חמישה נרצחו באיתמר

תגובות סוערות בעקבות הרצח המזעזע בישוב איתמר בשומרון בליל שבת.

השר עוזי לנדאו אמר כי "האשמה ברצח ההורים הילדים והתינוקת באיתמר מונחת על כתפי מערכת החינוך הרשמית הפלשתינאית, שמאז הסכם אוסלו מחנכת לשנאת יהודים ולתרבות של רצח וטרור".



לנדאו הוסיף "אבו מאזן אחראי אישית על הקמתה והפעלתה מאז 1993, והוא שעומד מאחורי תרבות של הנצחת מחבלים רוצחי משפחות יהודים בשנתם, על ידי קריאת רחובות וכיכרות על שמם, והצגתם כגיבורים ואנשי מופת הראויים לחיקוי". לנדאו קורא לראש הממשלה לחדול מלהציג את אבו מאזן כפרטנר לשלום, ולתבוע ממנו ומממשלת ארה"ב להציג את החינוך לשלום ברש"פ כתנאי מוקדם והכרחי לכל תהליך מדיני.

הנשיא שמעון פרס אומר על הרצח באיתמר כי זהו אחד האירועים הקשים והמכוערים ביותר שידענו, כלשונו. "רצח של הורים וילדיהם ובהם תינוקת בת חודש וילד בן שלוש שישנו במיטותיהם. זהו מעשה המעיד על היעדר צלם אנוש ואין דת או אמונה בעולם המתירות מעשי זוועה כאלה". הנשיא פרס אמר כי אין מילים שיוכלו לנחם והוסיף כי ליבנו עם היתומים ועם הישוב כולו.

ח"כ דני דנון (ליכוד) הגיב לפיגוע באיתמר, "התרפסות הבטחונית של שר הבטחון והורדת המחסומים עולים לנו בחייהם של ילדים יהודים וחיסול משפחה בערב שבת. על שר הבטחון להתמקד בנושא הבטחון במקום ביוזמות הזויות. יש לרדוף אחר הרוצח השפל עד פתח ביתו ללא התחשבות בנוחות ובצרכי הפלישתינאים.״

יו"ר וועד מתיישבי השומרון בני קצובר הגיב לטבח בישוב איתמר, "הדיווחים על חידוש המו"מ וויתורים נוספים, כמו בכל פעם, מביאים לרצח של יהודים. בכל פעם שממשלת ישראל תפגין חולשה מדינית הטרור המתועב ירים את ראשו".

יו"ר "הבית היהודי", השר דניאל הרשקוביץ, אמר כי "הטבח באיתמר מחייב תגובה הולמת של הממשלה בהאצת הבניה ביו״ש ובמיגור קיני הטרור באמצעות צה״ל. יידע העולם כי מי שמחנך את ילדיו להסתה ולרצח אינו ראוי להגדרה עצמית".

שר החוץ וסגן רה"מ אביגדור ליברמן, הורה למשלחת הישראלית באו"ם להגיש מזכ"ל האו"ם ולנשיא מועבי"ט תלונה חריפה בעקבות הפיגוע באיתמר. בנוסף לכך אומר השר ליברמן כי העובדה שהרשות הפלשתינית טרם פרסמה גינוי לפיגוע המזוויע מעידה יותר מכל על אופיו וטבעו האמיתי של מי שאמור להיות פרטנר למו"מ.



השר ליברמן הוסיף כי ישראל מצפה לשמוע גינוי חריף ומהדהד מכל המדינות הדמוקרטיות, שבשם זכויות האדם ממהרות לגנות כל תזוזה של קרוון ביו"ש, אך מאז אתמול בלילה עוד לא הספיקו לגנות רצח שטני של משפחה שלמה כולל תינוקת בת חודש. 

ועד מתיישבי יהודה מסר בתגובה לרצח, "ממשלה השותקת נוכח הסתה בלתי פוסקת של הרשות הפלשתינית וקוראת לה "פרטנר", ממשלה המקפיאה בניה רק ליהודים ושולחת שוטרים לירות על מתיישבים, שנטשה כל פעילות אכיפה נגד עבריינות ערבית, המפנה את כל כוחותיה לדיכוי ההתיישבות, התירה במעשיה את דם המתיישבים ואינה נקיה מאחריות לרצח".



