בנייה במזרח ירושלים
בנייה במזרח ירושלים

על שולחן הוועדה המחוזית במשרד הפנים באזור ירושלים מונחת כבר כמעט ארבע שנים תוכנית לבניית שכונה יהודית חדשה, נוספת, באזור הר הזיתים. מדובר בתוכנית לבניית כשלושים יחידות דיור ושטחי ציבור שהוגשה לפני ארבע שנים. בחודש דצמבר 2009 עברה התוכנית הליך של אישור תנאי סף והתנגדויות, כך שאחרי השגת כל האישורים מהמשרדים השונים כמו רשות העתיקות, פיקוד העורף ומחלקות חניה וכיבוי אש בעירייה, ניתן היה להתחיל בבנייה.

אולם, כדי שהיזמים יוכלו להשיג את האישורים המיוחלים, עליהם להציג מסמך רשמי בחתימת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ובו פירוט תנאי הסף של התוכנית המאושרת. הוועדה המחוזית היא הגוף היחיד המוסמך להוציא את המכתב ובלעדיו לא ניתן לקדם את התוכנית.

מאז, כבר שנה ורבע ממתינים היזמים למכתב הזה, אך הוא אינו מגיע, ולא בגלל בעיות בדואר. בוועדה, מגלה גורם בכיר בתחום הבנייה בירושלים, יושבים נציגי משרדי הממשלה. מזה למעלה משנה יושב שם גם נציג של משרד ראש הממשלה העוקב מקרוב אחר מתן אישורי הבנייה במזרח ירושלים. העיכוב במכתב הוא יוזמה שלו.

בנייה ב'שביתה איטלקית'

הבנייה היהודית בירושלים נמצאת בהקפאה עמוקה, על כך דומה שמעטים יחלקו. שר השיכון אריאל אטיאס אומר במפורש כמעט בכל ראיון עיתונאי כי הסיבה מדינית, שלא להרגיז את האמריקנים התומכים בפלשתינים. "ממשלת הליכוד, מיומה הראשון, לא אישרה אף לא תוכנית בנייה חדשה אחת", אומר אריה קינג, מפעילי ההתיישבות היהודית בירושלים, מנהל הקרן לאדמות ישראל העוסקת בגאולת קרקעות בכל הארץ. "התוכניות שמתבצעות בשטח, בעיקר של עשרות יחידות דיור, הן מימיו של אורי לופוליאנסקי כראש העיר ושרון כראש הממשלה. אין תוכנית אחת שהוגשה ואושרה בתקופת ממשלת נתניהו. מדובר בתוכניות שאושרו בעבר, והיו בשלב כל כך מתקדם שכדי למנוע אותן היה צריך לעבור על חוק המדינה".

קינג טוען שהממשלה בשיתוף פעולה עם עיריית ירושלים משחקות ב'שביתה איטלקית'. אין הקפאה, אבל הליכים שצריכים להתבצע בתוך חודשיים לכל היותר מתארכים לשנה.

אחת הדוגמאות לכך היא הבנייה בשכונת בית אורות ברכס הר הצופים. לפני כחודשיים, בכ"ט בטבת, אישרה עיריית ירושלים את תוכניות הבנייה להרחבת מתחם ישיבת בית אורות. על פי התוכנית יוקמו במקום ארבעה מבנים, שיכללו בסך הכל עשרים וארבע יחידות דיור המיועדות הן לקהל הרחב והן למשפחות האברכים הלומדים בישיבת ההסדר, ולצורך התפתחות הקריה החינוכית במקום. שלושה שבועות לאחר מתן האישור התקיים טקס הנחת אבן פינה לשכונה החדשה. זה היה טקס משמח באמת, שהשתתף בו, לצד שר המדע הרב פרופסור דניאל הרשקוביץ ופוליטיקאים מקומיים, גם המועמד לנשיאות ארצות הברית מטעם המפלגה הרפובליקנית, מייק האקבי, שהגיע ארצה במיוחד לרגל האירוע עם משלחת של 250 איש. 

בפתיחת הטקס התקבל בשירה וריקודים הרב חנן פורת, ממייסדי ישיבת בית אורות וממשחררי המקום במלחמת ששת הימים. מייק האקבי נשא דברים ונשמע כאילו הצטרף בעצמו לאיחוד הלאומי: "לא הייתי מוכן לסבול, כאזרח אמריקני, שיאמרו לי כי אינני יכול להתגורר במקום מסוים בארצות הברית".

