ילקוט בית ספר
ילקוט בית ספרפלאש 90

שנת הלימודים בצפת לא תיפתח ככל הנראה כמתוכנן. זאת על פי החלטת ועד ההורים בעיר בתום ישיבה שהתקיימה אתמול בלשכתו של ראש העירייה, אילן שוחט, המגבה את המהלך. הסיבה: שתי גזירות כלכליות מרכזיות שהושתו על תושבי העיר. ביומן ערוץ 7 הסביר שוחט מדוע.

את דבריו פותח שוחט בהבהרה חד משמעית: "אני מאוד רוצה לפתוח את שנת הלימודים ורוצה להצטרף לחגיגה של כל ילדי ישראל, אבל אני נאלץ לגבות את ההחלטה הגורפת של כל מנהיגות ההורים בעיר שלא לפתוח את שנת הלימודים".

שוחט מסביר בדבריו את ההחלטה שנבעה משתי גזירות כלכליות שהושתו על תושבי עירו: האחת היא הסרת הסיבסוד לתשלומי הורים עבור גנים מגיל שלוש כפי שהיה עד כה. "עד עכשיו המדינה שילמה 90 אחוזים וההורים עשרה אחוזים. כך היה בכל ערי הצפון, אבל בגלל בג"ץ של ארגון עדאללה החליטו לבחון מחדש את הקריטריונים ובסוף הבחינה קבעו שלא נקבל את ההטבה הזו. עדאללה טענו שבכפרים ערבים אין סיבסוד והמדינה השיבה שהקריטריונים שונו ויש כעת קריטריונים חדשים ובהם מקומה של צפת נפקד. כעת המצב הוא שאם הורה היה משלם 300 שקל לשנה עכשיו הוא ישלם 800 לחודש... זו מכה קשה מאוד".

שוחט מציין שהתוצאה של החלטה כזו היא שיצוצו גנים פיראטיים ללא פיקוח, גנים שבכמותם נפגעו לא מעט ילדים בשל אותו היעדר פיקוח, ובמקביל האוכלוסייה החזקה בעיר שתראה שהיא ממילא משלמת את הסכומים החדשים תשלח את ילדיה לקיבוצים והמושבים שבסביבה. אחר כך נוצרים פערים חמורים בין ילדים כשהם מגיעים לכיתה א'".

גזירה נוספת שהובילה את ההורים להחלטה שהתקבלה אתמול היא ההחלטה לבטל הסעות למאות מילדי העיר על פי קריטריון מדידה חדש הנקבע על ידי תוכנה חדשה. עד להפעלת התוכנה המדוברת, GIS שמה, זכו להסעה 1700 ילדים ואילו כעת רק 600 יזכו לה. שוחט מציין שאינו דורש לשוב למספר המלא של 1700 אלא ל-1452, וזאת על פי בדיקה מדוקדקת של העירייה.

בדבריו מציין שוחט שאמנם הבדיקה המדוברת מתקיימת בכל הארץ, אולם מצבה של עירו שונה ממספר סיבות שיש לקחתן בחשבון. "בצפת יש טופוגרפיה קשה. יש כאן עליות וירידות וזה קשה לתלמידים עם ילקוט כבד על הגב. יש כאן אקלים קשה. יש כאן כביש בין עירוני שחוצה את העיר, כלומר גם אם ילד עבור מרחק קטן יחסית הוא צריך לעבור כביש כזה ללא מעברי חציה מוסדרים. זה מסוכן".

שוחט מספר על ישיבת ועדת החינוך של הכנסת שהתכנסה אתמול לדון בבעיה. "כל חברי הכנסת הסכימו איתנו. אפילו כצל'ה אמר שהוא מוכן ללוות עם המקל שלו את הילדים ברגל. מנכ"ל משרד החינוך מצדיק אותנו אבל אמר שיעלה את העניין לדיון בוועדה שאותה הוא מתכוון לכנס רק אחרי החגים. אמרנו לו שאנחנו רוצים לפתוח את שנת הלימודים. הוא אמר שהוא לא יכול לכנס את הועדה כעת ואף אחד לא יקבע לו את לוח הזמנים שלו, ואם אנחנו רוצים לשבות שנשבות".

"זו ההתייחסות לפריפריה ולכן אין ברירה אלא לשבות. תושבי צפת ידועים כמכובדים ומנומסים, אבל זו תהיה הפעם הראשונה שיצאו לרחובות. אני מאוד מקווה ששר החינוך יבין את המצב וישנה אותו", אומר שוחט המקיים קשר רציף עם אנשי לשכת השר הדוחקים בו לפתוח את שנת הלימודים ומאוחר יותר ידונו עמו בבעיותיו, אך הוא מסרב. "אנחנו יודעים שאם נפתח לא יהיה אחר כך עם מי לדבר".

לטעמו השר גדעון סער יכול לקבל החלטה או שתיים שתפתור את מצוקת ההורים והתלמידים ולנמק את השינוי מול בג"ץ בייחודיותה של העיר, ייחודיות המצריכה טיפול שונה משאר ערי האזור.