פולארד
פולארד

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר איגרת רשמית לנשיא ארצות הברית ברק אובמה בה קרא לו לשחרר את המרגל היהודי ג'ונתן פולארד.

בנאומו במליאת הכנסת, בתום הדיון המיוחד שכפתה עליו האופוזיציה, בחתימותיהם של 40 ח"כים, סיפר ראש הממשלה על ביקורו לפני תשע שנים אצל יונתן פולארד.

"אני ראיתי לפני יהודי חם, יהודי גאה וציוני אמיתי. אין לי ספק שהחוסן הפנימי שלו ותכונות יוצאות דופן הם שאיפשרו לו להחזיק מעמד בחצי היובל שהוא יושב שם בכלא, כרבע מאה שנים", אמר נתניהו.

לפני כשבועיים הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי החליט להיענות בחיוב לבקשתו האישית של יונתן פולארד, ולפנות בימים הקרובים באופן רשמי ופומבי לנשיא ארה"ב למען שחרורו.

נתניהו אף סיפר על המאמצים שנעשו לאורך השנים על ידי ראשי הממשלה השונים, כולל הוא עצמו בקדנציה הקודמת ובקדנציה הנוכחית, להביא לשחרורו של יהונתן.

נתניהו ציין, כי קיבל לפני שבועיית מכתב מיהונתן, המבקש מראש הממשלה לפנות לאובמה באופן גלוי בבקשה לשחרורו, "אני מאמין שלאחר 25 שנה שיהונתן יושב בכלא ו-15 שנה של מאמצים לשחרורו שלא צלחו, צריך להיענות לבקשה הזו".

נתניהו הקריא מעל בימת הכנסת את נוסח המכתב, "בשם העם בישראל אני פונה אליך בבקשת חנינה ליהונתן פולארד ... כפי שאתה יודע אדוני הנשיא העליתי את שחרורו של יהונתן פולארד במגעים עם ממשלך ועם ממשלים קודמים... לאור העובדה שיהונתן נמצא בכלא כבר 25 שנה אנהי סבור שבקשת חנינה חדשה היא ראויה בהחלט. למיטב הבנתנו יהונתן ריצה עונש מאסר כבד הרבה יותר מכל מי שנדון על פעולות דומות ... מכל הטעמים הללו אני מבקש במלוא הערכה כלפיך שתשקול בחיוב בקשת חנינה זו. עם ישראל כולו יהיה אסיר תודה כלפיך".

ההחלטה להיעתר לבקשה, שהועברה לראש הממשלה במכתב שהביאה עימה אסתר פולארד, התקבלה לאחר שורת שיחות ומגעים שקיימו ראש הממשלה ונציגיו בנושא זה עם בכירים בממשל האמריקני בחודשים האחרונים.

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו הכיר בפולארד כסוכן ישראלי והעניק לו אזרחות ישראלית בכהונתו הקודמת כראש ממשלה; מאוחר יותר נסע לבקר את פולארד בכלא באופן אישי; וכן העלה את עניינו של פולארד בפני נשיאי ארה"ב בשתי תקופות כהונתו כראש ממשלת ישראל.

ראש הממשלה נתניהו אמר: "אני מתכוון להמשיך לפעול בנחישות לשחרור פולארד, גם בשל המחויבות המוסרית של מדינת ישראל כלפיו, וגם כדי שיונתן יזכה לחיות בחיק משפחתו ולשקם את בריאותו אחרי תקופת המאסר הארוכה".

חה"כ דני דנון (ליכוד) בירך את רה"מ בדיון מיוחד במליאת הכנסת על כך ששלח את מכתב הבקשה לשחרור יונתן פולרד לנשיא ארה"ב, ברק אובמה.

"זוהי החלטה אמיצה שאף ראש ממשלה לא קיבל עד היום. כולי תקווה שאובמה יגלה חמלה כלפי הבקשה שלך ושל כל אזרחי מדינת ישראל ופולארד יחזור הביתה במהרה", אמר דנון.

יו"ר השדולה למען פולארד, ח"כ אורי אריאל, יחד עם חברי השדולה, מברכים את ראש הממשלה על המכתב הרשמי לאובמה בעניין פולארד, גם אם נשלח באיחור של 25 שנה. "המבחן האמיתי יהיה בהבאתו של פולארד לארץ, ואנו מקווים לראות את ראש הממשלה ממשיך לפעול במרץ למטרה זו", אמר אריאל.

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, אומר בתגובה על בקשת החנינה שהגיש ראש הממשלה, "כמי שהיה השר הראשון שביקר את פולארד בשנת 1997 פעלתי לקידום שיחרורו של פולארד, אני מבקש לחזק את ידי רה"מ ומביע תקוותי שמאמציו ישאו פרי במהרה" .