משיק. פרס
משיק. פרספלאש 90

נשיא המדינה שמעון פרס ועשרים מנכלים של חברות ההיי טק המובילות בישראל קיימו היום מסיבת עיתונאים מיוחדת להשקת פרויקט ראשון מסוגו בישראל לשילוב ערבים בתעשיית ההיי טק. את היוזמה הגו הנשיא פרס עם יו"ר ומנכ"ל סיסקו, ג'ון צ'יימברס, בפגישתם בכינוס הכלכלי העולמי בדאבוס בשנה שעברה.

אל יוזמתו של הנשיא וסיסקו חברו מנכל"י החברות אשר הבינו כי חייב להתבצע מהפך בטיפול ובקליטתם של אזרחי המדינה הערבים, בוגרי מקצועות ההיי טק בתעשיות הישראליות. בין החברות המשתתפות: Intel ,  SanDisk, Cisco,  Microsoft, HP, SAP, IBM , CA , אורקל , אמדוקס, צ'ק פוינט, ECI, RSA , NICE, TaKaDu מלאנוקס, TowerJazz, MIT, LivePerson.

בפתח דבריו אמר הנשיא: "אני רואה הכרח בצמצום פערים במדינת ישראל. מתחילים להרגיש במחסור של כוח אדם טוב להיי טק והתחום זקוק לאנשים. לכן היוזמה הזו בעיניי אינה קשורה בפילנתרופיה אלא בצורך משמעתי כלכלי של המשק הישראלי שחי היום על הטכנולוגיה וההיי טק וזו עיקר פרנסתו."

הנשיא התייחס לייחודיות של קואליציית ההיי טק: "היוזמה מבוססת על שיתוף פעולה ולא על היררכיה . כל מי שמוכן להצטרף יתקבל בברכה. אני שמח על המהלך הזה והוא יכול להפוך למודל לחיקוי להרבה מקומות אחרים בעולם. זה דגם חדש של שיתוף פעולה.אני מאמין גדול ברצון טוב, פחות מאמין בחוקים ובכללים בהקשר זה." והדגיש כי הוא " מבקש להודות לנציגים של 20 חברות ההיי טק החשובות ביותר של ישראל. זה לא פשוט, אבל מדובר בעשיית צדק, בתיקון שגיאות עבר כמו גם בעשיית עסקים טובים. המיגזר הלא ממשלתי אסף עוצמה עצומה יותר מאשר הממשלות עצמן והוא המגזר שאותו חשוב לרתום למשימה הלאומית. לממשלות ישנם תקציבים אך לא כסף והן גם תמיד בגירעון. " אמר הנשיא בחיוך.

הנשיא התייחס לפערים בחברה הישראלית ואמר :"איו דבר בחוק הישראלי המפלה את הערבים. מה שמפלה את הערבים זה הפער הכלכלי ואנחנו מוכרחים לתקן האפליה הזו. היא לא תתוקן אלא אם יהיו איים של היי טק גם במיגזר הערבי ויהיו עובדים ערבים בהיי טק הישראלי. צירוף ערביי ישראל לענף ההיי טק מהווה ברכה חברתית, ברכה למשק הישראלי. יש ערבים מצטיינים גם בתחומי המדעים ואין שום סיבה שלא ישתלבו. זה צו השעה. תיקון האפלייה יתבסס על המדע והטכנולוגיה. הייתי רוצה לראות אתכם עושים זאת מתוך שכנוע פנימי. אפשר לעשות את המהפכה השקטה הזו. כל העניין מבוסס על רצון טוב."

הנשיא פנה בקריאה לאקדמאים הערבים: "אני קורא לצעירים הערבים להשתתף ביוזמה. כוונותינו רציניות, כנות. זה  Win Win Situation - זה טוב למיגזר הערבי, טוב למדינה, טוב למשק וטוב לחברות ההיי טק."

מנכלי"ת בית הנשיא, אפרת דובדבני אמרה כי "בית הנשיא בראשות הנשיא שם לו למטרה לקדם אוכלוסיות שאינן נמצאות במעגל התעסוקה המרכזי ושאין להם נגישות אליו. בסיורים שמקיים הנשיא בשטח עולה זעקה של אוכלוסיות להצטרף למעגל התעסוקה וקשה להם להגיע. הזעקה הזו נשמעה היטב והיום היא באה לידי ביטוי בהשקת היוזמה. יפה לראות שיש כאן איחוד של אינטרסים יוצא דופן בין רצון של בעלי חברות לשלב לבין הצורך של  האוכלוסיה הערבית להשתלב. אני חייבת לנצל את הבמה לקרוא מכאן לחברות נוספות במשק להצטרף".

מנכ"לי החברות  הביעו מחויבות לתהליך ולשילובם של אקדמאים ערביים בהיי טק וכבר הבוקר התקבלו פניות מחברות נוספות המעוניינות להצטרף לקואליציית ההיי טק.