארץ"  - לתושבי אלמתן. עיתונאי "הארץ" עקיבא אלדר, נאלץ להתנצל בפני תושבי שכונת אלמתן לאחר שהשמיץ אותם בעיתונו. אלדר טען כאילו מדובר במאחז בלתי-חוקי, ונאלץ להתנצל בעקבות תביעת לשון הרע שהגיש נגדו ועד מתיישבי השומרון.

השכונה נבנתה באדמות מדינה השייכות לישוב ובמשבצת המיועדת לפי תכנית המתאר. אולם עקב הימנעות שר הבטחון, מסיבות פוליטיות, לחתום על תכנית המתאר המפורטת, כונה המקום "מאחז". בשכונה מתגוררות עשרות משפחות צעירות הסובלים לעיתים-קרובות מהצקות של ארגוני שמאל רדיקליים, המסיתים ערבים מהאיזור נגדם.

לפני כשנה, פרסם עקיבא אלדר בטורו בעיתון ידיעה על עבודות שהתבצעו במקום, וכתב כי הן נעשות באדמות פרטיות של הכפר הערבי תולת. במסגרת מדיניות תביעות הדיבה של ועד מתיישבי השומרון נגד עיתונאים משמיצים, הגיש ניר-צבי, תביעת לשון הרע כנגד אלדר בשם ועד המתיישבים ותושבים מהמקום. בעקבות ההליך שהתנהל בתביעה, וכדי להימנע מתשלום פיצויים גבוהים לתושבים, נאלץ אלדר להתנצל מעל דפי העיתון ולחזור בו.