שמחון יתעדכן מהפלשתינים על המסיק
שמחון יתעדכן מהפלשתינים על המסיקפלאש 90

במהלך סיור תדרוך בהרי השומרון סיפר קצין בדרגת סגן אלוף למשפטנים על מה שהגדיר כהתעמרות המתנחלים במוסקים הפלשתיניים. את הסיור קיים הקצין תוך ביקור במספר מאחזים וישובים בשומרון, אך בדגש על גדרות הישובים והשטחים הנושקים לשטחי המסיק הערבי.



תיאוריו של הקצין קיבלו במהלך הסיור גוון אישי כאשר מצא לנכון לחוות דעה אישית על העימותים החוזרים ונשנים, והוסיף בנימת ביטול: "המתנחלים דורשים להפסיק עבודות של טרקטור פלשתיני בתואנות של עברה על החוק כיוון שהוא ללא לוחית רישוי, אבל זו סתם היטפלות. גם אצלי במושב נוסעים טרטורים בלי לוחית זיהוי...".



תושבי האזור שאליהם הגיע דבר התדרוך התמוה של הקצין קובעים כי בדברים עולה לא רק עמדתו של הקצין, עמדה התומכת בעמדה הפלשתינית, אלא שיש בהם גם זלזול בחוק, גם אם סוגיית לוחיות הזיהוי נחשבת לסוגיה חוקית קלה יחסית.



גורם ביטחוני מקרב תושבי השומרון קובע כי מדובר באמירה חמורה ביותר, בעיקר כאשר היא באה מפיו של קצין שאמור לשמור על ביטחון התושבים ומתוקף היות הצבא הריבון באזורים אלה גם לשמור על אכיפת החוק, מול ערבים ויהודים כאחד. "אני לא רוצה להזכיר מה נעשה לפני שנים לא מעטות בטרקטור. טרקטור יכול להיות כלי נשק לכל דבר וחובת האכיפה על לוחיות זהות, רישיונות נהיגה ובעלות על כלי שכזה חייבת להיות לנגד עיניהם של קציני צה"ל. לא יתכן שבדבריו ייתן קצין בצה"ל לגיטימציה לערבים לעשות שימוש בלתי חוקי בטרקטור, גם אם הדבר נוגד את עמדותיו הפוליטיות".

עוד טען הגורם כי לא סביר שעמדתו האישית של קצין בצה"ל תשפיע על תפקודו בהעלמת עין מעברות חוקיות של ערביי האזור.

עוד נודע כי במהלך הסיור סיפר הקצין למשפטנים כי המערכת הצבאית אמנם לא תפסה מעולם מתנחל הגודם עצי זית, אך ברור לצבא שאלו מתנחלים.



בתגובה נמסר מלשכת דובר צה"ל כי דבריו של הקצין מבטאים "מטבע הדברים דעה אישית ולא את עמדת צה"ל, ומכל מקום אינם מיועדים לפרסום", זאת כיוון שהדברים נאמרו לאותם משפטנים בלבד ולא בפני הציבור הרחב. באשר לעצם קיומם של סיורי התדרוך אומרים בדובר צה"ל כי "מטרתם של הסיורים הלימודיים הנערכים בצה"ל הינה להעשיר את המפקדים והחיילים, להקנות להם ידע ולשפר את מקצועיותם".