ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום בהצעה לתיקון חוק זכויות יוצרים, בנושא חזקת מפיק תקליט, של חברי הכנסת יריב לוין, יוחנן פלסנר ואלכס מילר. הוועדה קיימה את הדיון במסגרת הכנת הצעת החוק, שמטרתה להשוות את מעמדו של מפיק תקליט עם מעמדם המשפטי של יוצרים בתחומים אחרים.

בפתח הדיון הסביר יוזם ההצעה, ח"כ לוין, כי המטרה היא לתקן עיוות שהחריג את מפיקי התקליטים ממקביליהם בתפקידים אחרים כמו הוצאות הספרים. לדבריו, "מפיקים הם המובילים את התביעות נגד מפרי זכויות יוצרים. היום כאשר מפיק מגיש תביעה הוא קודם כל צריך להוכיח שהוא אכן המפיק ורק לאחר מכן יכול להידיין על הנזק. לכן צריך לקבוע חזקה שמי שרשום כמפיק תקליט הוא אכן המפיק".נציג משרד המשפטים, הווארד פולינר, הסביר כי מפיק הוא בעל זכויות היוצרים במאסטר – ביצירה הראשית. לדבריו, לעיתים יש טעויות בכיתוב על התקליט ולעיתים ישנו יותר ממפיק אחד. הוא הוסיף כי הצעת החוק מתייחסת אך ורק למה שרשום על התקליט, בעוד שלא תמיד הדבר הוא נכון.

ירמי קדושי מחברת הפקות המזרח אמר כי יש הרבה אמנים שמשקיעים מכספם כדי להפיק שיר או תקליט ומתקשרים עם חברות תקליטים רק לצורך הפצה. לדבריו, במקרים רבים כאלה חברות התקליטים רשומות כמפיקות, מאחר ובמקרים רבים היוצרים לא יודעים כיצד להגן על זכויותיהם.

עו"ד אורלי פרויד-מיה מאקו"ם הצטרפה לדברים והוסיפה כי ייתכן וצריך לציין על התקליט במפורש מי הוא בעל זכויות היוצרים ומי הוא המפיץ. יו"ר הוועד המנהל של אמ"י, יענקלה מנדל, הוסיף כי "האמנים שלי הם אסטרונאוטים, הראש שלהם לא באומנות אלא בחוזים ואני פונה בקריאה נרגשת לחברי הכנסת להגן עליהם".

לדבריו, חברות התקליטים כיום כמעט ולא עוסקות בהפקות מאחר שהדבר הוא לא כלכלים, והאמנים הם שמשקיעים מכספם בהפקה.

עו"ד אייל פרייס מהפדרציה הישראלית לתקליטים אמר מנגד כי הפדרציה תומכת בתיקון המוצע, שיאפשר לדבריו לנהל הליכים יעילים נגד מפרי זכויות היוצרים. הוא הסביר כי בתקליטים ובאוספים מופיעה שורה המציינת מי בעל הזכות הרלוונטי. עו"ד יוחאי חי, יו"ר איגוד IMU (independent music unite), אמר מנגד כי הבלבול באופן הרישום הוא גדול מאוד ולכן יש חשש שההגנה על המפיק השקוף, זה שלא רשום בתקליט, תישמט.

עו"ד תמיר אפורי, שליווה את הכנת חוק זכויות יוצרים ב-2007 מטעם משרד המשפטים, אמר כי "הסיבה שחזקת המפיק לא נחקקה בחוק המקורי היתה משום שהתברר שמבקשים לתת מעמד ראייתי מיוחד לכיתוב, כשבמקרים רבים הכיתוב הוא לא נכון". היועץ המשפטי של הפי"ל (הפדרציה למוסיקה ישראלית), עו"ד יעקב מנור, אמר כי הצעת החוק לא תגן על מי שעשה הסכמים בעבר עם חברות התקליטים, לטובת הפצת היצירות שלו. הוא הציע לקבוע במסגרת התיקון כי חזקת המפיק לא תחול במקרים בהם יש סכסוך בין שני צדדים שטוענים שהם המפיקים של התקליט.

יוזם ההצעה, ח"כ לוין, אמר כי הוא מקבל את ההצעה של עו"ד חי וביקש לשלבה בהצעתו. ח"כ לוין התייחס לטענות בדבר הפרת הסכמים שנחתמו בין אמנים לחברות התקליטים ואמר: "מי שטוען שיש לו זכויות יוצרים צריך לעשות מאמץ ראוי כדי שיכירו בזכויות שלו". ח"כ רוברט אילטוב, שעמד בראש הישיבה, הוסיף כי החוק לא נועד לטפל במקרים בהם חברות הפרו הסכמים עם יוצרים. לדבריו, יוצר שחברה הפרה הסכם איתו צריך לנקוט פעולה אקטיבית ולפנות לבית המשפט.

בתום הדיון הוועדה אישרה את הצעת החוק לקריאה ראשונה, בתוספת התיקון שהציע עו"ד חי לפיו חזקת המפיק לא תחול במקרים בהם קיים סכסוך בין שני צדדים שכל אחד מהם טוען שהוא המפיק. זאת לאחר שהיוצרים אמרו כי הם מוכנים להתפשר ולקבל את ההצעה.