סיעת האיחוד הלאומי הביעה זעזוע מהרצח הנתעב באיתמר וקושרת בינו לבין הסרת המחסומים והקפאת הבנייה. "כשהערבים מתחילים להריח ריח מדינה, הם שוחטים יהודים. כך היה אמש לקראת התוכנית החדשה של נתניהו, כך היה לפני 9 חודשים ברצח משפחת אימס, וכך יוסיף להיות כל עוד ממשלת ביבי מתרפסת מפני הלחץ האמריקני. על הערבים לשלם מחיר צבאי ראוי, כי במקום שבו מחנכים לרצוח כשהידים - הם כולם אשמים", נאמר בהודעת הסיעה.



"על ביבי להקים ביוזמתו באופן מיידי 5 שכונות באיתמר על שם הקדושים, כמיטב המסורת הציונית של ז'בוטינסקי ובגין. מפלגת האיחוד הלאומי תובעת מנתניהו להסיר מעל סדר היום כל תוכנית להקמת מדינת אויב בלב הארץ, להחיל את החוק והמשפט הישראלי על ההתיישבות היהודת ביו"ש ולחדש את תנופת הבניה בכל רחבי הארץ".

ראשי שדולת א"י בכנסת, חברי הכנסת זאב אלקין ואריה אלדד הגיבו לרצח המזעזע באיתמר, "הטבח המזעזע בחודש אדר מסיר את המסכות מעל פרצופם הרצחני האמיתי של הפלשתינים. התרענו מפני הסרת המחסומים, ולא טעינו".

"משר הביטחון אנו דורשים לדאוג לביטחון המתיישבים במקום לירות עליהם כדורי פלסטיק. מראש הממשלה אנו דורשים תגובה ציונית הולמת לרצח ולטרור: אישור מיידי של תכניות המתאר והבניה באיתמר ובישובים נוספים ביו"ש, והבהרה שכל תכנית מדינית שיזום תביא בחשבון את רצחנותם של הפלשתינים ואת חובת הממשלה להגן על אזרחיה מפניהם".

ח"כ ציפי חוטובלי (הליכוד) הגיבה לפיגוע הרצחני באיתמר, "אני קוראת לראש הממשלה בנימין נתניהו, לראות בפיגוע בישוב איתמר, רגע של שינוי, ביחס לרשות הפלסטינית שמצמיחה טרור שטובח בתינוקות תמימים. לאויב האכזרי הפלסטיני אין לתת מדינה ואין לחזור למעגל ההידברות עם מבקשי רעתנו".



ראש המועצה האזורית גוש עציון, שאול גולדשטיין, הגיב לרצח באיתמר, "אלו הן תוצאותיה האמיתיות של ההסתה הערבית נגדנו, ואלו הפנים המכוערות של אויבינו. אין ניחומים לשארית הפליטה. התגובה היחידה הראויה בשעה זו היא שראש הממשלה יאזור אומץ ויחיל את החוק הישראלי על שטחי יהודה ושומרון כדי לומר בפה ברור לעולם: חזרנו הביתה ושום כוח לא יזיז אותנו מכאן".
 
ח"כ אריה אלדד הגיב לנאומו של בנימין נתניהו, "במקום חיזוקים וחיבוקים ריקים מתוכן,במקום פניה לאומות העולם שיגנו את הטרור או לערבים שיפסקו את ההסתה,צריך ראש ממשלה בישראל לתת תשובה ציונית פשוטה לרצחנות הערבית חידוש הבניה בהיקף מלא ביו"ש ובירושלים,חתימה על כל תוכניות המתער ששר הביטחון בתעלוליו מעקב זה שנים והחזרת הביטחון לידי צה"ל במקום הסתמכות על מנגנוני הביטחון הערביים".
 
גרעין שכם מסר בתגובה לרצח המתועב באיתמר, "דם התינוקות וההורים על ידי נתניהו וברק, שהתירו את דמינו בירי כדורים בחוות גלעד. דבר לא יעצור את ההתיישבות בכל מרחבי יהודה ושומרון".



ח"כ ד"ר מיכאל בן ארי הגיב לטבח ישוב איתמר, "אני קורא לממשלה לבצע תג מחיר ולגרש את תושבי הכפר ממנו יצאו הרוצחים ולהחריב את הכפר ולבנות במקום דיור זוגות צעירים יוצאי צבא. זו הדרך היחידה למנוע פעולות פרטיות של יהודים שצה"ל כל כך עסוק במניעתן עד כדי כך שזונחים את הטיפול בטרור ושולחים את כוחות הביטחון להתנכל ליהודים".

