דיון בועדת הכלכלה היוםחזקי עזרא

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (שני) ביוזמתו של היו"ר ח"כ כרמל שאמה-הכהן, דיון מיוחד בנושא החברות הישראליות המתכוונות לקחת חלק בבניית העיר הפלסטינית החדשה רוואבי, המתוכננת להיבנות מצפון לרמאללה, שהסכימו לדרישה הפלסטינית שלא לרכוש שירותים או מוצרים מיהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורמת הגולן.

היו"ר שאמה-הכהן הודיע כי יפנה ליועץ המשפטי לממשלה שיבחן כיצד ניתן לעצור את התופעה.



בפתח הישיבה אמר היו"ר שאמה-הכהן כי מדינת ישראל לא צריכה לתמוך או לתת העדפה כלכלית למי שמחרים את ישראל. "לפני שהמנופים של החברות יתחילו לבנות את 'רוואבי' מנופי ועדת הכלכלה יהפו את המהלך למאוד לא משתלם", הוסיף היו"ר.

ח"כ שאמה-הכהן התייחס גם לפרסום בגלי צה"ל, לפיו החברות טלדור ואיטונג הסכימו לדרישה הפלסטינית. "פעם היתה סיסמא 'לא איטינוג לא קונה', אולי כעת נצטרך לשנות את הסיסמה", אמר.



ח"כ אריה אלדד אמר כי "כל חברה שמתקשרת בחוזה פוליטי צריכה לדעת שתלקה בכיסה. מי שחושב שהחרם ייעצר בגבולות הקו הירוק מוזמן לשמוע את התשדיר שהועלה בשבוע שעבר בטלוויזיה הפלסטינית על התפוצ'יפס הישראלי". לדבריו, ארה"ב היא שחיסלה את החרם על ישראל, בכך שחוקקה חוק לפיו מי שמחרים את ישראל לא יוכל להתקשר בחוזים עם הממשל וזה מה שישראל צריכה לעשות.



ח"כ ישראל חסון אמר מנגד כי מותר לרשות הפלסטינית להיאבק במה שנראה כמאבק מדיני בדרך כלכלית. היו"ר שאמה-הכהן השיב לו ואמר כי לא ניתן להסכים עם זה מאחר שדין רמת הגולן הוא כדין תל אביב. לדברי חסון, הטיפול במצב צריך להיעשות ברמת הממשלה ולא באמצעות לחץ על החברות.



ח"כ חסון ציין כי הדבר דומה לזה שבבניית עיר הבה"דים הולכים לחייב את החברות להעדיף את מוצרי הנגב. ח"כ אלדד השיב כי העדפה היא לגיטימית אך חרם הוא לא לגיטימי. יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, אמר כי החתימה על החוזה לפי דרישת הפלסטינים היא לא חוקית. אמנם לא מדובר על אפליית עובדים אך ברור שמדובר גם בכך, הסביר דיין, ואיסור העסקה שכזה הוא עבירה על החוק.



ח"כ אורי אורבך הוסיף כי ההסכמה לתנאים של היזמים היא קבלת העמדה הפוליטית הפלסטינית, על פני העמדה הישראלית. "אני בא בתלונות לאזרחים ולחברות הישראליות ולסולידריות שהם מפגינים. ח"כ אלדד ודיין הוסיפו כי הם דורשים מהחברות הללו שקיפות. ח"כ אלדד אמר כי "מי שבונה את רוואבי צריך להבין שהוא לא יבנה את תל אביב".



ראש אגף כלכלה ומחקר במשרד לשיתוף פעולה אזורי, עדי אשכנזי, אמר כי במשרד סבורים שכל חרם הוא שלילי ובוודאי חרם של חברות ישראליות על ההתיישבות. עמדת המשרד, הוסיף אשכנזי, היא שצריך לפרסם את שמן של החברות שהציבור יידע על כך, וכן למנוע מהן להתמודד במכרזים ממשלתיים.



ח"כ דני דנון הצטרף לקריאתו של היו"ר שאמה בעניין שינוי הסיסמה של איטונג ואמר כי הוא מצפה להכחשה מטלדור ואיטונג. "הדבר חמור ביותר ונדרשת חקיקה בעניין", הוסיף ח"כ דנון. נציג משרד התמ"ת, גבי בר, אמר כי היועץ המשפטי של המשרד סבור שאין אפשרות להתערב ולדרוש מהחברות לחשוף את החוזים.

ח"כ יעקב כץ (כצל'ה) אמר בדיון "חברות שחתמו על הסכמים המחרימים מוצרים יועקרו מיכולתם לעבוד בישראל והמחיר שהם ישלמו על כך יהיה כבד מאוד. זהו חרם על מדינת ישראל והיהודים. חרם מבזה ומשפיל ואני מקווה שהם יגיעו לפשיטת רגל".  



היו"ר שאמה-הכהן סיכם את דיון ואמר כי "לא נאפשר לחברות כחול לבן לפעול בשחור ירוק". בתום הדיון אישרה הוועדה כי היא רואה בשיתוף פעולה כלכלי בין הרשות לבין מדינת ישראל כבסיס לנורמליזציה. כמו כן דרשה הוועדה מהמינהל האזרחי לחשוף את שמות החברות שנכנעו לדרישה הפלשתיני.



בנוסף לכך, הוועדה קראה לממשלה לגבש מדיניות שלטונית מול משתפי פעולה ישראלים עם החרם הפלשתיני, וקובעה כי ההידרדרות הנוכחית היא תוצאה של ריק שלטוני בכל הנוגע לתגובת ממשלת ישראל לחרם. הועדה דורשת מהממשלה להציג בפניה בישיבתה הבאה את צעדי התגובה הכלכליים שתנקוט כלפי הרשות הפלסטינית, כל עוד נמשכת מדיניות החרם. הוועדה אף חזרה על קריאתם של 48 ח"כים לממשלה להימנע מכל התקשרות עסקית עם החברות שנכנעו לחרם הפלשתיני