מזרח ירושלים
מזרח ירושלים
מחלקת יחסי החוץ של אש"ף הגיבה על חשיפת המסמכים של מחלקת המו"מ של הארגון מהם עולה, שהפלסטינים הביעו נכונות לוותר על חלקים בירושלים ועל זכות השיבה. "ירושלים המזרחית היא עיר הבירה הנצחית של המדינה הפלסטינית העצמאית בגבולות 1967, ולא יהיה ויתור על זכות הפלסטינים לשיבה לבתיהם, בהתאם להחלטות הלגיטימיות הבינלאומית והערבית, ובראשן החלטה 194 של מועצת הביטחון”, נכתב בהודעה.



עוד נמסר בהודעה, כי עקרונות היסוד הפלסטיניים הם בגדר קו אדום שלא ניתן לוותר עליה בשום אופן, ועניין זה נקבע ע"י יאסר ערפאת, אבו מאזן והנהגת אש"ף. "אש"ף הוא הנציג הלגיטימי היחיד של העם הפלסטיני בתוך ומחוץ לפלסטין, והוא היחיד היכול להנהיג את העם הפלסטיני לקראת סיום הכיבוש, הקמת המדינה הפלסטינית העצמאית בגבולות 67' שבירתה ירושלים", הדגישה מחלקת יחסי הציבור באש"ף. לטענתה, הקמפיין "הארסי" של רשת אל-ג'זירה שנועד "להטיל ספק בעמדות הפלסטיניות", עולה בקנה אחד עם הפעילות הישראלית החותרת להחליש את ההנהגה הפלסטינית, המתנגדת לחידוש המו"מ נוכח המשך הבניה בהתנחלויות.



תנועת חמאס מנסה להפיק הון פוליטי מהדלפת המסמכים והיא החלה יוזמת מגעים, עם ארגונים פלסטינים ואישים עצמאיים כדי "לגבש עמדה לאומית משותפת". בהודעה שפרסמה התנועה נאמר, כי הגילויים על הנכונות לויתורים של אש"ף במו"מ עם ישראל "היו בבחינת מכה לכל אדם פלסטיני, ערבי ומוסלמי, ומשקפים את ההתנהגות המדינית של ההנהגה הזו והנושאים ונותנים מטעמה, דפוס פעולה המתבסס על דרך המו"מ עם האויב, ההתמקחות על עקרונות היסוד והזכויות הלאומית כדי להקל על ההגעה לעסקאות והסכמים מפוקפקים והתנערות מדרך ההתנגדות וגורמי הכוח האמיתיים הנדרשים כדי לקחת בכוח את זכויותינו ולהחזיר את ארצנו מידי האויב הציוני הכובש".



בחמאס הדגישו, כי "עקרונות היסוד הלאומיים, ובראשם זכות השיבה של כל הפליטים לבתיהם ולמקומות מגוריהם מהם גורשו, וזכות עמנו להתנגדות, להגדרה עצמית ולשחרור אדמתו ומקומותיו הקדושים, הן זכויות בלתי ניתנות למו"מ או התמקחות, והן זכויות פרטיות וקיבוציות שלאיש כלשהו יהיה אשר יהיה, אין זכות לייפות כוחו של אדם אחר כדי לשאת ולתת עליהן או לוותר עליהן".