מכללת ספיר
מכללת ספיראקרט סוסנבורגר. מתוך ויקיפדיה העברית

במכללת ספיר, הסמוכה לעיר שדרות, אמור להפתח היום (שני) כנס "עזה-שדרות", אשר אמור לעסוק בין השאר באחריותה של ישראל לנעשה בעזה, בהשתתפות תושבים עלומי שם מעזה שאמורים להגיע לכנס.

על מנת להבין את הרוח הנושבת ניתן להתרשם גם מפתיחת תוכניית הכנס, לפיה "מבצע 'עופרת יצוקה' ואירועי המשט לעזה הסלימו את המשבר", תוך התעלמות מהגורמים למבצע ולמצור.

נציגי עמותת "זוכרות" צפוים להציג במהלך הכנס את תוכניתם לפעול למימוש זכות השיבה לפלסטינאים לאיזור. נציגי אונר"א ישיאו עצות בדבר "פיתוח קהילתי". 

בכנס אמורה להיות גם סדנה של אנשי "זוכרות": "התנסות בלמידה על הנכבה כבסיס לתכנון מעשי של שיבת פליטים פלסטינים".

בפורום המשפטי למען א"י פנו בעקבות המידע לנשיא מכללת ספיר, לראשי המועצות האיזוריות המשתתפים בו, חיים ילין, אלון שוסטר ולראש עירית שדרות דוד בוסקילה, בתביעה להמנע מלהשתתף בכנס. וכן לשר החינוך בתביעה למנוע את הכנס במתכונתו.

ראש עיריית שדרות דוד בוסקילה הודיע לנציגי הפורום מיד עם קבלת המכתב כי ביטל את השתתפותו וכי הוא לא היה מודע לתכני הכנס כשאישר את הגעתו.

נחי אייל, מנכ"ל הפורום כתב לשר החינוך כי "כשר הממונה על פעילות המכללה אבקשך לקרוא לסדר את ראשי מכללת ספיר ולבקש הבהרות דחופות על הכנס החד צדדי ועל מתן במה לארגונים קיצוניים הפועלים נגד ישראל ונגד צה"ל, ארגונים הנותנים בעצם קיומם ופעולתם לגיטימציה לירי הקסאמים על המכללה ועל ישובי עוטף עזה".

אייל ביקש מהשר לשקול לגרוע את עלויות הכנס מתקציבי מכללת ספיר אם לא תיאות לבטל את השתתפות הארגונים הקיצוניים החותרים תחת קיום המדינה בכנס.

ממכללת ספיר נמסר בתגובה, כי "ספיר היא מוסד אקדמי המטפח את ערך הפלורליזם וחופש הדעות כמו גם את השיח החופשי.

טענת הפורום על חד צדדיות וחוסר איזון אינה נכונה - כולם מוזמנים להשמיע את דבריהם בקמפוס באופן חופשי כולל הם עצמם. אבל דרישתם למנוע ולחבל בכנס רק משום שמופיעים בו אנשים שדעתם שונה, מבטאת שאיפה לסתימת פיות ורצון חשוך להשתית משטרת מחשבות ואינדוקטרינציה".

"הרצון להכתיב לאנשים מה לחשוב ומה לומר מנוגד למהותה של האקדמיה. זו תופעה מסוכנת אנטי דמוקרטית ואנטי אקדמית המבקשת ליצור דה-לגיטימציה לכל מי שחושב באופן שונה, והיא מתאימה לתקופות חשוכות. ספיר נמצאת בליבת עוטף עזה וידעה עם תושבי האזור תקופות קשות של התקפות טרור. הכנס מבטא את מחויבות המכללה לפעול ממקומה כאן להידברות וקרוב לבבות עם שכנינו", מוסיפים במכללה.