טקס מצטייני הנשיא 2006 הרמטכ"ל דן חלוץ ונשיא המדינה משה קצב
טקס מצטייני הנשיא 2006 הרמטכ"ל דן חלוץ ונשיא המדינה משה קצבצילום: OHAYON AVI GPO

ניצחון משפטי נוסף לחננאל דיין, החייל שסירב ללחוץ את ידו של הרמטכ"ל בעבר, רא"ל דן חלוץ, בעת מתן אות מצטיין הנשיא. בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים מחייב את האגודה למען החייל להעניק לדיין את המלגה בה זכה מתוקף היותו מצטיין הנשיא. זאת בניגוד לניסיונות בצבא למנוע ממנו את קבלת המלגה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אביו, יוסף דיין המלווה אותו משפטית מאז ראשית הפרשה.

על פי ההחלטה תיאלץ האגודה לשלם לדיין את המלגה בצירוף הצמדה וכן אגרת משפט ופיצוי קטן נוסף על ביטול זמנו של דיין בימי ניהול המשפט.

בדבריו ביומן ערוץ 7 מגולל יוסף דיין את הפרשה מראשיתה ומספר כיצד קיבל בנו לבד מסיכת המצטיין גם את מלגת הלימודים בגובה של אלף דולר. מאוחר יותר כשביקש לפדות את המלגה נאמר לו באגודה למען החייל שעליו לשלם עבור הלימודים ולאחר שיוכיח שאכן כך עשה הסכום ישולם לו. לאחר שעשה זאת והציג קבלה על לימודיו בישיבת ההסדר בערד נאמר לו שהנושא בבדיקה. כעבור חודשיים נוספים שוב נאמר לו שהנושא בבדיקה, אך עם זאת היה מי שסיפר לו שנעשים ניסיונות שלא להכיר במלגה זו וש"צה"ל מתנגד".

יוסף דיין מציין בדבריו כי מדובר באמירות שנאמרו לאחר שנעשה כבר ניסיון קודם על ידי ראש אגף משאבי אנוש באותם ימים, האלוף אלעזר שטרן, לבקש מהנשיא שיבטל את מתן המלגה, ניסיונות שלא צלחו. דיין מספר על מסמכים שהגיעו לידיו ומהם עולה שפעמיים נעשה ניסיון שכזה, ופעמיים נדחה המהלך "בשאט נפש", כפי שנכתב בכתב ההכרעה של בית המשפט שגולל גם הוא את הפרשה מראשיתה. במכתבי תשובה שהתקבלו מאנשיו של הנשיא הוברר לשטרן כי אין לו כל סמכות לבקש את ביטול המלגה וכי מרגע שההצטיינות הוגדרה כהצטיינות נשיא הופקעה ההחלטה מידי צה"ל לידי הנשיא.

כאמור, למרות קביעות אלה המשיכו בצבא בניסיונות לבטל את המלגה, אך "פסק הדין בבית המשפט לתביעות קטנות מאשר את כל הדרישות למעט דרישה קטנה אחת", אומר דיין המזכיר שמדובר בניצחון משפטי שלישי של בנו. הניצחון הראשון היה מול העיתונאי יאיר לפיד שתקף במאמר בוטה את חננאל ואולץ על ידי בית המשפט להודות שלא נכח באירוע וכי דבריו התבססו על דבריו של האלוף שטרן, חברו. ניצחון שני היה כאשר תבע דיין את האלוף שטרן על התנהלותו הבעייתית בפרשה כאשר העביר מסמכים צבאיים לעיונו של לפיד. בתביעה זו הגיעו הצדדים לפשרה ולפיה ישלם שטרן שליש מסכום התביעה שעמדה על מאה וחמישים אלף שקלים. דיין מאוכזב שהתשלום לא יצא מכיסו של האלוף שטרן אלא ממערכת הביטחון, אולם לאחר שבתשובתו לשאילתה בנושא שהעלה ח"כ אלדד, אמר סגן שר הביטחון ח"כ מתן וילנאי שזהו הנוהל, דיין אינו מלין על כך.

יצוין כי המהלך המשפטי מול יאיר לפיד אמנם הסתיים, אך כעת מתנהל ערעור על גובה הפיצוי שנקבע לו. לפיד חויב לשלם סכום של 12 אלף שקלים, אך בעיני דיין מדובר בסכום מגוחך, וכאמור כעת הוא מערער עליו.

בדבריו חש דיין צורך להדגיש שהעתירות הן "לא עניין של כסף. זה עניין עקרוני. אסור לוותר כשפוגעים במעמדך ובזכויותיך".