רק קוץ קטנטן היה בתוכנית המאושרת, תרתי משמע. יחידות הדיור הללו יכלו כבר מזמן לעמוד על תילן לשמחת דייריהם, שכן תוכנית הבנייה ב'בית אורות' הוגשה עוד בימי ממשלת אולמרט, בתקופת כהונת ראש העירייה הקודם אורי לופוליאנסקי, ואת הדיון בה קידם יו"ר הוועדה המקומית הקודם יהושע פולק. מאז עברו שנתיים אשר במהלכן התחלפו גם ראש הממשלה וגם ראש העירייה, כך שבפועל ההמתנה משלב לשלב בתוכנית התארכה. "וזה לא בגלל שהיה חסר משהו בתוכנית", אומר קינג, "היא פשוט לא הגיעה לדיון. חיכו לעוד חוות דעת ועוד חוות דעת וכך האישור התעכב עוד ועוד".

טראומה מפרשת רמת שלמה

גם תוכניות בנייה של משרד השיכון, שעברו כבר את כל ההליכים והאישורים ונמצאות בתוקף, אינן משווקות, כי ראש הממשלה לא מאשר לשווק אותן. בכיר בעיריית ירושלים חושף את המספרים: 247 יחידות דיור אושרו בחומת שמואל (הר-חומה), 65 יחידות דיור אושרו בפסגת זאב, ו-400 יחידות דיור אושרו בשכונת רמות. כל השכונות הללו מחכות לאישורו של נתניהו.

אלא שראש הממשלה, מסתבר, סוחב איתו טראומה מדינית שהתרחשה לפני שנה, בפרשת רמת שלמה. בכ"ג באדר תש"ע, במהלך ביקורו של סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, העניקה ועדה המחוזית לתכנון ובנייה במשרד הפנים אישור סטטוטורי לבניית 1,600 יחידות דיור חדשות בשכונה החרדית רמת שלמה שבצפון ירושלים, בה מתגוררים כמה אלפי תושבים. התוכנית עסקה בהרחבת השכונה לכיוונים דרום ומזרח, שדרוג כביש הכניסה הקיים ובניית כביש גישה חדש אליה. בפועל דובר על כך שהתוכנית תופקד לשישים יום להתנגדויות הציבור, ותצא לפועל רק בעוד שלוש או ארבע שנים. אבל ההליך הפשוט לכאורה, הגיע לכותרות בגלל ביקורו של סגן הנשיא וההודעה על פתיחת "שיחות קירבה" עם הפלשתינים שלא יצאו בסוף לפועל.

מימדי הפרשה תפחו הרבה מעבר למשמעותם האמיתית, והאישור הסטטוטורי השגרתי זכה לגינוי חריף של הממשל האמריקני. במשרד הפנים הסבירו אז כי מועד אישור התוכנית אינו קשור לביקורו של סגן נשיא ארצות הברית בישראל וכי מדובר בצירוף מקרים. בעקבות המקרה הורה נתניהו שכל פעולה הקשורה לתכנון ושיווק דירות במזרח ירושלים צריכה לקבל את אישור מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

ומאז הדברים תקועים. לפני כחודש עברה את שלב ההפקדה תוכנית גדולה יחסית לבניית 930 דירות בשכונת 'חומת שמואל'. כעת צריכה התוכנית לעבור לשלב של דיון בהתנגדויות, ובוועדה המחוזית של משרד הפנים הוגשה בקשה לקידום הדיון. ההתנגדות היחידה לתוכנית היא פוליטית, של ארגון השמאל הקיצוני 'עיר עמים' המתנגד לבנייה יהודית במזרח ירושלים. בכיר במשרד הפנים מגלה כי במשרד ממתינים כעת לאישור משרד ראש הממשלה. כצפוי, הדיון בינתיים לא מתקיים, וכולם יודעים את הסיבה: שלא להרגיז את ברק חוסיין אובאמה, הנשיא האמריקני שכל בית יהודי בירושלים מטריד אותו יותר מהפיכה באחת ממדינות ערב.

