יום עיון בשדמה
יום עיון בשדמהצילום: רבקה ריבק

בציטוט ממאמרו האחרון של ד"ר ישראל אלדד ז"ל "דרוש מלך" שבא מפיו של ח"כ אריה אלדד אשר סיפר על אבא- המנהיג, ננעל הכינוס השני של החמשישי בשדמה בנושא "מנהיגות". הדוברים בדבריהם התייחסו רובם ככולם למנהיג האולטימטיבי-משה רבנו.

שאול גולדשטיין, ראש המועצה האזורית גוש עציון,אשר פתח את הכנס, ציין בדבריו שהעולם מצפה מאיתנו למנהיגות מוסרית וערכית כמו של משה רבנו ומכיוון שאיננו עונים עדיין על "הקריטריונים"- זה גורם לביקורת הקשה נגדנו.

חיה הראל, חוקרת כתבי הרצל, הביאה בפני באי הכנס את דמותו הכריזמטית מנהיגותית של הרצל-חוזה המדינה שכמובן לכל מנהיג צריך קודם כל שיהיה חזון . הרצל פעל תקופה קצרה של 9 שנים והספיק להביא את חזון מדינת היהודים לידי מימוש.

דוד נתיב, המורה לתנ"ך, דיבר על דמותו של יהושע המנהיג שבא אחרי התקופה הניסית במדבר, המנהיג שלא מש מאוהלו של משה רבנו, פעל בתקופה מאד ייחודית לעם ישראל והגשים את המטרה: להכנס לארץ ישראל ולכבשה.

ביום שישי התארח ח"כ עותניאל שנלר שעזר רבות לקידום שדמה. הוא אמר שהוא רואה בשדמה חלק הכרחי של הרצף ההתיישבותי בין ירושלים למזרח גוש עציון ומקווה לראות בשדמה לא רק מרכז תרבותי אלא גם ישוב פורח בעתיד.

פרופ' אליאב שוחטמן דיבר על כך שמנהיגות שאינה רואה את הנולד אינה מנהיגות. לפני השואה כל הסימנים כבר היו בשטח על כוונת הנאצים לחסל את היהודים- ורק ז'בוטינסקי הבין את המצב לאשורו. גם היום- כוונות הערבים לחיסול ישראל כתובות שחור על גבי לבן באמנת אש"פ ושאר מסמכיהם- ולמרות זאת ממשיכים מנהיגי ישראל לקדם אתם מהלכים , במקום להיאבק בהם עד חורמה.

גאולה כהן, כלת פרס ישראל התייחסה לחמש דברות עשה למנהיג וחמש דברות לא תעשה. את דבריה סיימה בסכנת הפשרה. פשרה ועוד פשרה מביאה לכך ששוכחים מה היה העקרון.

במלאת 5 שנים לגירוש מגוש קטיף וצפון השומרון-הוקרן הסרט "התנערי", סרטה המרגש והכואב של מנורה חזני המגורשת מחומש. מנורה מנהלת חשבון נפש נוקב עם המדינה שכה אהבה ושכה איכזבה. המשתתפים מחו יותר מדמעה במהלך הסרט. דווקא בימים אלו בהם מדברים  על המשך חיסול מפעל ההתיישבות, חשוב לצפות בסרט כדי לזכור מה היה ומה עלינו לעשות כדי שזה לא יקרה שוב.

באולם הוצגה תערוכתו של הצייר מיכאל יחילביץ ממעלה אדומים. התערוכה התמקדה בהווי הישראלי. הצבעים-צבעי מדבר כנוף סביבתו. גם השבוע הגיעו עשרות , מרחוק ומקרוב, לחוויה המיוחדת של לימוד בשדמה. בין באי הכנס היה גם דני דיין, יו"ר מועצת יש"ע.

בשבוע הבא יתקיים הכינוס האחרון של החמשישי והפעם בנושא השתלבות דור ההמשך בהנהגה, בעשייה, בהובלה. ראשון הדוברים יהיה עמנואל שילה, עורך עיתון בשבע, המעודד את דור ההמשך לתפוס פיקוד. אחריו בצלאל סמוטריץ מתנועת רגבים, יוסי אחימאיר ידבר על אבא אחימאיר ועל כוחה של הרוח הלאומית.

ביום שישי הכינוסים ינעלו עם פאנל מרתק של נציגי דור ההמשך בשטח. הרב יעקב אידלס, זויה דיוויס, יהושפט תור, יוני קמפינסקי, דני חלמיש,עקיבא הכהן וגידי קלמן  בהנחיית הצעיר שבמתנחלים: עו"ד אליקים העצני.