נחל אלכסנדר. ארכיון
נחל אלכסנדר. ארכיוןפלאש 90

עמותת "צלול" פנתה במכתב דחוף לשר הביטחון, אהוד ברק, בדרישה לבדוק את הנסיבות שהביאו לזיהום נחל אלכסנדר ב-6.09 בכמויות אדירות של אשפה ושפכים. במקביל מבקשת "צלול" ממשרד הביטחון לשאת בהוצאות ניקוי הנחל ובהוצאת שיקום הנחל.

מפניית עמותת "צלול" עולה, שבשבוע שעבר (ב-6 בספטמבר 2010) ביצע המינהל האזרחי בשטחים עבודות ניקוי בנחל שכם (אחד מיובליו של נחל אלכסנדר), באזור קו התפר, בסמוך לבת חפר. העבודות כללו פירוק סבכה, שתפקידה למנוע מעבר אשפה ומעבר שפכים מתחום הרשות הפלשתינית לנחל אלכסנדר.

ב"צלול" מציינים, כי מאחר שהעבודות נעשו ללא תיאום וללא ידיעת הגורמים האחראים על הנחל בצד הישראלי,  פירוק הסבכה, גרם לפריצה של טונות של אשפה שהצטברה במקום בתקופת הקיץ ולפריצת כמות אדירה של שפכים, הזורמים מתחום הרשות לתוך שטחי מדינת ישראל.

בעמותה מוסיפים, כי שפכים אלה שהם בעלי עומס אורגני גבוה, גורמים לזיהום הנחל, למות החי והצומח בו ולזיהום ים התיכון.

מבירור שערכה עמותת "צלול" עם הגורמים האחראים על הנחל עולה, שאם הפעולה הייתה נעשית לאחר תיאום, כמקובל, עם הגורמים המתאימים בנחל אלכסנדר, ניתן היה למנוע את הנזק הנורא שנגרם כעת לנחל.

לדברי מנהלת קמפיין נחלים בעמותת "צלול", דליה טל, "לא ניתן לסבול מצב שבו חוסר תשומת לב ורשלנות גורמים לנזק כה כבד לנחלים, לסביבתם ולמי הים אליהם נשפכים הנחלים. על משרד הביטחון לברר את הסיבות שהביאו לרשלנות זו, למנוע את הישנותה ובעיקר לממן את תיקון הנזק הרב שנגרם".