הבנייה תואמה עם האמריקנים

המעורבות האמריקנית בבנייה בירושלים באה לידי ביטוי לפני שנה באירוע חריג: פרסום מכרזי הבנייה בשכונות היהודיות במזרח ירושלים תואם מראש עם המימשל האמריקני, כולל מספר יחידות הדיור, סמוך למועד הפרסום.

לפני כשנה, בי' בטבת תש"ע, אחרי הקפאת בנייה ממושכת בירושלים, הודיעו לפתע מלשכת ראש הממשלה למשרד השיכון שהם מאשרים שיווק של 692 יחידות דיור, על פי החלוקה הבאה: 198 יחידות בפסגת זאב בשלושה מתחמים שונים. 377 בנווה יעקב ו-117 בשכונת חומת שמואל (הר חומה). ממידע שהגיע ל'בשבע' עולה שהמספר נקבע בתיאום עם ממשל אובאמה, אחרי שנתניהו התעקש כי עליו לרצות בדרך כלשהי את הימין ואת ש"ס, על ההקפאה ביהודה ושמרון.

מיד אחרי ההחלטה פרסמה ארצות הברית הודעת גינוי, הקובעת כי "ארצות הברית מתנגדת לבנייה ישראלית חדשה במזרח ירושלים. מעמדה הסופי של ירושלים חייב להגיע לפתרון באמצעות משא ומתן בין שני הצדדים ובתמיכת הקהילה הבינלאומית". הבית הלבן הזהיר גם מפני "צעדים חד צדדיים שעלולים לסכן את המשא ומתן" וקרא לשני הצדדים "לשוב למשא ומתן בהקדם האפשרי וללא תנאים מוקדמים", תוך הכרה ב"חשיבותה העמוקה של ירושלים לישראלים ולפלשתינים, ליהודים, למוסלמים ולנוצרים".

הגינוי עבר בקול דממה דקה ולא זכה לתגובה ישראלית. גורם מדיני שהיה מעורב בפרשה מגלה כי מועד פרסום המכרזים והגינוי האמריקני המיידי שבא בעקבותיו, נעשו כאמור במתואם. המכרזים פורסמו מיד אחרי חג המולד, כאשר העולם הנוצרי ברובו נמצא בחופשת חג, ולא צברו תהודה, בדיוק כפי שתוכנן.

במשרד השיכון ניסו לרכוב על הגל ולקדם תוכניות נוספות של כ-300 יחידות דיור. בשכונת פסגת זאב תוכננה שכונה נוספת של 150 יחידות דיור, שכבר יצאה למכרז לפני שנתיים וחצי בידי ממשלת אולמרט. הפרסום על השכונה ניתן כבר ביום ירושלים תשס"ח, אולם בגלל בעיות בירוקרטיות ובעיות טכניות, לא ניתן היה להוציא את המכרז עד היום. גם בשכונת חומת שמואל הוכנה תוכנית נוספת של 130 יחידות דיור שניתן היה להוציא למכרז. נתניהו, מגלה הגורם המדיני, טרפד את קידום התוכניות הללו כבר לפני שנה, מכיוון שהדבר היה בניגוד לסיכום המוקדם עם האמריקנים.

תוכנית המתאר שונתה

אריה קינג מאשים גם את ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, כי הוא משתף פעולה עם נתניהו בנושא הקפאת הבנייה. לדבריו, עיריית ירושלים הכינה כבר לפני עשור תוכנית מתאר שהכין האדריכל משה כהן וגובשה בשיתוף כל משרדי הממשלה. בתקופת לופוליאנסקי עברה התכנית את כל האישורים ובשנת 2007 הוגשה לוועדה המחוזית. באוקטובר אותה שנה, מספר קינג, נבחר ניר ברקת לראשות עיריית ירושלים. אולם אז, למרבה התדהמה, הוא ביקש למשוך את התוכנית מהוועדה המחוזית ל"עיון מחדש" אצל היו"ר החדש של הוועדה המקומית קובי כחלון, שהפך את התוכנית על פיה.

קינג מביא דוגמאות נוספות: תוכניות של משרד השיכון לבניית עשרת אלפי יחידות דיור לציבור החרדי מצפון לאזור התעשייה עטרות - בוטלו. אדמות שיועדו לתוכנית 'שער המזרח', תוכנית בנייה נרחבת באזור פסגת זאב, עברו שינוי ייעוד משכונה למזבלה. מדובר בשטח שכולו אדמות יהודים ואדמות מדינה, שניתן היה לבנות עליהן שכונה יהודית חדשה ללא כל הפרעה. בהר חומה חתכה התוכנית החדשה מחצית מעתודות הקרקע של השכונה לכיוון בית לחם, ובשכונה נשארו רק אדמות שטח ירוק במקום בנייה.

