קלינטון ופרס הבוקר
קלינטון ופרס הבוקרבית הנשיא

נשיא המדינה קיים הבוקר בבית הנשיא בירושלים פגישת עבודה מדינית עם מזכירת המדינה האמריקנית הילארי קלינטון.  מזכירת המדינה חיבקה את הנשיא פרס בחום וצעדה עמו יד ביד אל לשכתו. 

בפגישת העבודה השתתפו מלבד הנשיא והגברת קלינטון גם יועץ הנשיא אבי גיל והשליח המיוחד למזרח התיכון, מיטשל ונדונו בין השאר נושאים הקשורים לקידום השיחות הישירות בין ישראל לפלשתינאים, המצב במזרח התיכון, סוגיית הגרעין האיראני והידוק הקשרים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב.

בתום הפגישה יצאו השניים אל אולם בית הנשיא ונשאו הצהרות משותפות במסגרתן התייחסו לנושאים העומדים על הפרק. בפתח דבריה אמרה מזכירת המדינה קלינטון "אני מודעת למכשולים העומדים בדרך לשלום, אני יודעת שההיסטוריה הארוכה של הקונפליקט וחוסר האמון שנוצר עדיין מרחפים מעלינו, אך אנו משוכנעים כי שלום הוא הכרחי ואפשרי וזהו רגע של הזדמנות שחייבים לנצל".

"הקשבתי להם מדברים בכנות ובנחישות הם מתחילים לעבוד ברצינות והשיחות עוסקות בסוגיות הליבה שיכולות להגיע לפתרון רק במו"מ פנים אל מול פנים". (הילארי קלינטון)

קלינטון הוסיפה כי "הנשיא פרס התייחס לאתגרים שעומדים בפני עמי האיזור. אתגרים אלו הופכים את משימתנו לדחופה יותר. אני מודעת לספקנות של חלק מהישראלים, אני מודעת לספקות ולאכזבות מנסיונות העבר ומהקונפליקט המתמשך. אך נשיא המדינה חי מספיק זמן וראה אכזבות בחייו ונותר אופטימי תוך שמירה על ריאליות ואני שואבת השראה מדרכו זו. הנשיא מבין את המציאות העומדת בפני ישראל לפיה הסטטוס קוו אינו יכול הלמשיך להתקיים, הוא יכול להימשך שנה או שנתיים, או שלוש אך בסופו של דבר הוא לא יחזיק מעמד והדרך היחידה להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה השוכנת בביטחון, דמוקרטית ויהודית היא לנהל מו"מ על פתרון שתי המדינות ועל שלום איזורי כולל. הנשיא יודע מניסיונו שהמאמצים דורשים סבלנות, התמדה ומנהיגות וכי תמיד יהיו מכשולים ועיכובים. תמיד קל יותר לבקר החלטות קשה מאשר לקחת אותן, תמיד קל יותר לשבת על הגדר מאשר להפשיל שרוולים ולהתחיל לעבוד, תמיד קל יותר להטיל ספק מאשר לתת אמון".

"היום לשמחתי אנו עובדים מול מנהיג כמו ראש הממשלה נתניהו שמבין שיש לנוע קדימה, ומנהיג פלשתינאי ששותף לאותה הנחישות. ישבתי עם המנהיגים יחד ולחוד, הקשבתי להם מדברים בכנות ובנחישות הם מתחילים לעבוד ברצינות והשיחות עוסקות בסוגיות הליבה שיכולות להגיע לפתרון רק במו"מ פנים אל מול פנים. אני מאמינה שהם רציניים בנוגע להגעה להסכם שיוביל לשתי מדינות שישכנו בשלום זו לצד זו. התוצאה הזו היא אינה רק אינטרס אמריקני, אלא אינטרס של העולם כולו. זו התקופה ואלה המנהיגים וארה"ב תעמוד לצידם כשהם יקחו החלטות קשות. אנו נהיה פעילים ומסייעים במהלך המאמצים להשיג שלום ואני מצפה להמשך השיחות היום בירושלים".

מזכירת המדינה האמריקאית הביעה תקווה בסוף דבריה ש"כמי שהיה נוכח בהקמתה של מדינת  ישראל, אני מקווה כבוד הנשיא,שיחד נוכל לראות את ישראל חופשייה מקונפליקט, בטוחה בגבולותיה, בטוחה בעתידה ובשלום עם שכנותיה".

הנשיא פרס התייחס  בהצהרות המשותפות לתרומתה הייחודית של קלינטון לתהליך ואמר: "את מדינאית שנעה בעולם באינטנסיביות, שגרירה של רצון טוב שנושאת עמה תקווה ואחריות. ברוח זו אנו מארחים אותך כאן כמנהיגה חשובה ומוערכת. טוב לראותך במזרח התיכון בתקופה חשובה. תודה שאת מעמידה לרשותנו את נסיונך , חוכמתך, חברותך ונחישותך להביא שלום. אנו מעריכים את מאמצייך".

לאחר מכן התייחס הנשיא לסוגייה האיראנית המעיבה של המזרח התיכון: "אסור לשכוח התפתחויות חשובות. ישנה מדינה אחת שרוצה להיות הגמון במזה"ת, היא בעלת שאיפות אימפריאליסטיות שמשתמשת בטרור וממנת טרור ומביאה איום גרעיני למזה"ת.כל המדינות העצמאיות במזה"ת מרגישות מאויימות. זהו גם איום לעולם כולו."

לבסוף התייחס הנשיא לסטטוס הנוכחי של התהליך המדיני ואמר :"התקדמות מול הפלשתינאים נעשתה אפילו בחודש האחרון. המעבר לשיחות ישירות הוא חשוב. פתיחת השיחות בשארם א – שייח עלתה על הציפיות של אנשים שהטילו ספק מראש. התרשמותי משיחה עם ראש הממשלה והמנהיגים האחרים היא כי תחושה שלהם היא כי יש לסכם את מה שניתן לעשות מוקדם כלל האפשר. צריך לפעול בדינמיות ובנחישות ואני משוכנע בודאות כי אין אלטרנטיבה אחרת".