כדים שנתגלו ע"י "רשות העתיקות"
כדים שנתגלו ע"י "רשות העתיקות"צילום: פלאש 90



במוזיאון אשדוד נפתחה אמש תערוכה ייחודית תחת הכותרת 'גנובים'. להקמתה של התערוכה חברו המוזיאון, רשות העתיקות ומשטרת ישראל, ומוצגות בה דרכי זיוף העתיקות עימם מתמודדים שוטרי משטרת ישראל. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם רב פקד בת שבע זיתון, קצינת שותפויות קהילה-משטרה במחוז מהדרום ואחת העומדים מאחורי התערוכה.

זיתון מספרת על הולדת הרעיון לפתיחת הערוכה. היה זה, כך היא מספרת, בתערוכה קודמת של מוזיאון אשדוד, תערוכה שהתקיימה לפני קצת למעלה משנה ואליה פרצו גנבים וגנבו פריטים ארכיאולוגיים יקרי ערך. אוצרת התערוכה ההיא הציעה לקיים תערוכה שתעסוק לא רק בפריטים העתיקים אלא בדרכי זיופם וגניבתם וההתמודדות המשטרתית עם התופעה.

הבאים בשערי התערוכה נכנסים מהמקום אליו פרצו הפורצים ועוברים דרך סדרת מוצגים הנוגעים לאירוע ההוא. בהמשך נחשפים המבקרים לאביזרים ללכידת פושעים, לזירת עבירה וגם כאן יש פינת הפעלה לילדים. הילדים מתחקים אחר פשע, מגלים עקבות רגל, מקבלים משימות, פותרים חידות ומקבלים סיוע של מדריכות הזיהוי הפלילי במשטרה.

"זו שותפות ראשונה מסוגה", מציינת זיתון המדגישה את העניין שמרכזת סביבה התערוכה. "יש בתערוכה כד מקורי ולצידו דגם מזויף שלו", היא מספרת על אחד המוצגים בהם ניתן לראות כיצד בעלות זעומה ניתן להונות את הציבור ואת קהל הלקוחות המשקיעים סכומי עתק.

את התערוכה מלווה אמנית צלליות המציגה בצלליות את דמויותיהם של שודדים מפורסמים בהיסטוריה. כמו כן מוצגת בתערוכה תצוגת כובעי משטרה מרחבי העולם שנאספו ע"י תורם מצרפת לאורך השנים.