הפגנת יוצאי אתיופיה
הפגנת יוצאי אתיופיהפלאש 90

הסכם פשרה שהושג השבוע בבית משפט השלום בפתח תקווה מפריך את ההאשמות שהוטחו בבית הספר התורני ’למרחב‘ בעיר, בדבר אפליה וגזענות לכאורה. לפני כשלוש שנים התפוצצה בכותרות ענק ב‘ידיעות אחרונות‘ הפרשה שכונתה ’אפרטהייד בבית הספר‘.



בכתבה נטען כי בית הספר התורני- לאומי ’למרחב‘ בפתח תקווה נוהג ביחס מפלה על רקע עדתי כלפי ארבע תלמידות יוצאות העדה האתיופית. על פי ההאשמות, הופרדו ארבע התלמידות הפרדה מוחלטת משאר תלמידות בית הספר, קיימו את שיעוריהן בכיתה נפרדת ומרוחקת וגם בהפסקות לא התרועעו עם שאר התלמידות.

זמן קצר לאחר פרסום הדברים, הגישו שלוש מתוך ארבע המשפחות של התלמידות תביעת פיצויים מבית הספר ומעיריית פתח תקווה.

התביעה, בסך 300 אלף שקלים – מאה אלף לכל תלמידה, הוגשה בגין עוגמת נפש שנגרמה לדברי התובעים לתלמידות. את התביעה הגישו בשם ההורים עורכי דין מטעם עמותת ’טבקה‘, אחד מארגוני הבת של ’הקרן לישראל חדשה‘.

לפני כחודשיים, בתום הליכי קדם משפט, נפתח הדיון הראשון. שופטת בית משפט השלום בפתח תקווה דחקה בצדדים להגיע לפשרה ולהימנע מקיום משפט. לאחר שורת מגעים וניסיונות, גובש הסכם הפשרה שנחתם כאמור השבוע בבית המשפט. מן הפשרה עולה אמירה משמעותית של התובעים, שלמעשה מפריכה את ההאשמות שיוחסו לבית הספר מלכתחילה. התובעים מודים בכתב הפשרה כי הם מקבלים את דברי הנהלת בית הספר, לפיהם ”כל הפעולות בעניין קליטת הילדות נעשו מתוך רצון וכוונה להקל על הילדות, לשלבן ולקבלן, ולא מתוך רצון לפגוע בהן, לבודדן או להפלותן לרעה“.

כיוון שכך, מודים התובעים, הורי התלמידות, כי הם ”חוזרים בהם מכל טענותיהם בהן ייחסו למי מהנתבעים מניעים גזעניים, כוונה להפלות את הילדות או רצון לפגוע בהן באופן כלשהו“.

ההורים גם מודים כי ההפרדה התבצעה בשיעורים עיוניים בלבד, ואילו בשאר השיעורים ובזמן ההפסקות שולבו הבנות עם שאר תלמידות בית הספר. זאת בניגוד למה שפורסם תחילה. עם זאת, מדגישים התובעים כי פתרון כיתת הקלט שיושם בבית הספר משיקולים מקצועיים וחינוכיים, גרם לתלמידות ”תחושות קשות של הפלייה, פגיעה ובידוד“. התובעים מוסיפים כי לו היה יותר רצון טוב והידברות, ניתן היה למנוע תחושות אלו בקרב הבנות.

לאור ההצהרות וההסכמות שהושגו, החליטו הנתבעות כמחווה של רצון טוב ופיוס כדבריהן, להעניק סכום של עשרת אלפים שקלים לכל אחת מהתובעות לקידום חינוכן וטובתן של התלמידות. גם משרד החינוך יעניק תקציב בסך 1,500 שקלים עבור כל אחת מהבנות.

מהנהלת מוסדות למרחב נמסר  כי הם שמחים על הוצאת האמת לאור לאחר שהופרכו כל טענות הגזענות. "נשארה השאלה העקרונית של הדרך הנכונה לקליטת העליה. עטיפת הסוגיה במניעים גזעניים מנעה כל יכולת לדון עניינית בשאלה המרכזית שהיא

טובתן של התלמידות העולות. מקווים שעכשיו העוסקים בסוגיית קליטת עליה יוכלו לבחון לגופו של לתמיד ולגופו של מוסד את הדרך הטובה ביותר לקליטת העליה".