גבול הדרום. ארכיון
גבול הדרום. ארכיוןפלאש 90

אגף ההנדסה של עוצבת אדום עתיד לחסום לראשונה מספר צירים על הגבול הבינלאומי עם מצרים, כדי למנוע חדירת מסתננים.

בצה"ל מדגישים כי החסימה נעשית ללא קשר ישיר למהומות במצרים. מדובר בגדר ייעודית שתוצב באחת הגזרות הבעייתיות בגבול, כפיילוט שיבחן את יעילותה. הגדר הזו לא מהווה תחליף לפרויקט הכולל של משהב"ט לחסימה הרמטית של הגבול. כמו-כן, המחסומים לא עתידים להתמזג עם הגדר.

אתר האינטרנט של צה"ל מדווח כי החסימה הראשונה, המוגדרת כפיילוט, תתבצע בקרוב בכוחות משולבים של אגף ההנדסה בעוצבה, תחום ההנדסה בפיקוד, משל"ט (מרכז שליטה) אילת וחיל האוויר.

הדגם נבנה על-ידי גורמים אזרחיים, ותכנונו ובנייתו ארכו זמן קצר במיוחד - כשבועיים בלבד. בעוצבה יידרשו לאטום צירים בעיתיים במספר נקודות נוספות בגזרות המשל"ט. 

הנקודה הראשונה שתיחסם מוגדרת כנקודה "חמה", בשל ריבוי חדירות המסתננים ממנה. כך למשל מנקודה זו הצליח לחדור מחבל פלסטיני בשנת 2007, ולפגוע באזרחים.  

חסימת הציר תתבצע על-ידי גדרות ייעודיות, בגבהים משתנים. הגדר תהיה קוצנית ובעלת סכיני חיתוך על דפנותיה, אשר יקשו מאוד על המסתננים לעבור דרכה. הרשת של הגדר תהיה צפופה, ופתחיה יהיו צרים מכדי להשחיל אפילו אצבע. חלקי הגדר המיוחדת יונחתו בשטח על-ידי מסוקי תובלה של חיל-האוויר, וחיילי ההנדסה יהיו אלה שירכיבו אותם. משל"ט אילת הקים כוח תצפית ייעודי למשימה זו, אשר יסייע באבטחת המקום. מלבדם, גם מרכז הטסה והכשרות מיוחדות (מרהו"ם), יקח חלק במבצע החסימה.

עוצבת אדום משדרת אופטימיות לקראת הפרוייקט. "אם זה יהיה אפקטיבי כפי שאנחנו מצפים, זה יביא לירידה בכמות המסתננים", מסביר בפשטות קצין ההנדסה האוגדתי של העוצבה, רס"ן ערן איתן. "גם מאחורי הבחירה של מיקום הצירים יש מחשבה אסטרטגית של לאן אנחנו רוצים להזרים את גל המסתננים", הסביר. להערכת העוצבה, החסימה תושלם תוך כמה ימים ספורים.