דני דיין
דני דייןפלאש 90

יו"ר מועצת יש"ע דני דיין שיגר בצהריים מכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין ובו דרש ממנו לחקור את חוקיות חוזי ההתקשרות של חברות וספקים ישראלים הנוטלים חלק בבניית העיר הפלשתינית רוואבי לאחר שהבוקר נחשף כי במסגרת החוזה הם מתחייבים להחרים מוצרים ומשאבים המיוצרים בירושלים, ברמת הגולן וביהודה ושומרון המוגדרים בחוזה כ"שטחים כבושים".

על פי הפרסומים הבוקר למעלה מעשרים חברות ישראליות חתמו על המסמך החוזי בו הם מתחייבים:  "ללא קשר לכל הוראה אחרת בהסכם זה או בכל מקום אחר, אסור למוכר להשתמש ו/או להעסיק מוצר ו/או שירותים ו/או משאבים מיוצרים ו/או שמקורם מההתנחלויות הישראליות כדי להשיג מטרה כלשהי של הסכם זה או בקשר לכך... שטחים אלה יכללו, אך אינם מוגבלים אליהם, את מזרח ירושלים הכבושה, הגדה המערבית הכבושה, רצועת עזה הכבושה, רמת הגולן הכבושה או כל חלק מהם, וכל שטח או אזור אחר עליו חלה ההגדרה לעיל".

בפנייה ליועץ המשפטי לממשלה כותב דיין כי בפרויקט הקמתה של רוואבי משתתפות חברות ישראליות רבות בתחום הבניה, התשתיות, הציוד, חומרי הבניין, הייעוץ  ומצרף מסמכים ובהם סעיפים מהחוזה אשר עליו חותמות החברות הישראליות החפצות ליטול חלק בפרויקט מול היזם, חברת Bayti Real Estate שמקום מושבה באל בירה. בסעיפים אלו מתחייבות החברות להחרים מוצרים ומשאבים שמקורם במה שמכונה בו "ההתנחלויות הישראליות" עם הפירוט הנ"ל.

יו"ר מועצת יש"ע כותב לעו"ד ויינשטיין: "לחתימתן של חברות ישראליות על חוזה שכזה יש בעיני היבט ציבורי חמור ביותר.  זו התנהגות בזויה שחברות ישראליות מוכנות לכנות חלקים מארצם ואף מבירתם כ-"כבושים" ולהחרים חברות ישראליות אחרות כדי להפיק רווח כספי מן הצד שכנגד. זו כניעה מבישה של חברות ישראליות לחרם הערבי והצטרפות אליו בפועל.

דיין מוסיף: "אך יש ספק גדול גם בחוקיות חתימתן של חברות ישראליות על סעיף שכזה, המפלה עובדים ישראלים וחברות ישראליות בשל מקום מגוריהם או מקום ניהול עסקיהם. חמור מספיק שהרש"פ עושה זאת מזה חודשים רבים וישראל מחרישה. אך בלתי נסבל שחברות ישראליות בעצמן ינהגו כך ומערכת המשפט הישראלית תיתן ידה לכך".

יו"ר מועצת יש"ע חותם את מכתבו ליועמ"ש: "אודה לך אם תיכנס לעובי הקורה ותבהיר שמדובר בכניעה לחרם אסור ובאפליה אסורה ושסעיף זה אסור לו שיופיע בחוזה הנחתם על ידי גורם ישראלי".