ענת קם
ענת קםפלאש 90

בית המשפט העליון דחה את ערעורה של כתבת וואלה לשעבר, ענת קם, על החלטת ביהמ"ש המחוזי שלא להקל את תנאי מעצר הבית בו היא נתונה.

קם ביקשה להחליף את הפיקוח האנושי עליה באיזוק אלקטרוני, ובכך להקל על אביה ואימה, וכן לאפשר לה לצאת מביתה מידי יום ל"שעת התאווררות".

השופט רובינשטיין דחה כאמור את הבקשות, תוך שהוא מציין כי לא חלף זמן משמעותי מספיק מאז נתנה השופטת פרוקצ'יה את החלטתה על החמרת תנאי מעצרה של קם.

לדברי השופט, "האיזוק, ככל שהבנתי מגעת, נועד ככלל לחזק פיקוח אנושי ולא להחליפו. בפיקוח אנושי קיים רכיב של נטילת אחריות, קרי, מקום שהאמון בנוגע בדבר אינו מלא, מתווספים "רכיבי ביטחון" נוספים. האיזוק האלקטרוני, יציר העידן הנוכחי, בא כ"כותפות הנוספות לחגורה".

רובינשטיין הוסיף, כי "סבורני כי טרם באה שעה בעניין ה"התאווררות". אכן, העוררת מצויה במעצר בביתה מזה שמונה חודשים, אך מאז החלטתה של השופטת פרוקצ'יה עברו אך ארבעה חודשים. תקופה זו אינה בנסיבות "זמן ניכר" מאז קבלת ההחלטה; אף שמונה חודשים אינם כן, כשהמדובר במעצר בית בתנאים נוחים יחסית, שעליו הוחלט אל מול נסיבות חמורות שלא היו רחוקות - כדברי השופטת פרוקצ'יה - מרחק רב ממעצר מלא".

השופט רובינשטיין אף ציין, כי "את מעצר הבית "ממתיקה" האפשרות שבידי העוררת לתקשר עם הכל, על פי ההחלטה ובהיעדר פניות אחרות של הרשויות, וזאת למעט העיתונאים שנזכרו בכתב האישום; בידי חבריה וחברותיה גם לבוא לבקרה; אין מניעה אף כי תצא לשהות חלק מן הימים או כולם בבית בירושלים, באותם תנאים ולאחר תיאום; והיא גם יוצאת להתייצבות במשטרה אחת לשבוע, והדבר מאפשר לה "להחליף אויר", ולוא גם לשעה קלה. אם כן מעצר הבית אינו קונכיה הרמטית אלא חלונותיו פתוחים, ולעת עתה יש להסתפק בכך".