
ההמתנה לתוצאות מבחני הרבנות והדיינות אורכת זמן רב, חלק מהתשובות מגיעות כשנה וחצי לאחר קיום המבחן. יצאנו לברר מדוע צריך לחכות כל כך הרבה זמן והאם רואים פתרון באופק.
התחלנו בבדיקה והבנו שלהמתין הרבה זמן זה לא רק לתשובות המבחנים. על קו הטלפון לאגף בחינות הרבנות, חיכינו כ-20 דק' עד שהתייאשנו והתקשרנו לאגף בחינות הדיינות, שם דווקא ענו לנו יותר מהר. על מנת לסבר את האוזן, התקליט אומר שמענה טלפוני ניתן בימים א,ב,ד,ה בין השעות 9:00 ל-14:00 בלבד, כלומר אין לך מה להתקשר בזמן אחר, אבל מסתבר שגם בשעות אלו המענה האנושי קשה להשגה.
בהמשך, לאחר שיחה עם מנהל המחלקה, הובהרו לנו הדברים. על מנת שהמזכירות יתפנו לטפל בארגון המבחנים במועד הקרוב, ניתנה הוראה מפורשת, לא לענות לטלפונים ולשים תקליט מתאים. את ההוראה הראשונה ביצעו יפה מאוד, אך את השניה, שכחו...
לפני מספר שבועות פנו דיינים לחבר הכנסת יעקב כ"ץ - כצל'ה (האיחוד הלאומי), וטענו בפניו כי אורך הזמן בין קיום הבחינה לקבלת התוצאות, הוא בלתי סביר ואינו מתקבל על הדעת. בשל כך, כתב כ"ץ מכתב למנהל מחלקת הבחינות ברבנות הראשית לישראל, הרב רפאל מזרחי ולמנכ"ל הרבנות, עודד וינר, בבקשה לקבל תשובה מדוע חל עיכוב זה. לאחר ששאלותיו לא נענו, פנה כ"ץ ליו"ר הכנסת, בבקשה לקיים דיון מהיר בועדה לביקורת המדינה בעניין. במקביל, פנו רבנים לח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) וטענו בפניו את אותן טענות בנוגע למבחני הרבנות.
כזכור, בשבוע שעבר התקיים דיון בועדה לביקורת המדינה אותה ניהל ממלא מקום יו"ר הועדה, ח"כ עתניאל שנלר (קדימה), שדרש לפטר את מנכ"ל הרבנות מתפקידו.
במכתב ששיגר בימים האחרונים, מנהל מחלקת הבחינות, הרב רפאל מזרחי, לרבנים הראשיים לישראל עם העתקים לחברי הכנסת אורבך, כ"ץ ושנלר, הביא מזרחי את הנתון הבא אודות מבחני הדיינות, "בחודש אדר א' תשע"א, ניתנו תוצאות של בחינות מועד חשון תש"ע", או בתרגום חופשי - שנה וחצי של בדיקה. עוד מציין מזרחי "האגרה מכסה בקושי רב את עלויות הבדיקות, שכירת האולמות ושכר המשגיחים".
יש לציין כי כל תלמיד המעוניין לגשת לבחינת רבנות משלם אגרה בסך של 255 ש"ח ולמבחני דיינות 500 ש"ח, ואם זה מכסה את עלות הבחינה והבדיקה, אז מדוע לוקח כל כך הרבה זמן עד לקבלת התוצאות?
בשיחה עם ערוץ 7 סיפר הרב מזרחי על המתרחש במסדרונות הרבנות הראשית, "המצב משתפר משנה לשנה, אלא שבכל שנה מספר הניגשים לבחינה גדל ומכביד על המערכת, שלא מתקדמת מבחינה טכנולוגית".
"אנחנו מתביישים עם המצב הקיים", מודה הרב מזרחי, "אנשים רוצים להבחן והמערכת לא ערוכה לעניין כראוי. הנושא עלה לדיון במועצת הרבנות הראשית אך תקציבים אין, וכידוע אם אין קמח אין תורה".
איך הפרוצדורה של המבחנים עובדת? הרב מזרחי משיב, כי "מועד המבחנים הקרוב יהיה בא', ב', ג' בניסן ועדיין הרישום לא נסגר, אך הוא עומד בסביבות 1500 איש. כל טופס בקשה להבחן, נבדק על ידי המשרד, כדי לוודא שהמבקש עומד בקריטריונים ביניהם גיל הנבחן, מספר שנות ישיבה וכו'. הכל צריך להכנס למחשב ומערכת המחשוב מיושנת ביותר".
"לאחר הבחינה, כל טופס נסרק למחשב ומודפס בשני העתקים, על מנת לשלוח אותם לשני בודקי המבחן. הטפסים מגיעים לבוחנים כשבועיים-שלושה אחרי המבחן, למרות שהרצון הוא שזה יהיה תוך 7 ימים. לבוחן יש 45 יום לבדוק את המבחן והם עומדים בקצב הבדיקה. לאחר מכן משקללים את הציונים, חותמים על פרוטוקול פנימי והמכתבים יוצאים לנבחנים".
אם העסק כל כך פשוט, אז מדוע העיכוב הגדול? הרב מזרחי מסביר כי "הפערים נוצרו בגלל שהאישור לתקציב עבור בודקי המבחנים, הגיע רק בחודש דצמבר - חודשיים לאחר מועד הבחינה. אמנם, התקנות החדשות שקבעו לבדיקת המבחנים ואמורות לעשות סדר בעניין, טובות, אך אין את הכלים לעמוד בעומס ואין תקציב. הבטיחו לי תקציב לטובת הקמת מערכת טלפונית שתתן את התוצאות באופן אוטומטי, אך להקמת מערכת לקבלת תוצאות באינטרנט, אין כסף".
"תשובות לשאלות ששאלתי במכתב ולהצעות הייעול, לא היו מספקות", מספר הרב מזרחי ומדגיש, "ההנהלה חייבת לזרז את הטיפול בבקשות שלי, אחרת שום תקנה לא תבוצע".
ביקשנו לשוחח גם עם מנכ"ל הרבנות הראשית, עודד וינר, אך הוא סירב לבקשה והמזכירה הפנתה אותנו חזרה לרב רפאל מזרחי.