ירושלים
ירושליםצילום: יואב פינקל

בית המשפט העליון קיבל אתמול את טענות ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, בעתירתו נגד שר הדתות וקבע שיש להתחיל מחדש את הליך בחירת רבני העיר ירושלים.

ראש העיר טען בעתירה, באמצעות עו"ד אביעד הכהן, כי ישנם ליקויים רבים בדרך בחירת בתי הכנסת לאסיפה הבוחרת את רבני העיר ובאופן התנהלות ועדת הבחירות לבחירת הרבנים ראשיים לירושלים.

בלשכתו של ברקת מציינים כי גם פרקליטות המדינה (שייצגה את השר לשירותי דת), הסכימה כי רוב הטענות שהעלה ראש העיר נגד התנהלות השר אכן נכונות, וכי יש לקיים את ההליך מחדש. בנוסף הסכימה הפרקליטות כי יועצו של השר שנמצא בניגוד עניינים לא ירכז את עבודת ועדת הבחירות ויהיה מנוע גם להשתתף בישיבותיה. כמו כן בוטלה החלטת הוועדה באשר לבתי הכנסת שישלחו נציגים לגוף הבוחר ונקבע כי כל ההליך יתחיל מחדש.

בראיון לערוץ 7, אומר דיקאן מכללת שערי משפט ופרקליטו של ראש העיר, ד"ר אביעד הכהן כי הבג"ץ אמר דברים מאוד ברורים, "הבג"ץ קבע ששר הדתות לא יוכל להיות מעורב בהליך הבחירה ונוכחותו לא תתאפשר, גם דברי עורכי הדין של השר נפסלו".

לדבריו, ההחלטה החשובה ביותר מתייחסת לעובדה שרוב בתי הכנסת ששלחו את נציגיהם לוועדה לבחירת הרב, נמנו על המגזר החרדי ולא ניתן ייצוג הולם לבתי הכנסת הציוניים שמהווים רוב בעיר ירושלים. "הניסיון שהיה, להכתיב את רשימת בתי הכנסת שישלחו נציג יצר מצב מעוות שלא שיקף את בתי הכנסת בעיר, היה ייצוג חריג לבתי כנסת חרדים, בג"ץ קבע עוד, שגם תושבים שלא פוקדים כל יום את בית הכנסת יש להם זכות להשתתף בהליך".

הוא מקווה שההליך החדש יתנהל ללא מעורבות שר הדתות וישקף נכונה את יחסי הכוחות בירושלים, "ועדת הבחירות צריכה לבחור שני רבנים לעיר, שיבחרו וישקפו את כל המגזרים, ומכיוון שיש בירושלים גם ציבור לא חרדי שהוא גדול יותר מהציבור החרדי, ההנחה היא שהרב שיבחר ישקף את המגזר הגדול יותר".