פרס ומרקל היום.
פרס ומרקל היום.משה מילנר/לע"מ

נשיא המדינה שמעון פרס, קיים היום פגישת עבודה מדינית עם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. בפתח פגישתם דנו השניים בהתפתחויות באיזור, בקידום מו"מ מדיני בין ישראל לפלשתינאים, בסוגיית הגרעין האיראני ובנושא החייל החטוף גלעד שליט. בפתח הפגישה אמר הנשיא לאורחתו: "אני מברך אותך על בואך לישראל. את מנהיגה שמשמיעה קול מוסרי וצלול בד בבד עם עשייה פרגמטית". 

בפגישתם המדינית הדגיש הנשיא פרס בדבריו כי על העולם ללמוד היטב מה היו תוצאות הבחירות ה"דמוקרטיות" בעזה אשר הובילו לעליית שלטון דתי קיצוני התומך בטרור בדמותו של החמאס. "אסור שדמוקרטיה תתחיל ותסתיים בבחירות בלבד. דמוקרטיה אמיתית מתחילה דוקא ביום שאחרי הבחירות במתן זכויות אדם ודאגה לרווחת האזרחים." אמר הנשיא והוסיף כי "אם יום אחרי בחירות דמוקרטיות יעלה שלטון דיקטטורי דתי קיצוני ומסוכן מה שוות הבחירות הדמוקרטיות? דמוקרטיה אינה מסתכמת ביום הבחירות אלא היא גם יום המחר".

הנשיא פרס אמר כי "ישנו ניסיון ברור להשליט הגמוניה דתית קיצונית ומסוכנת במזרח התיכון וכי איראן פועלת מאחורי הקלעים לבסס את השפעתה על האיזור". "בעיית איראן והטרור העולמי", אמר הנשיא, "אינה מונופול ישראלי אלא בעיה עולמית. רק לאחרונה היינו עדים לטרור בלב מוסקבה וכיום אין בירה בעולם המחוסנת מפני מתקפת טרור". עוד הדגיש כי "לאירופה תפקיד מרכזי בבניית מעטפת הגנה נגד טילים שתיפרס במזרח התיכון ובבלימת תוכנית הגרעין האיראנית"

בהקשר לתהליך המדיני בין ישראל לפלשתינאים אמרה הקאנצלרית מרקל כי דווקא נוכח האירועים האחרונים שפקדו את האיזור ישנה דחיפות להאיץ את המו"מ לשלום בין ישראל לפלשתינאים. "שלום בין ישראל לפלשתינאים צריך להבטיח את בטחונה של ישראל, את הגדרת הגבולות של המדינה הפלשתינאית ואת פתרון סוגיות הליבה הנוספות העומדות על הפרק".

קאנצלרית גרמניה ציינה בהצהרות המשותפות שנשאו השניים כי היא תומכת באמירת הנשיא לפיה פצצה גרעינית בידי איראן היא בעיה של העולם כולו. "הגעתי לישראל ברגע מכריע בהיסטוריה. בטחון ישראל הוא עניין גלובלי ולא עניין בילטרלי וגרמניה תעשה ככל שניתן בידה לשמור על בטחונה ויציבותה של ישראל."