על פי המתרחש בכנסת נראה שהסיכוי להקמת ועדת החקירה לבדיקת מקורות המימון לארגוני השמאל כמעט אפסי, אך מסתבר שיש מי שלא התייאש.

בתנועת 'רעננים', תנועת צעירי הציונות הדתית, מתכוונים להפעיל לחץ על חברי הכנסת של הליכוד ולתבוע מהם להצביע על פי צו מצפונם ולא על פי צו ראש הממשלה נתניהו.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יוני שטבון, יו"ר התנועה, שסיפר על המהלך ומה שעומד מאחוריו.

"ההצעה לכאורה ירדה מסדר היום, אבל בכל זאת ביום ה-16 במרץ, כלומר בעוד עשרה ימים, הנושא יעלה להצבעה בכנסת כפי שמתכנים אנשי 'ישראל ביתנו וחבר הכנסת דני דנון. אנחנו מתכוונים לא רק לחכות ולראות מה יהיה אלא לפעול ולהפעיל לחץ על אותם חברי כנסת מהססים", אומר שטבון.

שטבון רואה מאחורי המאבק של תנועתו שני פרמטרים מרכזיים בראשם החובה של חברי הליכוד לעמוד מאחורי המצע שעל בסיסו נבחרו ובו כלולים ערכי ציונות והתיישבות, ובנוסף תחושת החובה להקרין כלפי חיילי צה"ל עמדות ברורות בסוגיית מוסריותה של הפעילות הצה"לית. בהקשר זה הוא מספר על חוויה אישית כמפקד פלוגה בגולני שנדרש להשיב לטענות סרק על התנהלות בלתי הולמת במהלך מעצר מבוקש בכיר. "חזרנו ממעצר של מבוקש בכיר שביצע כמה פעולות טרור ותכנן עוד כמה לעתיד, ושבועיים לאחר מכן קיבלתי טלפון מהמשטרה הצבאית ובו התבקשתי להשיב לטענות של ארגון כלשהו שאינני זוכר את שמו, והוא טוען שפרצנו לבית בצורה אלימה, היכינו ואפילו גנבנו אלפי שקלים. אני מכיר את החיילים שלי ויודע שהדבר לא יתכן, אבל טענות כאלה מסיטות את האנרגיה שלנו מהפעילות המבצעית ובנוסף מורידות את המוטיבציה לקראת תקופת השירות הבאה".

בסופו של תחקיר המשטרה הצבאי הוברר שאין כל בסיס לטענות שהופנו כלפיו וכלפי חייליו, אך כאמור שטבון חושש מההשלכות ארוכות הטווח של טענות מסוג זה, ולשם הפסקת התופעה הוא סבור שעל בחרי הכנסת של הליכוד להצביע בעד הקמת ועדת החקירה המדוברת.

שטבון מוטרד גם מהמציאות בה חיילים פותחים עיתונים או תכניות רדיו המוגדרות כקובעות סדר יום ציבורי ומגלים שהפעילות הצבאית שביצעו מוגדרת שוב ושוב כפשעי מלחמה וכבלתי מוסרית בעקבות טענות שמעלים ארגוני שמאל כדוגמת 'מחסום ווטש' ואחרים. "חיילי צה"ל אמנם מאמינים במה שהם עושים אבל צריך לדאוג גם מההשפעה לטווח הרחוק", הוא אומר.

לנוכח כל זאת הוחלט ב'רעננים' לפתוח בקמפיין שבו "אנחנו מבהירים לחברי הכנסת שהציבור לא קונה את ההתקפלויות האלה. אנחנו מתחילים את הקמפיין ברשתות החברתיות, כלומר ב'פייסבוק', והשלב הבא יהיה מכתב אישי לכל חברת כנסת ובהמשך גם נבקש פגישה אישית כדי שהח"כ יסתכל לנו בעיניים ויסביר לנו למה הוא מהסס".

ובאשר להחלטתו של נתניהו עצמו שלא לתמוך בהצעה אומר שטבון כי למיטב הבנתו מדובר בחוסר אמונה בצדקת הדרך, בחשש מהמונח 'ארגוני זכויות אדם', חשש שמעורר תהיות שמא באמת מאחורי הטענות עומדת דאגה לזכויות אדם וכמובן לחץ תקשורתי. "נבחר ציבור פותח עיתון או רדיו והוא לא רוצה להסתבך, וזו הסיבה שאנחנו צריכים להפעיל עליהם לחץ".