תנועת קוממיות הגיבה לטבח ביישוב איתמר, "לאחרונה שרוי צה"ל בקונספציית התהליך המדיני ומפקיר את ביטחון המתיישבים בידי מחבלי מנגנוני הביטחון הפלש'. בלחץ ארגוני השמאל הקיצוני עסוק צה"ל הרבה יותר בהרס מאחזים ובאבטחת החריש ושאר הזכויות של הפלסטינים והרבה פחות במלחמה בטרור ובהגנת הישובים".



"הרצח הנורא בשבת הוא תוצאה אחת הבאה מהיפוך היוצרות. קוממיות קוראת למערכת הביטחון ולצה"ל להתעשת ולחזור לייעודם המקורי - הגנה על ביטחון המדינה ותושביה".

השר לשירותי דת יעקב מרגי התייחס לפיגוע המתועב ביישוב איתמר ומגנה בחריפות, "אלו הם פירותיה הבאושים של ההסתה הפרועה ברש"פ ובראשם אנשי הדת המסיתים במסגדים. כעת חובתם של אנשי הדת בעולם למסע הידברות מיידי".

שר החינוך וחבר הקבינט המדיני- ביטחוני, גדעון סער, התייחס לפיגוע באיתמר, "לומר על האירוע באיתמר 'רצח' או 'פיגוע' זה מכבסת מילים. זהו טבח של משפחה יהודית. אני משוכנע שכוחות הביטחון שלנו יגיעו לרוצחים ולשולחיהם, שביצעו ותכננו את המעשה השטני הזה".

הרב הראשי לישראל, יונה מצגר, הגיב לפיגוע הרצחני באיתמר, "לב מי לא ירעד למשמע בשורת האיוב? בני העוולה אשר ניצלו ברשעות את יום השבת הקדוש בכדי לרצוח עוללים באכזריות - לא יינקו. המנהיגים הרוחניים ואנשי הדת המסיתים, נושאים אף הם באחריות".

ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) אמר "הרצח באיתמר, שהוא מהשפלים ביותר של רצח משפחתה על ילדיה בשנתה, מחייב שינוי מדיניות בביטחון והחזרת האחריות המלאה לביטחון המתישבים ביו"ש בידי צהל. הממשלה לא יכולה לרחוץ בניקיון כפיה ולכן על צהל ולא המתיישיבים חייבים לגבות תג מחיר מגורמי הטרור, להחזיר את המחסומים ולא לסמוך על גורמי הביטחון הפלסטינים".

ח"כ מירי רגב (הליכוד) הגיבה לרצח באיתמר, "יש לחזור למדיניות המחסומים מהמקומות שבהם יוצאים טרוריסטים לשחוט את ילדנו על צה"ל לשים ידו על הרוצחים על המדינה להגיש תלונה לאום אשר יגנו הרצח ולחדש הבניה באיוש.עוד אמרה כי תבקש דיון דחוף בכנסת בענין הרצח המתועב ועל הטרור הפלשתיני".

שר ההסברה והתפוצות, יולי (יואל) אדלשטיין, הגיב לטבח בישוב איתמר, "הפיגוע הרצח המתועב שאירע אמש מהווה הוכחה אחת מיני רבות לכך שאין פרטנר בצד השני. בעוד ילדינו נשחטים במיטותיהם ותושבי עזה חוגגים את הטבח הנפשע בחלוקת סוכריות וצהלות שמחה,  אני שואל את הקהילה הבין לאומית: עם מי אתם מצפים שנדבר על שלום? מדוע ועל מה עלינו לתת פרס לרוצחי ילדים? בימים אלה בהם מתקיים "שבוע האפרטהייד" אנו מקבלים תזכורת כואבת לתוצאות ההסתה הפלסטינאית כנגד ישראל."

בתגובה לפיגוע הרצחני באיתמר אמרה השרה לימור לבנת, "זה רצח שפל ונתעב של משפחה תמימה שנעשה בידי חיות אדם. ממשלת ישראל לא תעבור על טבח שכזה לסדר היום. אני מחבקת ומחזקת את המתנחלים ביהודה ושומרון".

ראש האופוזיציה, ציפי לבני, אומרת בעקבות הפיגוע באיתמר, "עם ישראל כולו מאוחד בשותפות עם הכאב בעקבות הפיגוע המזעזע ותומך בפעילות צהל נגד הטרור".