חברון. ארכיון
חברון. ארכיוןפלאש 90
פקידים ברשות הפלשתינים, מכינים בקשה לאונסק"ו, להגדרת העיר חברון כאתר מורשת פלשתינית. כך הודיעה הרש"פ בימים אלה.



ברשות הפלשתינית מציינים כי ייעודו של מהלך נועד לבלימת מה שמוגדר כ"ייהודה" של חברון בידי מדינת ישראל, ו"מדיניות התפשטות השליטה הישראלית בעיר", כלשונם.



כזכור, בהחלטה שקיבלה ממשלת ישראל לפני שנה בדיוק הוגדרה מערת המכפלה כאתר מורשת יהודי, הגדרה שאמורה הייתה להזרים למקום כספים ומשאבים לשיקום, שיפוץ ועידוד תיירות יהודית למקום. בינתיים, כידוע, נמנעת ממשלת ישראל מלבצע כל מהלך ממשי בפועל בעיר חברון, ולעומת זאת הרשות הפלשתינית מקימה בסמוך למערה שכונה חדשה במימון אירופי, שכונה שבין השאר תחצוץ בין המערה לקריית ארבע.



כעת מתכוונים ברשות הפלשתינית לחזק את מה שמוגדר בעיניהם כזיקה ההיסטורית של הפלשתינים למקום ולשמר את המקום כאתר מורשת פלשתיני בינלאומי.



לקראת גיבוש הבקשה מאונסק"ו, ארגון התרבות של האו"ם, מונה כמנהל המיזם פקיד בכיר, עלה שאהין. שאהין מספר שלקראת הגשת הבקשה נעשית עבודת מחקר היסטורית מזה כשנתיים ובה מתועדים ומקוטלגים אתריה העתיקים של חברון ולצידם פירוט ההקשר ההיסטורי-פלשתיני למקום. לדבריו לשם כך הוקמה ועדה מיוחדת בה חברים ארכיאולוגים ומומחי היסטוריה שהובאו במיוחד מלבנון ומאיטליה.



בין השאר הוכנה מפה ובה אתרים היסטוריים המתוארכים לתקופה העותומאנית. לשם הכנת המפה קיימו פקידי הרשות הפלשתינית קשר עם השגרירות התורכית ברמאללה, ואנשיה מסרו להם נתונים היסטוריים שונים.