גשם בירושלים
גשם בירושליםערוץ 7

קבוצת חוקרי אקלים בינלאומית יצאה בקריאה לציבור לסייע במיזם חדש שמטרתו לחזות כיצד ישתנה האקלים במהלך המאה ה-21. באמצעות הכוח הקולקטיבי של המחשבים הביתיים, מדענים מארצות הברית, בריטניה ודרום אפריקה יריצו אלפי מודלים שונים לחיזוי. ללא שיתוף הציבור הרצת התוכנות עשויה לקחת רבה יותר זמן גם על מחשב העל המתקדם ביותר. כך ע"פ דיווח ברשת CNN.

הפרויקט החל בשנת 2003 על ידי מדען האקלים מיילס אלן וצוותו מאוניברסיטת אוקספורד כמודל אזורי והורחב למודל גלובאלי. מתאמת הפרויקט, סוזן רוייזר, אמרה: "עד כה, משתתפי הפרויקט הריצו מודלים עבורנו. החידוש כיום הוא שהמודל הבינלאומי שניתן להורדה כולל בתוכו מודל אזורי מפורט יותר".

בעזרת המחשבים הביתיים, המדענים מתחילים להריץ כעת את המודלים האזוריים עבור מערב ארצות הברית, אירופה ודרום אפריקה.

באתר האינטרנט של הקבוצה ניתן להוריד את כל הכלים ולהתחיל להריץ את התוכנה. רוייזר סיפרה כי התוכנה נותנת מבט גרפי סובב עולם על טמפרטורה, מצב העננים, לחץ אוויר, "והכל מתפתח ככל שהמודל רץ יותר זמן".

כל מודל אזורי צריך לעבוד בין חמישה לשבעה ימים על מנת להשלים עצמו. אין מגבלה על כמות המשתתפים, והמודל מתוכנן לרוץ גם כאשר המחשב אינו עובד. רוייזר אמרה כי התוכנה אינה מאיטה את מהירות פעולת המחשב בשאר היישומים.

עד כה הפרויקט הכיל 300,000 משתתפים, מתוכם 50,000 משתתפים מסורים שכבר הריצו למעלה מ-90 מיליון שנות מודל. "ככל שיותר אנשים ירשמו, נוכל לעשות יותר מדע", אמרה רוייזר.