היה רק מקום אחד שבו דווקא אושרה בנייה נרחבת: על פי התוכנית המקורית שטח מסוים באזור הכפר סוואחרה שמדרום לעיר, לא הרחק מהר חומה, בנחל קדרון שבמקורו היה שטח ירוק, יועד לבניית 2,500 יחידות דיור. בתוכנית החדשה הוגדלה כמות יחידות הדיור ל-6,500. שכחנו רק לציין שמדובר בבניית שכונה לערבים.

"ניר ברקת החזיר לוועדה המחוזית את התוכנית שאישרה המועצה באוגוסט 2008", טוען אריה קינג, "ב-2009 הגישה העירייה מחדש את התוכנית עם התיקונים של ברקת, בלי אישור של מועצת העיר, מכיוון שבמקרה של 'תיקונים' מספיקה החלטה של ראש העירייה. כך שלמרות שהתוכנית המתוקנת עדיין לא אושרה בוועדה המחוזית, הוועדה המקומית של עיריית ירושלים כבר עובדת בהתאם לתיקונים החדשים".

כדי להסתיר את העובדה שבפועל קיימת בירושלים הקפאת בנייה, אישר נתניהו כמה מכרזים בודדים, שכולם ביחד כוללים 300 יחידות דיור בשכונות כמו גילה, הר חומה, פסגת זאב ונווה יעקב. כל שאר התוכניות מוקפאות. הבנייה המועטה נועדה להסתיר את העובדה שמאז עלה ראש הממשלה לשלטון לא יצאו מכרזים של משרד השיכון במזרח ירושלים.

"הבעיה של ירושלים היא שיש בה מחסור אמיתי בבנייה", אומר גורם מדיני בכיר המעורב לעומק בנושא הבנייה בירושלים, "אין היום הפקעות של שטחים חדשים, ולירושלים אין עתודות בנייה בשום מקום. לא במזרח, לא במערב, ואף אחד לא פותר את הבעיה".

הקפאה גם ברובע היהודי

בשבוע שעבר התבטא השר דן מרידור, "הסמן השמאלי" של הליכוד, על כך שארה"ב לא יכולה לאסור על ישראל לבנות בשכונות כמו רמת אשכול. למשמע דבריו לא מצליח הגורם המדיני להסתיר את לעגו: "ברמת אשכול אין ולו מגרש פנוי אחד לבנייה, וגם לא בעיר העתיקה. רמת אשכול כבר מיצתה את הפוטנציאל שלה. כשמרידור אומר 'לא יעלה על הדעת לא לבנות' הוא לא מזכיר את השכונות שבהן כל המכרזים מוקפאים".

שלומי אטיאס, מנכ"ל החברה לפיתוח הרובע היהודי, מאשר את דבריו, וגם הוא סותר את דברי מרידור: "650 משפחות גרות ברובע היהודי, וכל המגרשים מנוצלים, למעט שטח אחד שמיועד למבנה ציבורי. מאידך, אין שום אישורי בנייה להרחבה ברובע היהודי. לפני כחודשיים ישבנו עם ראש העיר על מנת לגבש תוכנית לגבי הרובע היהודי. יש תוכנית לתוספות לחלק מהבניינים ברובע, לא לכולם, וגם היא מתקדמת בעצלתיים". "לא מובן לי מדוע ברובע היהודי לא מתקדמות תוכניות להרחבה", אומר אטיאס, "הוועדה המחוזית, לדעתי, עדיין לא גיבשה תוכנית כוללת לגבי הרובע, ייתכן שזה נובע מבעיות פוליטיות".

סגן ראש עירית ירושלים ויו"ר הוועדה המקומית, לתכנון ובניה, קובי כחלון מסר בתגובה: "לא ניתן להגיב לטענות אלו, כיוון שכל העובדות שהוצגו אינן נכונות, ואנו מתקשים להשיב על עובדות שאינן מחוברות למציאות. נשמח להגיב על טענות שבבסיסן גרעין של אמת".