ניצן חן
ניצן חןפלאש 90

"מסרים פוגעניים כלפי נשים לא יכולים להופיע בתוכניות טלביזיה", אמרה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ציפי חוטובלי בדיון שהתקיים היום על מסרים פוגעניים כלפי נשים בתוכניות ריאליטי. "צריך להפעיל סנקציה כספית כבדה שתרתיע, ובמקרים חמורים יש להוריד תוכנית משידור. תוכניות הריאליטי מייצרות אווירה שמשפילה ומבזה נשים ומעודדות אלימות מינית".

מחר צפויה מועצת הרשות השנייה לטלביזיה ורדיו לאשר אמנה שתסדיר את התנהגות צוותי ההפקה, הזכיין ומשתתפי תוכניות ותחייב אותם לקחת אחריות שלא להתבטא בצורה פוגענית, כך דיווחה אילת מצגר, סמנכ"ל הרשות השנייה לוועדה. עם זאת הדגישה מצגר "האמנה לא תמנע התבטאויות כאלה, אלא רק תעלה את רמת המודעות והמחויבות של אנשים לפעול על פיה". לדבריה בית המשפט העליון כבר קבע שאין בסמכות הרשות לפסול תכנים בשל חוסר טעם טוב או פגיעה ברגשות הציבור.

ניצן חן, יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין אמר בדיון כי בעונה האחרונה נחצו גבולות וזה מחייב חשבון נפש. לדבריו המועצה שוקלת אופציה של קידוד ערוץ 20 באופן שתכנים מסוימים לא יועלו לשידור. "420,000 איש משלמים כסף כדי לצפות בערוץ", אמר, "עם זאת אנו נאכוף קודים על מנת שהערוץ יעבור לנורמה יותר קפדנית. נשקול גם לשדר בדיליי של 10 דקות על מנת שתהא שהות להסיר תכנים פוגעניים. גם היום, על פי תנאי הרישיון הערוץ מחויב לאייש תפקיד עורך תוכן שתפקידו לוודא שאין 'דיססטר'. הפורמט מצליח ואיננו רוצים לפגוע בו. אין זה המנדט שלי לשפוט שיפוט ערכי אם התוכן טוב או לא, אבל בתנאי הרישיון לעונה הבאה יוחמרו אמות המידה ותהיה בקרה יותר קפדנית בגבולות חופש הביטוי, שאיננו מוחלט".

במהלך הדיון פרצה סערה כשעו"ד זוהר קדמון סלע, היועצת המשפטית של שידורי קשת אמרה: "האח הגדול היא תוכנית שמפארת ומרוממת את המין הנשי. משתתפות בה דמויות נשיות רבות עוצמה במובן האינטלקטואלי והמנטאלי. נשים שעושת מעשים אמיצים". חברת הכנסת חוטובלי התערבה: "מביך לשמוע אותך מגנה על התוכניות האלה". "איננו מובכים", השיבהה קדמון סלע, "הדמויות הנשיות החזקות האלה הן מודל לחיקוי חיובי. הן משדרות עוצמה".

במהלך הדיון עלו התייחסויות גם לתכנים המבזים נשים בתכניות כמו 'הישרדות', היפה והחנון' ואחרות.

חוקר התקשורת פרופסור אמיר חצרוני אמר: "הקהל מצביע ברגליים לטובת הריאליטי. הרייטינג עלה. הקהל סבור אחרת מכם". "בשביל לקבל דעת קהל לא צריך לשמוע פרופסור, מספיק לראות את טבלאות המדרוג", אמרה יו"ר הוועדה ציפי חוטובלי. "אולי נפתח ערוצי סנאף?" קראה לעברו ח"כ אורית זוארץ. "אצלך במכללה אף אחד לא יכול היה להתבטא כמו בתוכניות האלה" אמרה ורד סויד, מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה.

"יש לרשות השנייה יועץ משפטי ויש מבקר," אמר ח"כ ניסים זאב, "תפקידו של היועץ המשפטי להעביר ביקורת תוך כדי השידור ושל המבקר לאחריו. חייב להיות מישהו שיכול להגביל את השידור גם תוך כדי, ולא רק לאחר מעשה. הם מוכרים תוכניות זבל. אנחנו צריכים להגביל זאת בחוק ולהחזיר את הצנזורה".